Muistatko tikkupullat? Nyt tulevat tikkusämpylät!

Lehdistötiedote   •   Heinä 09, 2013 08:55 EEST

Lapsuuden metsäretkiltä tutut tikkupullat ovat nyt saaneet rinnalleen suolaisen vaihtoehdon. Nuotiohetken kruunaavat herkulliset tikkusämpylät, jotka maistuvat sellaisenaan tai vaikka tuorejuuston ja leikkeleiden kanssa.

Monet muistelevat lämmöllä lapsuuden retkiä metsään tai saareen, kun makkaranpaiston jälkeen hiilloksen päälle aseteltiin tikkuun kääritty nauha pullataikinaa. Malttia ja kärsivällisyyttä vaativa pulla katosi usein lapsen – ja aikuisenkin – suuhun päältä mustana ja sisältä raakana, mutta silti niin herkullisena omien käsien tuotoksena.

Tikkusämpylät ja -pullat ovat oiva retkiherkku, mutta niitä voi kokkailla myös oman pihan rauhassa vaikka koko perheen voimin. Kesäiseen taikinaan voi lisätä kauden yrttejä tai esimerkiksi nokkosta tai pinaattia, kunhan muistaa ryöpätä ne ensin kiehuvassa vedessä. Myös luonnonyrtit sopivat taikinaan, mutta sämpylät maistuvat mainioilta ilmankin.

Paistaminen on tikkuherkkujen teon kriittisin kohta. Taikina kieputetaan kepin ympäri joko ohuena nauhana tai litteänä leipäsenä. Taikinan täytyy saada kypsyä kaikessa rauhassa, kuitenkaan hiilenmustaksi käristymättä. Oikea paistoaika selviää vain kokeilemalla, mutta tikku kannattaa aina asettaa nuotion viereen, eikä sen päälle. Tikku edellä tuleen tökätty sämpylä palaa toisesta päästä ja toinen pää jää raa’aksi. Valmis sämpyläkierre irtoaa tikusta helposti vetämällä sitä kohti tikun päätä.

Tikkupullat puolestaan syntyvät helposti missä tahansa Myllyn Parhaan valmiista pakastetaikinasta. Ja muista, tikkuherkkujen kanssa maltti on valttia!

Tikkusämpylät
15-20 kpl

5 dl vettä tai piimää
35 g hiivaa
2 tl suolaa
1 rkl hunajaa
1-2 dl yrttisilppua tai ryöpättyä nokkosta tai pinaattia
50 g voita, margariinia tai öljyä
10-12 dl Myllyn Paras Sämpyläjauhoja

Liuota hiiva kädenlämpöiseen nesteeseen. Lisää suola, hunaja ja yrttisilppu tai ryöpätty nokkonen tai pinaatti. Alusta taikinaksi sämpyläjauhoseoksella. Lisää alustuksen loppupuolella pehmeä rasva. Löysähköstä taikinasta saat kuohkeimmat sämpylät. Anna taikinan kohota kaksinkertaiseksi peitettynä lämpimässä paikassa. Leivo kohonnut taikina ohuiksi tangoiksi ja kieputa taikinaa tikkujen nokkaan. Voit myös tehdä taikinasta ohuita leipäsiä grilliin.

Kohota tikkusämpylää noin 10 minuutin ajan nuotion reunalla. Paista sen jälkeen irti nuotiosta 10- 15 min, kunnes sämpylä on kauniin rusehtava. Muista käännellä tikkua, jotta taikina ei pala.

Tikkupullat
12-18 kpl

1 pkt Myllyn Paras Pullataikinaa (1 kg, pakaste)

Mikäli paistat tikkupullat nuotiossa saman päivän aikana, voit ottaa taikinapaketin mukaan muiden eväiden joukkoon. Taikina sulaa siten itsekseen sen verran, että sitä on helppo käsitellä. Mikäli paistat tikkupullat vasta myöhemmin, huolehdi myös retkiolosuhteissa, että taikina pysyy pakasteena!

Leikkaa hieman sulaneesta taikinalevystä pitkittäin 2-3 nauhaa riippuen siitä, miten pullean pullan haluat. Pyörittele nauha käsien välissä pyöreäksi pitkulaksi. Laita pitkulan toinen pää puutikun terävään päähän ja kieputa pitkula tikun ympärille korkkiruuvin tapaan siten, että kieputuksen väliin jää aina n. 1 cm.

Kohota tikkupullaa n. 10 min ajan nuotion reunalla. Aseta pulla pitkittäin nuotioon nähden ja kääntele pullaa välillä, jolloin se saa lämpöä koko mitaltaan. Siirrä pulla lähemmäksi nuotiota, edelleen pitkittäin nuotion suuntaan. Paista pullaa n. 15 min, kunnes se on kauniin rusehtava. Muista käännellä pullaa usein, jotta se ei pala.

VINKKI: Tikkupullan kanssa voi herkutella esim. mansikkahilloa ja kermavaahtoa "dipaten".

Myllyn Parhaita sämpylävinkkejä:

• Käytä aina huoneenlämpöisiä aineita, kylmät aineet jäähdyttävät taikinaa ja hiivan toiminta hidastuu.
• Kuivahiiva vaatii lämpimän, n. 45-asteisen taikinanesteen.
• Löysähköstä taikinasta voit kokeilla ruukkusämpylöitä tai taikinan levittämistä uunipellille.
• Säilytetyt jauhot kuivuvat, joten niitä tarvitaan vähemmän leivontaan kuin tuoreita jauhoja.
• Hyvä kohotuspaikka sämpylöille on keittiöallas, johon on laskettu kuumaa vettä. Laita taikinakulho lämpimään veteen tai uunipelti altaan päälle, näin kohotus nopeutuu. Tai kokeile laittaa taikinakulho vedottomaan tilaan, kuten mikroaaltouuniin (uunia ei saa tällöin laittaa päälle!).
• Maidottoman ja laktoosittoman sämpylätaikinan saat käyttämällä taikinanesteenä vettä tai kasvislientä ja kasvimargariinia.

Lisää vaihtelua sämpylöihin saat lisäämällä taikinaan:
• juustoraastetta/tuorejuustoa
• porkkanaraastetta