Helsinki Pride

Helsinki Pride tulee suurempanan kun koskaan

Uutinen  •  2011-05-10 08:43 EEST

Vuoden 2011 Helsinki Pride juhlii moninaisuutta suurempana kuin koskaan. Viikon aikana käsitellään ihmisoikeusteemoja, biletetään aikaisempaa monipuolisemmin ja kuullaan nimekkäitä ja rakkaita artisteja. Mukana ovat mm. ReginaAnna AbreuPMMP ja ruotsalainen Shirley Clamp. Pride-kulkueen ennakoidaan keräävän ennätysmäärän osallistujia.

Helsinki Pride on Suomen suurin homo-, lesbo-, bi- ja transtapahtuma, jonka tavoitteena on lisätä avoimuutta ja moninaisuuden arvostamista yhteiskunnassa. Tapahtuman avaa 27.6. Kolmen sepän patsaalla Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen.

Vuoden 2011 Helsinki Priden teemaksi on valittu rakkaus. Teema on esillä mm. paneelikeskustelussa, jossaNasima RazmyarAnna Kontula ja Oras Tynkkynen pohtivat rakkauden monimuotoisuutta. Viikon aikana keskustellaan myös transihmisten oikeuksista ja järjestetään useita vertaistapahtumia.

Tapahtuma näkyy kaupunkikuvassa monin eri tavoin – näkyvimmin lauantaina 2.7. jolloin Pride-kulkue kulkee Senaatintorilta Kaisaniemen puistoon. Kulkue on mielenilmaus yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden puolesta, vastaamme rakkaudella niihin vihanosoituksiin, joita on viime vuoden aikana koettu. Kaisaniemen Puistojuhlassa villitsee PMMP ja Martina Aitolehti tanssiryhmänsä kanssa.

Lauantai huipentuu The Circuksessa järjestettävään Pääjuhlaan, jossa lavalle nousevat Helsinki Pridelle oman sinkkujulkaisun tekevä Regina, visuaalisuudestaan ja energisyydestään tunnettu Anna Abreu sekä ruotsalaisen megaviihdespektaakkeli Melodifestivalenin kiintotähti Shirley Clamp.

Pride-viikon biletarjonta on aiempaa monipuolisempi. Tarjolla on vaihtoehtoisempaa queer-bilettä, rokkia, Välimeren klubirytmejä, kabareediskoa ja tietysti ihania homohittejä, euroviisuja ja vaahtobileet. Klubeilla nähdään kansainvälisiä vieraita ja mm. tyttöbändi Freza ja juuri levynsä julkaissut Manboy.

Vuoden uutuus ovat Päätösbileet, joita juhlitaan sunnuntaina 3.7. LeBonkissa. Bileet toteutetaan yhteistyössä Suomen Euroviisuklubin kanssa ja ohjelmassa on viisukaraokea, Lauran ja Jukka Kurosen show sekä viisudeejiit.

Viikon ohjelmaan kuuluu myös Gay Cooper, lavatanssit juhannuskoivujen katveessa Ravintola Kaisaniemessä, Mr. Gay Finland –finaali DTM:ssä, Karhut korkkareissa eli Drag Bear Race 2 ja Pridekino. Viikon aikana avautuu myös Mikko Rasilan valokuvanäyttely Lasipalatsinaukiolla. Rasila haluaa haastaa ihmiset pohtimaan, miten niinkin pieni ja viaton ele kuin kädestä pitäminen voi synnyttää joissakin niin suuren vihareaktion, että syrjinnän ja väkivallan pelko on aiheellinen.

Helsinki Pride 2011 käynnistää kesän jo tällä viikolla. Tapahtuman etkot järjestetään yökerho The Circuksessa 13.5.2011 ja illan pääesiintyjänä nähdään Paula Koivuniemi, joka tuo lavalle paitsi upean bändinsä myös täydellisen bilesettinsä. Alkuillasta lempilevyjään soittavat julkkisdeejiit Aira Samulin ja Laila Snellman. Myös tapahtuman suojelija Mikael Jungner aikoo tulla pyörähtämään tanssilattialla.

Helsinki Priden järjestää valtakunnallisen Setan suurin jäsenjärjestö Helsingin seudun Seta ry. Heseta on ihmisoikeusjärjestö, joka tekee mm. sosiaalityötä ja nuorisotyötä. Vaikka moniin klubeista onkin ikäraja, on myös nuoriso huomioitu koko tapahtuman ajan. Tarjolla on mm. nuortenilta, keskustelutilaisuuksia ja grilli-iltoja.

Tapahtuma järjestetään täysin vapaaehtoisvoimin ja keräysvaroin, mm. monet ulkopuoliset toimijat, yhdistykset ja kaupalliset järjestäjät tuovat kortensa Priden järjestämiseen.  Helsinki Pride onkin varsinainen talkoohengen voimannäyttö. Tapahtumaa voi tukea myös Helsigin seudun Seta ry:lle suunnatuin lahjoituksin, lisätietot helsinkipride.fi.

Lisätiedot mm. lipunmyynnistä

- www.helsinkipride.fi

- Toiminnanjohtaja Anne-Mari Seppola, Helsinki Pride, puh. 0400 205 902

*****

Helsinki Pride 2011 pääyhteistyökumppani on Heineken, ja yhteistyökumppanit Martini, Teclux, Humac, Finnmatkat, bElles, Qruiser, Medusa, Grass Business Oy, Vallila, dtm, The Circus, Jenny Woo, LeBonk, Nolla, WDC Helsinki 2012, Svenska Kulturfonden, ja Suomen Kulttuurirahasto.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom