Tutkimus: Unohtakaa jo lukuaineet - Lisää liikuntaa opetussuunnitelmaan!

Tutkimus: Unohtakaa jo lukuaineet - Lisää liikuntaa opetussuunnitelmaan!

Tuore kyselytutkimus paljastaa, että kouluihin toivottaisiin lisää käytännöntaitoja korostavaa opetusta sekä liikuntaa. Perinteisiä lukuaineita ja toisen kotimaisen kielen opetusta puolestaan voitaisiin vähentää.

Koulujen oppiaineiden määristä ja suhteista on keskustelu paljon. Perinteisesti on arvostettu lukuaineita, kuten esimerkiksi historiaa, uskontoa tai elämänkatsomustietoa, biologiaa ja maantietoa. YouGov Finlandin ja Viestintätoimisto Deskin tekemä kyselytutkimus kertoo kuitenkin mielipideilmaston muutoksesta. Kouluihin toivottaisiin lisää kansalaistaidon opetusta sekä liikuntaa.

Verkkotutkimuksessa kysyttiin suomalaisten mielipiteitä siitä, mitä oppiaineita he painottaisivat peruskoulun yläasteiden opintosuunnitelmissa, jos saisivat itse päättää. Vastaajien keskuudessa nousi selväksi enemmistöksi kansalaistaidon opetus. Lähes viidennes vastaajista olisi ottamassa opinto-ohjelmaan tämän aineen. Toiseksi suurimmaksi yllättäjäksi nousi liikunta: 16 % vastaajista lisäisi liikunnan määrää, kun puolestaan 13 % haluaisi nykyistä enemmän kädentaitojen, kuten käsitöiden ja kotitalouden opetusta. Lukuaineiden osuutta opetussuunnitelmaan lisäisi vain 5 % vastanneista.

Kyselyyn vastanneiden mielestä suurin häviäjä oli toisen kotimaisen kielen opetus. Sitä vähentäisi jopa 24 % vastaajista. Lukuaineiden opiskelua vähentäisi puolestaan 12 % ja taideaineita 10 % vastaajista. Kuitenkin lähes viidennes vastaajista oli tyytyväinen nykyiseen jakoon, eikä vähentäisi minkään aineen opetusta.

Tutkimuksen tekivät YouGov Finland ja Viestintätoimisto Deski. Tutkimukseen vastasi 1006 18-74-vuotiasta suomalaista. Tiedot kerättiin web-kyselynä 5.9. – 9.9.2012 välisenä aikana YouGov Groupin kuluttajapaneelissa. Paneeliin kuuluu 25.000 suomalaista.

Lisätiedot:

Vilja Rydman, viestintäkonsultti, vilja.rydman@deski.fi, 040 545 0521

Viestintätoimisto Deski Oy

Viestintätoimisto Deski on perustettu vuonna 2005 ja se kuuluu Suomen 5 suurimman toimiston joukkoon. Deski on taktinen ja strateginen toimija, joka toteuttaa asiakkaidensa viestintästrategiaa tuloksellisin ja luovin keinoin. Deski tarjoaa uudenlaisia konseptoituja viestintäpalveluja ulkoiseen ja sisäiseen viestintään. Viestintätoimisto Deskin kotisivut: www.tiedottaja.fi. Toimittajien ideapankki: www.deski.fi.

Mynewsdesk – älykäs PR- ja brändialusta

Ruotsalaisten journalistien ja verkkokehittäjien luotsaama Mynewsdesk on älykäs PR- ja brändialusta. Sen avulla voit saavuttaa helposti omalle brändillesi tärkeimmät henkilöt ja lisätä heidät omaan verkostoosi. Voit esittää uutisia, videoita, kuvia ja muuta sisältöä hakukoneoptimoidussa uutishuoneessa, saat reaaliaikaista asiakaspalautetta ja voit samanaikaisesti päivittää sisältöä sosiaalisen median kanavissa. Mynewsdesk palvelee yli 25 000 yritystä, ja asiakastyytyväisyysaste on 97 %.

Saadaksesi lisää tietoa Mynewsdeskistä, seuraa meitä:

Slideshare

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.