Vispipuuroa syksyn sadosta

Lapsuuden syksyihin kuului ehdottomasti äidin tuoreista puolukoista vatkaama vispipuuro. Nyt on aika kaivaa sähkövatkain kaapista ja tehdä vaaleanpunaista ihanuutta itse.

Vispipuuro tehdään perinteisesti puolukoista ja mannasuurimoista, mutta mikään ei estä korvaamasta puolukoita esimerkiksi herukoilla, karviaisilla, omenalla, raparperilla tai mustamarja-aronialla. Vadelmat ja mansikat tekevät puurosta makeamman. Voit käyttää vispipuuroon myös marjamehua.

Marjojen mehuisuus vaikuttaa puuron kiinteyteen, esimerkiksi 7 desilitraa vettä ja 4 desilitraa pakastepuolukoita on hyvä määrä. Pakastemarjat pehmenevät nopeasti, joten viiden minuutin kiehutus riittää niille. Parhaaseen puolukka-aikaan kannattaa kuitenkin kipaista metsästä tuoreet marjat!

Kuohkeimman puuron saat käyttämällä vaaleita mannasuurimoita, mutta jos haluat kuituisemman version, keitä puuro kauramannasuurimoilla ja jätä marjojen kuoret puuroon.

Katso video

Kokkikoulu: Vispipuuro

Vispipuuro
3–4:lle

Vispipuuro, Vatkattu marjapuuro.jpg

7 dl vettä

3 dl vahvaa sokeroitua puolukka- tai herukkamehua

(½ dl sokeria)

1¼ dl Myllyn Paras Mannasuurimoita

ripaus suolaa

Kiehauta vesi ja mehu. Mausta halutessasi sokerilla ja suolalla ja tarkista maku. Vispaa mannasuurimot kiehuvaan nesteeseen ja anna kypsyä hiljalleen välillä sekoittaen 5–10 min.

Anna puuron jäähtyä. Vatkaa voimakkaasti kuohkeaksi vaahdoksi, mieluiten sähkövatkaimella. Puuron voi syödä myös ilman vatkaamista lämpimänä tai kylmänä marjapuurona maidon kanssa.

VINKKI: Käytä vispaamiseen sähkövatkainta ja laita kuuma puurokattila vatkaamisen ajaksi kylmään veteen.

Vispipuuro marjoista
3–4:lle

vispipuuro_marjoista.jpg

7 dl vettä

4 dl puolukoita, herukoita tms.

n. ½ dl (stevia)sokeria

¼ tl suolaa

1¼ dl Myllyn Paras Mannasuurimoita

Kiehauta vesi ja marjat, anna kiehua 5–15 min. Mausta sokerilla ja tarkista maku. Siivilöi halutessasi liemestä marjojen kuoret pois. Ne voi myös jättää puuroon, jolloin puurosta ei tule aivan yhtä kuohkeaa vaahtoa.

Vispaa mannasuurimot kiehuvaan liemeen ja anna kypsyä hiljalleen välillä sekoittaen 5–10 min. Anna puuron jäähtyä. Vatkaa voimakkaasti kuohkeaksi vaahdoksi, mieluiten sähkövatkaimella.

VINKKI: Kokeile tehdä vispipuuro Mannasuurimoiden sijaan runsaskuituisilla Myllyn Paras Kauramannasuurimoilla! Puurosta ei tule yhtä kuohkeaa – koska Kauramannasuurimoissa on kuituja – mutta sitäkin makoisampaa.

Omenamannapuuro
noin 4:lle

Omenapuuro.jpg

½ l vettä

½ l omenamehua

3 keskikokoista omenaa

n. ½ dl sokeria

(n. ½ tl mineraalisuolaa)

2 dl Myllyn Paras Mannasuurimoita tai Kauramannasuurimoita

Kiehauta vesi ja mehu. Lisää sekaan mannasuurimot vatkaten, omenat kuutioina tai raasteena ja sokeri. Anna kypsyä hiljalleen n. 10 min. Sekoita välillä. Tarjoile kuumana tai kylmänä.

Reseptit: Arja Elina Laine, Myllyn Paras Oy

Kuvatekstit:

Vispipuuro tehdään perinteisesti puolukoista ja mannasuurimoista.

Herukat ja karviaiset sopivat vispipuuroon puolukan tapaan.

Lempeä omenamannapuuro sopii niin aamupalalle kuin välipalaksi.

• Ruoka, juoma

• puolukkapuuro