Kyselytutkimus: Suomalaiset haluavat jäätelönsä kotimaisena ja kermaisena

Kyselytutkimus: Suomalaiset haluavat jäätelönsä kotimaisena ja kermaisena

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kotimaisuus on tärkeää valtaosalle jäätelön ystävistä, ja kotimaisuuden tärkeimpänä kriteerinä pidetään valmistusmaata. Valmistusmaan merkitys on noussut vuodesta 2011 jopa 20 prosenttiyksikköä*. Suomalaiset syövät jäätelönsä mieluiten kermajäätelönä ja ostavat vuodesta toiseen samaa suosikkimakuaan.

Suomalaiset pitävät kermajäätelöstä. Jopa 77 prosenttia suomalaisista haluaa jäätelönsä kermaisena, kun muualla Euroopassa syödään usein kasvirasvasta tehtyä jäätelöä.

– Kermaa käyttämällä jäätelöön saadaan täyteläinen ja jäljittelemätön maku. Kermajäätelö myös tuntuu suussa lämpimältä ja sillä on erityisrooli suomalaisessa jäätelömakumaailmassa, Pingviini-jäätelöiden tuotepäällikkö Mona Kandelin kertoo.

Pingviinin teettämän kesäisen kyselytutkimuksen mukaan suomalaisista yli puolet (58 %) pitää nimenomaan kotimaista jäätelöä herkullisimpana. Myös klassiset maut pitävät, sillä valtaosalla suomalaisista (71 %) on samat suosikkimaut vuodesta toiseen.

– Suomen myydyin maku on vanilja, jota monissa muissa maissa ei edes mielletä mauksi. Makujen kestosuosikki on myös suklaa, joka on meillä maitosuklaata, Kandelin kuvailee.

Lisäksi suomalaisten uniikkiin jäätelömakuun kuuluvat marjojen ja salmiakin maut, kun muualla Euroopassa syödään esimerkiksi kahvin tai tumman suklaan makuista jäätelöä tai sitruunasorbettia.

Valmistusmaa ja raaka-aineen alkuperämaa tärkeitä

Suomalaiset haluavat ostaa kermajäätelönsä mieluiten kotimaisena: jäätelön kotimaisuus on tärkeää valtaosalle (78 %) suomalaisista. Yli neljännes (28 %) kertoo ostavansa aina kotimaista jäätelöä.

Kotimaisuuden ehdottomasti tärkein kriteeri on valmistusmaa (75 %), jonka arvostus on noussut vuonna 2011 toteutetusta vastaavanlaisesta tutkimuksesta jopa 20 prosenttiyksikköä*. Puolet vastaajista mainitsee myös raaka-aineiden alkuperämaan (50 %).

– Kotimaisella valmistuksella ja raaka-aineella on suomalaiselle kuluttajalle väliä. Siksi kaikki Pingviini-jäätelöihin käytetty kerma ja maito tulee kotimaasta. Jäätelöihimme käytetty kerma tuodaan Valion Herajoen meijeriltä, jonne maito kerätään Etelä-Suomen maitotiloilta. Karkeasti arvioiden työllistämmekin joka vuosi noin parituhatta eteläsuomalaista lehmää, Kandelin sanoo.

Kaikilla Pingviini-jäätelöillä on Avainlippu-merkki. Se kertoo sekä kotimaisten raaka-aineiden että kotimaisen työn osuudesta.

–­ Kaikki Pingviini-jäätelöt valmistetaan Turengin jäätelötehtaalla, jossa jäätelöä valmistaa sesongista riippuen 140–250 henkeä. Myös Pingviini-jäätelökioskit työllistävät joka kesä noin 600 kioskimyyjää. Heistä monelle jäätelömyyjän työ on ensimmäinen kesätyöpaikka, Kandelin lisää.

Jäätelöllä herkutellaan useimmin kotona

Vaikka kuumin jäätelösesonki on kesällä, suomalaiset herkuttelevat jäätelöllä ympäri vuoden. Kyselytutkimuksen mukaan yli puolet (61 %) suomalaisista ostaa jäätelönsä useimmiten kotipakkauksena.

Monet ostavat jäätelöä kotiinsa suorakulmion muotoisissa litran pakkauksissa. Näitä Suomessa erityissuosiossa olevia tiiliskivipakkauksia on saanut pakastealtaista jo 50 vuoden ajan.

– Tiiliskiven muotoiset kotipakkaukset ovat peräisin 1960-luvulta. Sitä ennen jäätelöä myytiin tiiliskivipakkauksen edeltäjissä, niin sanotuissa funkispakkauksissa, Kandelin kertoo.

Pingviinin kyselytutkimuksen toteutti TNS Gallup Oy huhtikuussa 2016. Tilastollisesti painotettuun kyselyyn vastasi 1121 suomalaista. Kyselyn virhemarginaali on noin 3 prosenttia.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Viestintäpäällikkö Anu-Maaria Vaalama, Suomen Nestlé, anu-maaria.vaalama@fi.nestle.com, p. 010 3951 483

* Suomen Nestlé toteutti TNS Gallupilla vuonna 2011 vastaavanlaisen kyselytutkimuksen, jossa kysyttiin samaan tapaan kotimaisuuskriteerien merkitystä.

Nestléstä

Nestlé on maailman johtava elintarvikealan yritys. Toimintamme perustuu ajatukseen Good Food, Good Life. Haluamme tarjota kuluttajille maukkaita ja ravitsevia tuotteita jokaiseen elämäntilanteeseen. Maailmanlaajuisesti Nestlé työllistää yli 335 000 ihmistä 436 tehtaallaan ja toimistoissaan lähes 200 maassa. Suomessa Nestléllä työskentelee noin 500 henkilöä tehtaillamme Turussa, Turengissa ja Juuassa sekä pääkonttorillamme Espoossa.

Jo 150 vuoden ajan olemme parantaneet ihmisten ja lemmikkieläinten elämää tarjoamalla innovatiivisia tuotteita ja palveluita, jotka on kehitetty tieteellisen tutkimustyön pohjalta. Nestléllä on elintarvikealan laajin tutkimus- ja tuotekehitysyksiköiden verkosto. Pyrimme kehittämään maukkaampia ja terveellisempiä tuotteita.

Nestlén laajaan tuotevalikoimaan kuuluu monia suomalaisille tuttuja tuotemerkkejä, kuten Pingviini, Piltti, Nescafé ja Maggi.