Tieturi Oy

Ambientia sai uutta virtaa työskentelyyn Tieturin valmennuksessa

Uutinen   •   Loka 22, 2012 14:43 EEST

Uutta virtaa työskentelyyn Tieturin valmennuksessa

Sähköisiin liiketoimintasovelluksiin ja yhteisöllisiin ratkaisuihin erikoistunut asiantuntijayritys Ambientia siirtyi entistä ketterämpään ohjelmistotuotantoon Tieturin valmennuksen avulla. Tieturin ScrumMaster-koulutus toi ennen kaikkea uutta virtaa projektityöskentelyyn ja terävöitti jo käytössä olevaa toimintatapaa.

–Olemme aikaisemmin opiskelleet Scrumia ja ketterä toimintatapa on ollut meillä käytössä pitkään. Huomasimme kuitenkin parin suuremman projektin kohdalla, että kaipaamme toimintatavan terävöittämistä, kertoo Ambientian teknologia- ja palvelujohtaja Henri Sora.

Ambientia suunnittelee ja toteuttaa erilaisiin tarpeisiin räätälöityjä verkkopalveluja sekä verkkosovelluksia. Ohjelmistokehityksessä Scrum-ajattelun keskeisiä piirteitä ovat muutostilanteisiin sopeutuminen ja projektin itseohjautuvuus.

–Scrum-ajattelussa hyväksytään se, että projektissa tulee muutoksia ja vaatimukset ohjelmistolle opitaan matkan varrella. Suunnittelu on toki tärkeää, mutta sitä ei tule viedä liian pitkälle. Tällainen toimintapa sopii juuri Ambientian kaltaiselle yritykselle, Sora valottaa.

Opit heti käyttöön

Tieturin ketteryyskoulutukseen osallistui Ambientian 15 ohjelmistoalan kokenutta ammattilaista. Soran mukaan entistä ketterämpään toimintatapaan siirryttiin välittömästi kaksi päivää kestäneen koulutuksen jälkeen.

–Meillä oli hyvä pohjatieto aiheesta, mutta valmennuksen avulla ihmiset todella ymmärsivät, miksi näin tulee toimia käytännössä. Tähdensimme koko porukalle, että valmennuksessa saatu tieto tulee ottaa heti käyttöön. Näin on myös tapahtunut.

Sora antaa Tieturille kiitosta siitä, että koulutus kohdistettiin onnistuneesti Ambientian tarpeisiin.

–Koulutus oli räätälöity juuri meille, ja keskityimme siihen, mikä oli Ambientian kannalta oleellista. Tieturin kouluttajan kokemus näkyi hänen kyvyssään käyttää yrityksellemme tärkeitä käytännön esimerkkejä.

Tieturin kurssi lisäsi innostusta

Soran mukaan Tieturin koulutus ei vain täyttänyt odotuksia vaan myös ylitti ne. Yksi suurimmista hyödyistä oli innostuksen leviäminen valmennuksen saaneiden työntekijöiden keskuudessa.

–Parasta oli nähdä se, kuinka ihmisillä syntyi todellinen oivallus ja innostus Scrum-ajatteluun. Se on selkeä hyöty koko yritykselle.

Lisäksi Ambientia hyötyy kurssin antamasta sertifikaatista. Tieturin kurssin suorittaneista osallistujista tulee sertifioituja ScrumMastereita.

–Erityisesti kilpailutuksissa ScrumMaster-sertifikaatti on tärkeä, Sora alleviivaa.

Parempaa laatua ja tuottavuutta

Tieturin valmentaja Pentti Virtanen kertoo ketteryyden parantavan ennen kaikkea yrityksen ohjelmistokehityksen tuottavuutta ja laatua.

Virtasen mukaan Ambientialle suunnatun valmennuksen tavoitteena oli tuoda ketteryysajatteluun käytännönläheisyyttä. Lisäksi yritys hyötyi ryhmätyöskentelyn eduista asiakaskohtaisessa valmennuksessa.

–Koulutukseen osallistui yrityksen keskeiset ohjelmistokehittäjät, jonka myötä onnistuimme luomaan tilanteen, jossa innostus pääsi leviämään ryhmässä. On tärkeää, että valmennuksen avulla pääsemme vaikuttamaan ihmisten asenteisiin, Virtanen sanoo.

Lue lisää kokemuksia koulutuksesta Henri Soran blogista.

Ambientia

Ambientia on sähköisiin liiketoimintasovelluksiin ja yhteisöllisiin ratkaisuihin erikoistunut asiantuntijayritys. Ambientia tekee konsultointia, suunnittelua ja toteutusta kansainvälisillä markkinoilla yhdessä yksityisen ja julkisen sektorin toimijoiden kanssa. Ambientian asiakkaat toimivat pääosin logistiikka-lentoliikenne-, metalliteollisuus-, kauppa-, pankki-, vakuutus-, turvallisuus- ja elintarviketeollisuuden aloilla. Ambientia suunnittelee ja toteuttaa erilaisiin tarpeisiin räätälöityjä verkkopalveluja sekä verkkosovelluksia. Yrityksen erityisosaamisalueita ovat verkkoliiketoiminnan asiantuntemus sekä teknologinen osaaminen ja erilaisten konseptien suunnittelu.

Ambientian toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Tampereella ja Turussa sekä Tukholmassa. Konsernin muodostavat: Ambientia Group Oy, Ambientia Oy, Ambientia West Oy, Codezilla Oy ja Ambientia Sweden AB. Ambientia on toiminut vuodesta 1996 ja konsernin palveluksessa työskentelee 80 henkilöä. Ambientia on avainhenkilöiden omistama.