Monipuolisuutta grillikauteen uusilla kananmunatuotteilla

Uutinen   •   Touko 19, 2016 13:27 EEST

Laitilalainen kananmunatalo Munax Oy on tuonut markkinoille useita eri kananmunatuotteita viime aikoina. TNS Gallupin 2016 tammi-maaliskuun tilastojen mukaan kananmunankulutuksen kasvu on huikeat 11,7 %.
– Haluamme tarjota grillikauteen uusia ja erilaisia kesäherkkuja. Laitilan Kanatarhan Proegg-sarja kasvoi valmiiksi kypsennetyllä valkuaisella alkuvuodesta. Valkuaispatukka soveltuu salaatteihin ja myös grillaukseen erinomaisesti, kuvailee Munax Oy:n toimitusjohtaja Janne Torikka.

Lähellä tuotettu ruoka nousussa

Viime aikojen kuluttajatrendit osoittavat, että ekologisuus ja lähellä tuotettu, aito puhdas ruoka ohjailevat kuluttajien ostokäyttäytymistä. Kananmunassa nämä kaikki kriteerit täyttyvät. Munax Oy:n omistajaperheet ovat itse kananmunatuottajia ja tietävät hyvin, mitä tarkoittaa hyvinvoiva tila ja onnellinen kana. Kananmunat pakataan ja munatuotteet valmistetaan omistajaperheiden omista munista sekä 60 muun suomalaisen tilan munista.

Ekologisuus osana jo suunnitteluprosessia

Munaxilla kananmunatuotteet valmistetaan Laitilassa sijaitsevalla tehtaalla vastuullisesti ja ympäristö huomioon ottaen. Munaxille myönnettiin vuonna 2015 FSSC 22000 -laatusertifikaatti, mikä varmistaa että asiat tehdään tehtaalla oikein. Ekologisuus näkyy pakkausmateriaaleissa.
– Laitilan Kanatarhan Proegg-sarjan smoothiet haluttiin alusta alkaen pakata täysin kierrätettäviin tetrapakkauksiin. 500 g tölkkikoosta riittää myös useampaan annokseen, mikä synnyttää vähemmän pakkausjätettä, kertoo Munax Oy:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Lisa Savola.

Syksyllä lanseerattu munavoi ja alkuvuodesta lanseerattu valkuaispatukka noudattavat samaa ekologista linjaa. Tuotteet eivät sisällä ollenkaan säilöntä- tai lisäaineita.
– Jotta tähän on päästy, on pakkauksella ollut merkittävä osuus. Lisäksi halusimme käyttää munavoin ja valkuaispatukan pakkauksissa niin vähän muovia kuin mahdollista. Tuloksena syntyi käärepakkaus, joka vie minimaalisen vähän tilaa roskakorissa, kertoo Lisa Savola.

Salmonellavapaat, kotimaiset kananmunat ovat olleet jo kautta aikojen osa suomalaisten perusruokavaliota. Vaikka kananmunasta ideoidaan uusia kananmunatuotteita, on raaka-aine edelleen sama aito ja puhdas, kaikkien tuntema kananmuna. – Näemme asian niin, että tuomalla markkinoille uusia käyttövalmiita kananmunatuotteita pystymme tarjoamaan tuotteita erilaisiin käyttötarpeisiin ja useille kuluttajaryhmille, toteaa Torikka.

Laitilan Kanatarhan herkutteluvinkit kesään:

Monipuolisuutta grillikauteen uusilla kanamunatuotteilla

Avokadomunat

kypsiä avokadoja
Laitilan Kanatarhan kananmunia
pekonia
parmesaania
suolaa
öljyä

Leikkaa avokadot kahtia ja voitele ne öljyllä. Poista kivi ja koverra kuoppaa vielä hieman isommaksi kananmunaa varten. Paista avokadoja grillissä lihapuoli alaspäin 3-4 minuuttia. Käännä avokadot lihapuoli ylöspäin ja riko kananmuna niiden keskelle. Mausta suolalla ja kypsennä grillissä. Ripottele päälle parmesaania. Paista pekonit uunissa tai grillissä ja lisää ne valmiiden avokadomunien päälle.

Valkuaiskahvi

kahvia
Laitilan Proegg nestemäistä Valkuaista (saatavana 1kg ja 500 g tölkeissä)

Valkuaiskahvi "egguccino" syntyy vatkaamalla Laitilan Proegg Valkuainen kovaksi vaahdoksi, lusikoimalla vaahto kupin pohjalle ja kaatamalla päälle kahvia. Valkuaisvaahdon voi halutessaan makeuttaa sokerilla tai stevialla. Valkuaisvaahto muistuttaa maitovaahtoa, mutta se on täysin maidoton, laktoositon ja rasvaton. Ihanan täyteläinen valkuaiskahvi maistuu myös herkulliselta ja laadukas proteiini täyttää vatsan.