Elämää Nestléllä: Kansainvälisessä yrityksessä uusiin tehtäviin voi siirtyä rivakalla tahdilla

Blogikirjoitus -

Nestléllä uudet uramahdollisuudet voivat aueta nopeallakin tahdilla, jos on valmis hyppäämään rohkeasti uuteen.

Olen Juliaana Leppänen ja aloitin Suomen Nestléllä Sales Controllerina toukokuussa 2015. Sitä ennen olin työskennellyt erilaisissa talouden ja analytiikan kehittämistehtävissä. Heti ensimmäisestä päivästä lähtien työ Nestléllä oli hektistä ja vastuuta annettiin juuri niin paljon, kuin oli valmis ottamaan sitä vastaan. Muun muassa näiden piirteiden vuoksi arvasin, että tulen viihtymään Nestléllä. Arvaukseni osui oikeaan, ja tykästyin työhöni ja työyhteisööni päivä päivältä yhä enemmän.

Toimin Sales Controllerina Murojen tuoteryhmälle ja Purina-eläinruoalle. Kuuluin myös Nordic Sales Controlling -tiimiin, jonka kanssa jaoimme parhaita käytäntöjä vähintään kerran kuussa pidettävässä videokonferenssikokouksessa. Sales Controllerin tehtävässä olennaisinta oli huolehtia oikea-aikaisesta ja laadukkaasta myynnin raportoinnista sekä ohjata talon sisällä olevia sidosryhmiä kiinnittämään huomiota liiketoiminnan kannalta olennaisiin seikkoihin.

Pidin tässä tehtävässä erityisesti siitä, että työtä tehtiin yhdessä kansainvälisen Nordic-tiimin kanssa sekä laajasti koko Suomen myyntiorganisaation ja tuoteryhmien kesken. Työ antoi hyvän pohjan seuraavaa tehtävääni varten, johon tartuin jo alle vuoden Nestlé-urani jälkeen.

Huhtikuussa 2016 aloitin asiakasmarkkinointitiimissä tuoteryhmähallintapäällikkönä. Vastaan kolmen eri tuoteryhmän markkina-analyyseistä ja tilanhallintaprojekteista. Tehtäväkenttäni on hyvin laaja, koska siihen kuuluvat lastenruoka, kuumat juomat, Maggi-liemivalmisteet ja ateria-ainekset sekä makeiset. Tehtäväni on toimia näiden tuoteryhmien asiantuntijana, joten omien myyntien analysoinnin lisäksi minun tulee olla selvillä siitä, mitä markkinoilla tapahtuu. Yksikään päivä ei ole samanlainen vaan aina on oltava aallonharjalla oppimassa ja välittämässä tuoteryhmille tietoa siitä, mitä kategoriassa tapahtuu.

Urapolkuni Nestléllä on ollut sen verran vauhdikas, että odotan suurella mielenkiinnolla tulevaisuutta. Saa nähdä, mitä mahdollisuuksia eteen tulee. Nestléllä voi olla mahdollisuus myös lähteä töihin ulkomaille, esimerkiksi Nordic-pääkonttoriin Kööpenhaminaan tai mahdollisesti jopa Nestlén päämajaan Sveitsin Veveyhin. Monet kollegani ovatkin tehneet eripituisia työjaksoja ulkomailla ja hankkineet monipuolista kokemusta uralleen.

Elämää Nestléllä -blogikirjoitukset kertovat nestléläisten työstä Suomessa - niin työpäivien arjesta kuin myös huippuhetkistä. Blogikirjoituksia voit lukea Suomen Nestlén Mynewsdesk-uutishuoneessa osoitteessa: www.mynewsdesk.com/fi/nestle-nordic Työn arkea Nestléllä voit seurata myös mm. Instagramissa seuraamalla hashtagia #Nestlecrew