Fennia

Autovarkauksia voi ehkäistä tehokkaasti perinteisin keinoin

Uutinen   •   Syys 10, 2014 09:01 EEST

Autovarkaudet ja -murrot ovat vähentyneet viime vuosien aikana, mutta liialliseen turvallisuudentunteeseen ei autonomistajan kannata tuudittautua. Perinteiset keinot, kuten avaimista huolehtiminen, ajonestolaite ja varashälytin ehkäisevät tehokkaasti varkauksia. Nykytekniikka laajentaa turvalaitteiden valikoimaa.

Merkittävä syy autovarkauksien vähentymiselle on ajonestolaite, joka tuli pakolliseksi uusiin autoihin vuonna 1998. Laite estää auton käynnistymisen, jos virta-avain ei ole paikallaan tai lukitussysteemin lähetin muutaman metrin säteellä autosta. Ajonestolaitteilla varustetut autot varastetaankin usein auton omilla avaimilla, jotka ovat joutuneet vääriin käsiin.

Nykytekniikka on laajentanut turvalaitteiden valikoimaa. Autoon voi esimerkiksi asennuttaa paikantimen, joka lähettää varastetun auton koordinaatteja tekstiviestillä, ja auton sijainnin voi tarkastaa älypuhelimeen asennettavasta karttasovelluksesta. Automurroilta voi puolestaan suojautua niin, ettei jätä autoon näkyville arvotavaraa ja asennuttamalla autoon erillisen varashälyttimen.

– Avaimien huolellinen säilyttäminen ja ajonestolaite ovat pääsääntöisesti riittäviä keinoja autovarkauksien ehkäisyyn. Suurissa kaupungeissa asuvien arvoautojen omistajien kannattaa kuitenkin harkita esimerkiksi paikantimen ja erillisen hälyttimen asennuttamista autoonsa, sanoo Fennian erikoistarkastaja Marko Melender.

Ammattimaiset varasliigat arvoautojen omistajien harmina

Ammattivarkailla on käytössään osaamista ja laitteita, joilla he pääsevät käsiksi auton tietojärjestelmään ja ohittamaan ajonestolaitteen. Suomessa on viime vuosina operoinut vain joitakin autovarasliigoja, jotka ovat onnistuneet viemään vain muutamia arvoautoja. Länsinaapurissamme Ruotsissa arvoautojen varkaudet ovat sen sijaan olleet voimakkaassa kasvussa ja siellä uusia autoja katoaa useita satoja vuodessa.

Varkaat kartoittavat kohteita ennakkoon ja selvittävät rekisteritunnuksen avulla esimerkiksi auton haltijan osoitetiedot. Kuluvan kesän aikana pääkaupunkiseudulla on anastettu useita Toyota Land Cruiser ja Lexus RX450 mallisia ajoneuvoja. Erityisesti näiden autojen omistajien kannattaa ryhtyä toimenpiteisiin ja harkita auton varustamista lisäsuojaa tuovilla laitteilla.

Tee autovarkaan työ vaikeaksi

Autoa voi suojata tekemällä sen varastamisen mahdollisimman vaikeaksi:

• Ilmoita osoitteenluovutuskielto Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille.
  • Älä jätä avainta virtalukkoon, vaikka poistuisit autosi luota vain hetkeksi.
  • Säilytä auton avaimia huolellisesti, äläkä kiinnitä niihin rekisterinumeroa, nimeäsi, osoitettasi tai puhelinnumeroasi.
  • Lukitse autosi aina, kun poistut sen luota. Muista sulkea myös ikkunat.
  • Säilytä autoa lukitussa tallissa tai pysäköi autosi näkyvälle paikalle, jossa liikkuu ihmisiä.
  • Varusta arvokas autosi paikannuslaitteella, jonka avulla auto voidaan tarvittaessa jäljittää.
  • Käytä lisäsuojana erikseen asennettavaa mekaanista ratti-/poljinlukitusta.
  • Älä jätä autoon yrityssalaisuuksia tai muita asiakirjoja, joissa on arkaluontoista tietoa.
  • Ota arvoesineet mukaasi lähtiessäsi autosta ja säilytä muut tavarat lukitussa tavarasäiliössä.
  • Peitä kiinteästi asennetut arvokkaat lisävarusteet, ellet voi ottaa niitä mukaasi.
  • Hanki autoosi vakuutusyhtiöiden hyväksymä erillinen murtohälytin.