Ellibs Oy

E-kirjojen yhteiskäyttö valtaa Suomen kirjastot

Uutinen   •   Helmi 06, 2013 13:53 EET

Iso osa suomalaisista yleisistä kirjastoista ja ammattikorkeakouluista on ottanut vuoden alussa käyttöön FinELibin e-kirjakokoelman. Tämä on ensimmäinen kerta kun Suomessa kokeillaan valtakunnallista yhteiskäyttöä e-kirjojen kanssa. Yleisille kirjastoille ja ammattikorkeakouluille  on molemmille omat kokoelmansa.

Yleisille kirjastoille tarkoitetussa kokoelmassa on yhteensä 10 eri e-kirjaa ja ammattikorkeakoulujen kokoelmassa 7. Mukana on mm. huippusuosittu viime vuoden Tieto-Finlandia voittaja Syötäväksi kasvatetut. Kirjat voi lainata 10 vuorokaudeksi kerrallaan, jonka jälkeen ne palatuvat automaattisesti takaisin kirjastoon uudelleen lainattavaksi. Yhtäaikaisia käyttöoikeuksia on kirjoihin hankittu useita, joten valtakunnallinen yhteiskäyttö pitäisi sujua mutkattomasti.

Kaikki yleiset kirjastot ja ammattikorkeakoulut saavat kokoelmat ilmaiseksi käyttöönsä Ellibsin verkkokirjaston kautta. Mukaan pääsee 28.3 asti ilmoittamalla osallistumisestaan FinELibiin. Yhteiskäyttö jatkuu yleisillä kirjastoilla 30.9 ja AMK:lla 30.6 asti. Lista jo mukaan liittyneistä kirjastoista löytyy täältä.

FinELib
FinELib on suomalaisten yliopistojen, ammattikorkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yleisten kirjastojen muodostama konsortio, joka hankkii keskitetysti elektronisia aineistoja jäsenorganisaatioilleen.
FinELib-konsortion jäseniä ovat yliopistot, ammattikorkeakoulut, yleiset kirjastot 18 maakuntakirjastoalueella, Yleisten kirjastojen keskuskirjasto sekä useat tutkimuslaitokset ja erikoiskirjastot.
Konsortion palveluyksikkö toimii Kansalliskirjastossa.

Ellibs
Ellibs on e-kirjoihin erikoistunut asiantuntijayritys. Yritys on perustettu vuonna 2002 ja sen verkkokaupassa on kymmeniä tuhansia e-kirjoja useilla eri kielillä. Ellibsin e-kirjojen lainauspalvelu on käytössä jo useimmissa Suomen kunta-, oppilaitos-, yliopisto- sekä yrityskirjastoissa ja tuhannet suomalaiset kirjastoasiakkaat lainaavat Ellibsin e-kirjoja päivittäin.