Ovatko Google ja Facebook tuhonneet luottamuksemme mediaan?

Ovatko Google ja Facebook tuhonneet luottamuksemme mediaan?

Mynewsdeskin tuore journalismitutkimus paljastaa, että noin puolet toimittajista pelkää, että uutismedioita ei enää pidetä luotettavana tietolähteenä. Kolmasosa on huolissaan fake news-ilmiön vaikutuksista toimialaan, ja yhtä suuri osa on huolestunut median asenteellisuudesta ja yksipuolisesta raportoinnista. Google ja Facebook ovat tehneet yleisön tavoittamisesta helpompaa kuin koskaan, ja myös epäluotettavat sisällöt leviävät verkossa nopeasti. Mutta voidaanko näitä internetin jättiläisiä syyttää ihmisten luottamuksen tuhoamisesta mediaan?

Fake news on pitkän aikavälin ongelma

Yli puolet Mynewsdeskin selvitykseen vastanneista toimittajista kokee fake news-ilmiön olevan pitkän aikavälin ongelma, joka on vaikea tai jopa mahdoton ratkaista. On selvää, että sosiaalisella medialla on ollut iso rooli ongelman kasvussa. Osa ongelmaa on, että kun uutinen on kerran julkaistu verkossa, sitä on vaikea enää poistaa, vaikka se osoittautuisikin valheelliseksi. Jos uutismedia esimerkiksi twiittaa artikkelin, jossa on virheellistä tietoa, se voidaan ehtiä uudelleentwiitata satoja tai tuhansia kertoja ennen artikkelin poistamista. Kun twiitti poistetaan, myös retwiitit poistetaan, mutta alkuperäisen twiitin jaot, joihin on lisätty oma kommentti, säilyvät. Sosiaalisessa mediassa jaetut virheelliset tarinat leviävät nopeasti ja niiden poistaminen verkosta täysin on lähes mahdotonta.

Mitä sosiaalinen media voi tehdä?

Reuters Instituten tutkimuksen mukaan harvempi kuin yksi neljästä uskoo, että sosiaalinen media erottelee faktan fiktiosta onnistuneesti. Facebook on kuitenkin ryhtynyt toimiin ilmiön kitkemiseksi. Sosiaalisen median alusta on ottanut käyttöön Related News-toiminnon, joka tarjoaa linkkejä artikkeleihin, jotka antavat aiheeseen vaihtoehtoisen näkökulman tai kyseenalaistavat suositun tarinan oikeellisuuden. Se antaa lukijoille mahdollisuuden saada lisätietoa tarinaan liittyen ja arvioida itse, mikä on totta ja uskottavaa. Kuitenkin, monet kritisoivat edelleen Facebookin ja Googlen algoritmeja, joiden tarkkaa toimintaperiaatetta ei tunneta.

Onko Facebookilla ja Googlella liikaa valtaa?

Yli 70% toimittajista on sitä mieltä, että Facebookilla on liikaa valtaa ihmisten tietolähteenä. Yli puolet käyttäjistä lukee uutisia Facebookin kautta, ja se on ensisijainen uutislähde 28 prosentille 18-24 vuotiaista. Yhä useammin uutisia ei enää löydetä uutissivustojen kautta vaan sosiaalista mediaa selaamalla tai hakemalla tiettya tarinaa hakukoneiden kautta. Tämän seurauksena myös Googlella on paljon valtaa ihmisten näkemän sisällön määrittämisessä, ja 61 prosenttia toimittajista onkin huolissaan siitä, että yritys on saanut liikaa valtaa. Toisaalta Facebookin ja Googlen valta-asemasta huolestuneiden osuus on alhaisempi nuorempien toimittajien keskuudessa. Vaikuttaakin siltä, että sukupolvien välillä on tapahtunut selkeä asennemuutos, kun puhutaan näiden internetin jättiläisten vaikutuksesta elämäämme.

Kuinka luottamus voidaan palauttaa?

Viestijät ja PR-ammattilaiset voivat omalta osaltaan vaikuttamaan hallitsevaan epäluottamuksen kulttuuriin. Ensimmäinen askel on ymmärtää oman toimialan nykytilaa ja oman yleisön huolenaiheita.

Mynewsdesk raportti journalismin nykytilasta antaa vinkkejä toimittajilta viestijöille muuttuvan mediamaiseman haasteisiin. Lataa raportti ja opi lisää fake news-ilmiöstä ja luottamuksen rakentaamisesta omaan yleisöön.

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.