FIBS

Job Shadow Day auttaa osatyökykyisiä löytämään työn

Uutinen   •   Huhti 19, 2016 09:00 EEST

Job Shadow Day on eurooppalainen teemapäivä, joka järjestetään tänä vuonna  27.4. Kampanja lisää osatyökykyisten mahdollisuuksia löytää itselle sopiva työ.

Job Shadow Day ei ole suoraa työnhakua, vaan päivä henkilöille, joiden elämäntilanne, sairaus tai vamma vaikeuttaa työllistymistä. Päivän aikana henkilö saa mahdollisuuden seurata työtä valitsemallaan työpaikalla. Kokemus auttaa työn seuraajaa arvioimaan, onko kyseessä hänen unelmatyönsä – ja todellinen mahdollisuus.

Aikaisempina vuosina työtä on seurattu mm. kirjastossa, vaate-, lahja- ja ruokakaupassa, päiväkodissa, leipomossa, lossilla, kuljetusyrityksessä, eläintarhassa, oppilaitoksessa, hevostallilla, musiikki-studiossa, kiinteistöalalla, huoltoasemalla, kampaajalla, teatterissa, lehdessä, radiossa sekä poliisilla.

Suomessa joka kuudennella henkilöllä on toimintarajoite. Jotkut ovat ohimeneviä, toiset pysyviä, jotkut vähäisiä, toiset vakavia. Iän myöten meille kaikille tulee toimintarajoitteita ja erityistarpeita, jotka on huomioitava. Job Shadow Day -päivän tarkoitus on näyttää, että myös osatyökykyinen henkilö voi olla täysin työkykyinen hänelle sopivassa työssä. Suurin osa toimintarajoitteisista henkilöistä tekevät työtä. Vielä useammat tekisivät, elleivät heidän kykynsä jäisi erityistarpeiden varjoon.

Vates-säätiö koordinoi päivää Suomessa jo kolmatta kertaa mm. vakuuttamalla työn seuraajat. Osallistua voi joko lähettävänä tahona, joka auttaa työn seuraajaa löytämään hänelle sopivan työn seurattavaksi tai vastaanottavana tahona, työnantajana joka antaa mahdollisuuden työn seurantaan.

Job Shadow Day on vapaaehtoista yhteistyötä, joka perustuu ajatukseen, että sopiva työ on hyvä startti. Päivä tukee monipuolisemman ja tehokkaamman työelämän sekä paremman työilmapiirin kehitystä.

Lisätietoa tapahtumasta jobshadowday.fi sekä Walter Fortelius, Vates-säätiön Aktivera resurser, puh 044 546 4987, walter.fortelius@vates.fi