​Blogi: Viestijä, oletko vaihdokki?

Blogikirjoitus   •   Tammi 30, 2017 13:48 EET

kuviasuomesta.fi, Joona Kotilainen

Kahlasin muutama kuukausi sitten läpi kasan dataa kyselytutkimuksesta, jossa selvitettiin viestinnän tilaa, teemana aina niin mielenkiintoinen muutos.

Suurin osa tuloksista oli odotettavissa. Kyllä, digitaalisen viestinnän merkitys tulee kasvamaan, kyllä tarvitsemme teknologiaa tukemaan tehokasta tekemistä, digiviestinnän budjetit paisuvat ja työstä tulee yhä analyyttisempaa. Allekirjoitan kaiken tämän.

Lähes vastaava kyselytutkimus tehtiin kotimaassa kaksi vuotta sitten. Vuonna 2015 viestinnän ammattilaiset olivat huolissaan omasta digiviestinnän osaamisesta. Digitalisaatio muutti viestintäkenttää nopeasti ja moni huomasi yhtäkkiä olevansa tilanteessa, jossa perinteisen tiedotteen kirjoittaminen ei enää ajanut asiaansa. Yhtäkkiä samasta tiedotteesta tuli olla viisi eri versiota, kaikki eri kanaviin ja eri kohderyhmille. Viesti piti saada maailmaan salaman nopeasti ja helposti jaettavassa muodossa, toistoja ja pientä budjettia unohtamatta.

Tänä vuonna hitusen yli puolet vastaajista kertoi saavuttaneensa ensimmäiset onnistumiset digitaalisessa viestinnässä. Ensimmäiset onnistumiset. Luit oikein.

Oikeasta osaamisesta on tullut kestohaaste

Tänä vuonna datasta pilkotti teema, josta olen puhunut jo jonkin aikaa.

“Kolmannes kyselyyn vastanneista henkilöistä palkkaisi mieluummin uusia osaajia tiimiinsä kuin kouluttaisi nykyisiä työntekijöitä.”

“Lähes 50% vastaajista nostaa yhdeksi suurimmaksi haasteeksi osaamisen organisaatiossa”

Tuntuuko pahalta? Jep.

Nykyisten työntekijöiden osaaminen ei välttämättä enää vastaa niihin tarpeisiin ja tavoitteisiin, joita yritysviestinnällä on. Ja jos vastaa, on viestinnän ammattilaisella kova työ pysyä kärryillä alan kehitystrendeistä ja selvitä suuresta työmäärästä. Resursseja koskevat haasteet ovat nimittäin tulleet jäädäkseen.

Muodollinen koulutus on liian hidasta

Olisi helppoa nostaa syyttävä sormi pystyyn. Onko työnantaja mahdollistanut työntekijän kehittymisen, tai toiminut jopa esteenä sille? Piileekö muutosvastarinta ja haluttomuus sopeutua uuteen toimintaympäristöön itse viestinnän ammattilaisessa? Missä on vika, jos koulutus ei muka auta asiaan?

Tilanne on hankala niin työntekijän kuin työnantajan kannalta. Uusien työntekijöiden rekrytointi vaatii paksun lompakon ja riskinottokykyä. Työntekijällä on puolestaan usein niin kiire, ettei täydennyskoulutukseen jää aikaa.

Tosiasia on se, että muodollinen koulutus on usein liian hidasta ja aikansa elänyttä. Viestinnän muutos tuli niin nopeasti, ettei mikään tai kukaan ehtinyt mukaan.

Eräs täydennysopintoja tekevä asiakkaani totesi koulutuksestaan

“Kalleimmat YouTube -videot ever”

Pyörä ei pyöri paikoillaan

Digitalisaatio on muuttanut suhtautumistamme koulutukseen merkittävästi. Haluamme saada tietoa ja oppia “tässä heti ja nyt”. Jos et ehdi etsiä sitä oikeaa, voit kokeilla esimerkiksi Digitaalisen viestinnän akatemiaa tai muita verkosta löytyviä ilmaisia verkkokoulutuksia, joiden kautta löytää inspiraatiota ja vinkkejä oikeaan suuntaan. Nyt opitaan töitä tekemällä ja verkossa. Uuteen toimintaympäristöön suhtaudutaan ennakkoluulottomasti ja heittäytyen. Työn ja oppimisen iloa tukevat helpot ja intuitiiviset työkalut viestinnän toimenpiteiden tekemiseen ja tuloksista oppimiseen. Rapatessa roiskuu ja hyvä niin!

Tervetuloa mukaan digitaalisen viestinnän verkkokoulutukseen!

Nina Lallukka

Kirjoittaja on Suomen Mynewsdeskin maajohtaja. Ninalla on yli kymmenen vuoden kokemus viestintätoimialasta SaaS-puolelta. Hän on seurannut ja tukenut kotimaisia ja kansainvälisiä yrityksiä viestinnän digitalisoimisessa sekä digitaalisen ympäristön haltuunotossa.

Kommentit (0)