Tiedote -

MLL ja Piltti tutkivat: Seitsemän kymmenestä pikkulapsen vanhemmasta kokee riittämättömyyttä vanhempana

Vanhemmuus tuottaa suorituspaineita joka toiselle pikkulapsen vanhemmalle. Tutkimuksen mukaan vanhempien jaksamista auttaa eniten vertaistuki muilta vanhemmilta. Arjen kiirettä helpottaa valmiiden lastenruokien käyttö.

Vanhemmuus on täynnä haasteita ja suorituspaineita. Seitsemän kymmenestä pikkulapsen vanhemmasta tuntee ainakin toisinaan riittämättömyyttä vanhempana. 17 prosenttia tuntee riittämättömyyttä usein tai jatkuvasti. Kaikkein haastavinta vanhemmuudessa on parisuhteen hoitaminen vanhemmuuden ohella.

– Lapset tuovat paljon iloa elämään. Ilolle jää enemmän tilaa, kun muistaa, ettei kaikkea tarvitse suorittaa. Siinä auttaa kokemusten jakaminen muiden vanhempien kanssa. On helpottavaa kuulla, että muillakin arki on kiireistä ja välillä raskasta, kertoo MLL:n vt. pääsihteeri Milla Kalliomaa.

Piltti toteutti yhdessä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten ajatuksia vanhemmuudesta. Piltti tahtoi lisäksi selvittää, minkälainen rooli valmiilla lastenruoilla on lapsiperheen elämässä.

– Tutkimuksesta kävi ilmi, että valmis lastenruoka on luonteva osa lapsiperheiden arkea. Valmiita lastenruokia käytetään muun muassa helpottamaan päivittäistä ruuan valmistusta sekä tuomaan monipuolisuutta lapsen ruokavalioon, kertoo Piltin tuotepäällikkö Nea Mertsalmi Suomen Nestléltä.

Valtaosa vastaajista on tarjonnut lapselleen valmista lastenruokaa. Se on kätevä apu matkustettaessa sekä terveellinen vaihtoehto lapsiperheen jokapäiväisessä elämässä.

– Tutkimuksen mukaan suuri osa suomalaista pikkulasten vanhemmista on huolissaan siitä, tarjoavatko he lapselle tarpeeksi monipuolista ruokaa. Monipuolisuutta voidaan tuoda kokeilemalla ennakkoluulottomasti uusia raaka-aineita kotona. Toinen vaihtoehto on käyttää valmiita lastenruokia, joista löytyy monenlaisia makuvaihtoehtoja, esimerkiksi poronkäristystä. Laatukriteerit ovat lisäksi valmiissa lastenruoissa todella tiukat, joten niiden käyttämisestä ei ainakaan tarvitse potea huonoa omaatuntoa – paineita on kyllä tarpeeksi muutenkin, jatkaa Mertsalmi.

Paineista huolimatta vanhemmuus on suuren enemmistön mielestä ihanaa. Yli 90 prosenttia vastaajista kokee, että lapset ovat tehneet heidän elämästään onnellisempaa.

Tutkimuksen tilasivat Piltti ja MLL, ja sen toteutti TNS Gallup Oy lokakuussa 2015. Tutkimukseen vastasi 500 0–5-vuotiaiden lasten vanhempaa.

10+1 nostoa tutkimuksesta

• Vanhemmuus tuottaa suorituspaineita melkein joka toiselle pienen lapsen vanhemmalle (45 % vastaajista).
  • Seitsemän kymmenestä pikkulapsen vanhemmasta tuntee ainakin toisinaan riittämättömyyttä vanhempana (68 % vastaajista).
  • Vanhempana olemisen helpottamisessa tärkein keino on vertaistuen hakeminen muilta vanhemmilta (50 % vastaajista).
  • Haastavinta vanhemmuudessa on parisuhteen hoitaminen vanhemmuuden ohella (54 % vastaajista).
  • Päivittäinen ruoanlaitto lapselle ja perheelle rassaa joka seitsemättä vanhempaa (14 % vastaajista).
  • Melkein puolet vanhemmista on huolissaan siitä, saako lapsi tarpeeksi monipuolista ravintoa (46 % vastaajista).
  • Valtaosan mielestä on tärkeää päästä liikkumaan lapsen kanssa kodin ulkopuolelle (86 % vastaajista).
  • Seitsemän kymmenestä vanhemmasta kokee valmiit lastenruoat terveellisinä (71 % vastaajista).
  • Kahdeksan kymmenestä vanhemmasta kokee, että on täysin hyväksyttävää antaa lapselle valmista lastenruokaa (81 % vastaajista)
  • Paineista huolimatta vanhemmuus on suuren enemmistön mielestä ihanaa (92 % vastaajista), ja lapset ovat tehneet heidän elämästään onnellisempaa (92 % vastaajista).

Piltin Instagram-kisa #kantapäänkautta on käynnissä:

Vähennetään vanhemmuuden paineita yhdessä ja laitetaan hyvä kiertämään! Minkä asian sinä opit vanhemmuudesta vasta #kantapäänkautta? Jaa oma vanhemmuusvinkkisi Instagramissa muille äideille ja isille. Merkitse kuvasi #kantapäänkautta ja @pilttipiiri. Kilpailu on käynnissä 19.11.–17.12.2015. Ohjeet ja säännöt www.pilttipiiri.fi/instagram-kisa.

Lisätietoja ja tarkemmat tiedot tutkimuksesta:

Nea Mertsalmi, lastenruokien tuotepäällikkö Suomen Nestlé nea.mertsalmi@fi.nestle.com, p. 050 323 9411

Milla Kalliomaa, vt. pääsihteeri MLL, milla.kalliomaa@mll.fi, p. 040 838 6778

Nestléstä

Nestlé on maailman johtava ravitsemukseen, terveyteen ja hyvinvointiin keskittyvä yritys, jonka maailmanlaajuinen liikevaihto on noin 76,2 miljardia euroa. Nestlé työllistää yli 339 000 ihmistä 468 tehtaallaan ja toimistoissaan 150 maassa. Suomessa työskentelee noin 460 elintarvikealan ammattilaista tehtaillamme Turussa, Turengissa ja Juuassa sekä pääkonttorillamme Espoossa.
Nestlé tuottaa kuluttajilleen korkealaatuisia ja turvallisia ruokatuotteita. Tähän päästään yhdistämällä maailmanlaajuisesti tuotekehityksen resurssit. Nestléllä on vahva valikoima ruoka- ja juomabrändejä, kuten lastenruoat, kahvi, murot, jäätelö, lemmikkituotteet ja makeiset. Nestlén tunnetuimpia tuotemerkkejä ovat mm. PINGVIINI, AINO, BONA, PILTTI, NESCAFÉ, NESPRESSO, MAGGI, NESQUIK, FITNESS, FRISKIES ja LATZ.