Fennia

Kaasulaitteiden oikea käyttö ja kunnossapito ehkäisevät onnettomuuksia

Uutinen   •   Kesä 23, 2014 11:31 EEST

Huoltamattomat ja vikaantuneet kaasulaitteet tai niiden huolimaton käyttö aiheuttavat vuosittain häkämyrkytyksiä, kaasuvuotoja ja tulipaloja. Onnettomuuksia voi parhaiten ehkäistä käyttämällä laitteita oikein sekä huolehtimalla niiden huollosta ja kunnossapidosta. Ennen kesälomakautta on hyvä tarkistaa ja huoltaa kesämökin, matkailuajoneuvon sekä veneen kaasulaitteet, muistuttaa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes).

Kaasuonnettomuuksia voi ehkäistä, kun käyttää laitteita käyttöohjeiden mukaan ja huolehtii niiden huollosta ja kunnossapidosta. Kaasulaitteet tarvitsevat oikein toimiakseen riittävästi palamisilmaa. Sen vuoksi on tärkeää, ettei mökin tai matkailuajoneuvon ilmastointiaukkoja tukita edes kylmällä säällä. Jos palamisilmaa ei ole riittävästi, syntyy myrkyllistä häkäkaasua. Häkämyrkytykset ovatkin yleisin kuolinsyy kaasuonnettomuuksissa. Tarkkaile kaasulaitteen liekin väriä: hyvin palava kaasuliekki on sininen ja liekin keskusta sinivihreä. Jos liekin kärjet ovat keltaiset, poltin ei saa riittävästi ilmaa.

Kaasulaitteiden oikea sijoitus on turvallisuuden kannalta tärkeää. Nestekaasupulloa ei pidä sijoittaa lähelle lämmönlähteitä, kuten tulisijaa. Pienissä rakennuksissa kaasupullo on turvallisinta sijoittaa ulos. Ulkokäyttöön tarkoitettuja kaasulaitteita ei missään tapauksessa saa käyttää sisätiloissa.

Tarkista laitteiston kunto ja tiiviys säännöllisesti, vähintään kerran vuodessa. Kaasuletkun kunnon voi tarkistaa taivuttelemalla sitä mutkalle. Jos letkusta löytyy hiusmurtumia, on aika vaihtaa se. Liitosten tiiviyden voi tarkistaa sivelemällä pensselillä saippuavettä liitoskohtiin. Jos syntyy kuplia, niin liitokset vuotavat ja ne täytyy kiristää. Kaasuletku kannattaa vaihtaa noin viiden vuoden ja paineensäädin noin 10 vuoden välein.

Jos kaasulaitteessa on toimintahäiriöitä, kannattaa heti ottaa yhteyttä hyväksyttyyn kaasuasennusliikkeeseen. Perusteellisempi huolto kannattaa teettää 3-5 vuoden välein. Luettelo hyväksytyistä liikkeistä löytyy Tukesin verkkosivuilta.

Katso Tukesin videot

Näin vaihdat kaasuletkun nestekaasulaitteeseen

Katso miltä näyttää vaarallisesti palava kaasuliekki

Lähde: Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), www.tukes.fi