33 Company Oy

Etätyö - muutakin kuin kotityötä

Uutinen   •   Syys 16, 2014 08:54 EEST

Tilastokeskus määrittelee etätyön ansiotyöksi, jota tehdään varsinaisen työpaikan ulkopuolella. Tietotekniikka mahdollistaa etätyön aivan uudella tavalla. Merkittävä osa etätyöstä Suomessa tehdään kotona. Kotiin vetäydytään kun halutaan pois konttorin hälystä keskittymään vaativimpiin tehtäviin tai kun haetaan joustavuutta yhdistää työ ja perhe paremmin. Monet yksinyrittäjät valitsevat myös kodin ensisijaiseksi työpaikakseen. Tämäntyyppisen freelance työn arvioidaan lisääntyvän Suomessa.

Etätyö on tietotyöläisille tulevaisuuden työn normi

Meille 33 Companylaisille etätyö on työn joustoa. Teemme työtä joustavasti niin asiakkaan toimitiloissa, kotona, kahvilassa kuin Kontoretissa. Kotona tehtävän työn haasteina nähdään kuitenkin ajanhallinta ja yksinäisyys. Ajanhallintaan etätyössä auttavat monenlaiset digitaaliset työkalut. 33 Companyssä käytämme ToDo listoihin Wunderlistiä, muistiinpanot jaetaan kaikille Evernotesissa. Myös jaettu kalenteri auttaa ajanhallinnassa, kun näkee milloin työkaveri on suunnitellut tekevänsä mitäkin ja pystyy kommunikoimaan mitä on itse ajatellut tehdä milloinkin.

Etätyön ei tarvitse olla yksin puurtamista

Yksinäisyys tuntuu nousevan monen etätyötä tekevän huolista suurimmaksi. Yksin työtä tekeville annetaan usein vinkkejä pitää taukoja jolloin käydä kahvilassa tai kävelyllä. Suomessa toki harvoin saa kontaktia ihmisiin vain menemällä kahvilaan, mutta monelle jo hälinä tuo mukavaa vaihtelua arkeen. Hälinästä on olemassa jopa oma appinsa kotona hiljaisuuteen kyllästyneille.

Talouselämän artikkelissa puhutaankin coffice ilmiöstä ja ja vinkataan samannimisestä joustavasta työtilasta Tukholmassa. Me olemme löytäneet vielä paremman paikan Helsingistä, mitä käytämme ahkerasti. Kontoretista saa kahvit ja kokoustilat, molemmat nopeasti nappia painamalla. Cofficeen verrattuna Kontoretin tilat on kuitenkin paremmin räätälöity työn tekemiseen. Yksinyrittäjille ja freelance-toimijoille uudentyyppiset tilaratkaisut ovatkin oiva askelluskivi omaan toimitilaan. Helposti lähestyttävät tilaratkaisut keskeisillä sijainneilla tuovat toimintaan tiettyä uskottavuutta – ilman kiinteää tilavuokraa.

Liikkuvan työn tekijöistä muodostuu uudenlaisia työyhteisöjä

Meille etätyö on monesti ensisijainen työn tekemisen muoto. Halusimme siksi myös virallisesti osallistua kansalliseen etätyöpäivään. Tänä torstaina emme vain tee etätöitä Kontoretissa, vaan halusimme passittaa etätyön viestinviejän – Kontoretin Ramona Lindbergin etätöihin. Ramonan puuhatessa oman yrityksensä juttuja, päivystämme me Kampin sähkötalossa ja opastamme uusia käyttäjiä miten toimitaan Kontoretin tiloissa. Kontoretista on tullut oma joustava työyhteisömme. Tule tutustumaan mistä on kyse. Voit varata myös ilmaisen 2h kokeilukerran neuvottelutiloihin kirjautumalla käyttäjäksi.