Deski otti käyttöön kansainvälisen laatujärjestelmän

Blogikirjoitus   •   Loka 02, 2012 10:49 EEST

Deskissä suoritettiin eilen toisenlainen “tilintarkastus”, nimittäin laatujärjestelmän auditointi. Olemme yksi kahdeksasta suomalaisesta pioneeritoimistosta, jotka ovat ottaneet käyttöön kansainvälisen viestintätoimistojen liiton eli ICCO:n laatujärjestelmän. Eilen oli suuri päivä, sillä läpäisimme ulkopuolisen (Konsulttitoimisto Seppo Hoffrén Oy Consulting) suorittaman auditoinnin, vieläpä erittäin hyvin pistein.

Niille, joille laatujärjestelmät eivät ole tuttuja, termi saattaa kuulostaa hieman salamyhkäiseltä. Selkokielellä ilmaistuna laatuajattelu tarkoittaa sitä, että yrityksen kaikille toiminnoille – kuten vaikkapa myynti, markkinointi, projektinhallinta, henkilöstöasiat – määritellään paras mahdollinen työskentelytapa ja näitä toimintatapoja on tietenkin määrä noudattaa tulevaisuudessa. Laatujärjestelmän tavoitteena on siis systematisoida toimintaa, ennaltaehkäistä virheitä ja tähdätä tasalaatuisuuteen.

Vaikka viimeinen puoli vuotta on ollut laatuhankkeen kanssa työntäyteistä, meillä sen toteuttaminen oli kuitenkin suhteellisen helppoa. Valtaosalle toiminnoista on ollut määriteltynä prosessit “aina”, joten laatujärjestelmän tekeminen oli pitkälti niiden kokoamista yhteen paikkaan. Toki uusiakin toimintaohjeita teimme.

Monella teollisuuden alalla ostajat edellyttävät kumppaneiltaan, että niillä on laatujärjestelmä käytössä. Ilman sitä yhteistyöhön ei pääse. Koskakohan viestintäalalla ollaan samassa tilanteessa?

Kommentit (0)