Suomen Asianajajaliitto

Tuore Advokaatti-lehti 4/2013: Säästetäänkö oikeuslaitos hengiltä?

Uutinen   •   Kesä 27, 2013 12:00 EEST

Tänään ilmestyneessä Advokaatissa 4/2013

Oikeudenhoidon uudistusohjelma huolestuttaa asianajajia

Asianajajaliiton valtuuskunnassa käytiin kesäkuun alussa vilkas keskustelu oikeudenhoidon tulevaisuudesta. Asianajajia huolestuttivat kaavailtujen säästöjen vaikutus oikeusturvaan. Säästöjä pidettiin oikeudenhoidon kannalta kohtalokkaina, mutta valtion kokonaistalouden kannalta mitättöminä. Advokaatti-lehti kertoo valtuuskunnan tunnelmista.

Henkilökuvassa: Liiton tuore puheenjohtaja Risto Sipilä

Asianajajaliiton puheenjohtaja perustelee Advokaatin haastattelussa ehdotustaan pakollisesta sovittelusta kaikilla sellaisissa yksityishenkilöiden riitajutuissa, joissa osapuolten keskinäinen sopiminen on sallittua.

– Erityisesti asioissa, joissa molemmilla osapuolilla ei ole asianajajaa riittävän aikaisessa vaiheessa, sovintomahdollisuus jää nykyään usein kunnolla kartoittamatta, Sipilä muun muassa toteaa.

Sipilä kommentoi haastattelussa myös asianajajien ammatti-identiteetin merkitystä. Hän korostaa, että on etuoikeus toimia tehtävässä, jossa on ammatillisesti riippumaton ja jossa asiakkaan toivomuksiin on mahdollista ja velvollisuuskin sanoa myös kiitos ei, jos ne sotivat asianajajan ammattietikkaa vastaan.

– Asiakkaat saattavat vaihtua, mutta etiikka pysyy, Sipilä toteaa.

Yhteiskuntavastuu on osa asianajajan työtä

Voittoa ja vakautta tavoitteleva yritys ei voi enää sivuuttaa vastuullisen liiketoiminnan periaatteita. Näin on myös asianajotoimistoilla. Yrityksen yhteiskuntavastuu on olennainen osa nykyajan liike- ja sopimusjuridiikkaa. Advokaatin reportaasi tarttuu yhteiskuntavastuun ajankohtaisiin kysymyksiin. Miten asianajajat kantavat kortensa kekoon?

Seuraa meitä myös Twitterissä

Tuoreimmat uutiset: www.twitter.com/asianajajat
(@asianajajat #asianajajat)

Advokaatti tarttuu oikeudelliseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Advokaatin tilaushinta on 85 euroa vuodessa. Näytenumero on ilmainen. Asianajajat saavat lehden veloituksetta.

Näköislehti julkaistaan verkossa viikko paperilehden ilmestymisestä. Verkosta löydät myös aiemmin ilmestyneiden numeroiden arkiston: www.asianajajaliitto.fi/advokaatti

Advokaattia julkaisee Suomen AsianajajaliittoTilaukset: (09) 6866 120, info@asianajajaliitto.fi

Sähköinen tilauslomake:

Lisätietoa: