Suomen Asiakastieto Oy

​Luottolista-lehti: Louhimiehen Tuntematonta sotilasta tehdään uudella rahoitusmallilla

Uutinen   •   Joulu 03, 2015 10:00 EET

Elokuvien rahoitus Suomessa on saamassa uusia muotoja. Aku Louhimiehen versiota Tuntemattomasta sotilaasta tehdään uudella rahoitusmallilla. Elokuvasta on tulossa kulttuuriteko, josta sijoittajatkin odottavat tuottoa rahoilleen.

Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhliin joulukuussa 2017 valmistuva, Aku Louhimiehen ohjaama uusi Tuntematon Sotilas -elokuva on saanut Elokuvasäätiön noin miljoonan euron tuen lisäksi rahoituskonserni IceCapitalin kautta 4,9 miljoonaa euroa yksityistä rahaa. Loput noin seitsemän miljoonan euron kokonaisbudjetista katetaan erilaisella yritysyhteistyöllä.

Elokuvahanke on Suomen suurimpia ja sen merkittävimpiä rahoittajia ovat LähiTapiola-ryhmä sekä Jenny ja Antti Wihurin rahasto. Lisäksi mukana on joukko yksityisiä sijoittajia, muun muassa Supercellin perustajajäsenet Ilkka Paananen, Mikko Kodisoja ja Niko Derome sekä bisnesenkelinä tunnettu Jari Ovaskainen. Yksityisen rahoituksen keräämisestä vastanneet Pankkiiriliike IceCapitalin perustajaosakas ja toimitusjohtaja Ari Lahti sekä pääomasijoitusyhtiö CapManin Ari Tolppanen ovat myös itse sijoittaneet elokuvaan.

Tuntemattoman Sotilaan tuotantoa varten on perustettu Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017, jonka hallituksen puheenjohtaja on MTV:n entinen toimitusjohtaja Heikki Rotko.

Jotta tarina ei unohtuisi!

IceCapitalin Ari Lahti kertoo Aku Louhimiehen ottaneen häneen yhteyttä toivoen, että elokuvan rahoitus voitaisiin varmistaa etukäteen. Näin tiedettäisiin, että se varmasti voidaan toteuttaa.

– Minua itseäni siinä innosti elokuvan perustarina. Se ei saa unohtua, vaan se pitää kertoa seuraavillekin sukupolville ja mielellään uuden sukupolven keinoin. Kuvaustekniikka on mennyt huimasti eteenpäin ja vanhat filmatisoinnit ovat auttamatta vanhentuneet, joten uusi tuore näkökulma on tarpeen. Koen asian siksi tärkeäksi ja haluan osaltani kunnioittaa niitä ihmisiä, jotka ovat pitäneet tämän maan itsenäisenä.

– Ammatillisesti minua kiinnosti myös haaste luoda sellainen rahoitusinstrumentti, joka ottaisi toisaalta huomioon ohjaajan ja tekijöiden ambitiot, mutta että sijoittajien näkökulmasta kyse ei olisi lahjoituksesta, vaan aidosta sijoituksesta, Lahti perustelee.

Sitä varten hän kävi yhdessä tekijöiden kanssa läpi ensin elokuvan budjetin; tuottoarviot ja kustannukset.

– Siitä lähdimme miettimään, minkä tyyppinen rakennelma tähän sopisi, ja teimme samalla varmasti myös pioneerityötä suomalaisen elokuvan rahoitusmallissa, Lahti arvioi.

Yritykset mukaan

Elokuvan rahoituksessa myös sponsorointi ja yritysyhteistyö näyttelevät usein ainakin jonkinlaista roolia. Tuntemattoman Sotilaan tapaiseen elokuvaan sponsorointi tuntuisi kuitenkin sopivan huonosti.

– Tämä ei ole elokuva, johon tuote- tai brändisijoittelu sopisi luontevasti, painottaa tuotannon markkinointiyhteistyöstä vastaavan Mainostoimisto Hasan & partners Oy:n toimitusjohtaja Eka Ruola.

Yritysyhteistyössä on mukana viisi pääyhteistyökumppania ja koko joukko pienempiä tukikumppaneita, joille kaikille mietitään pitkän tähtäimen hyödyntämissuunnitelma.

–Malli voi olla vaikka sellainen, että yritys tarjoaa sidosryhmilleen mahdollisuutta osallistua elokuvantekoon esimerkiksi joukkokohtauksissa tai tarjota kumppaneilleen vip-päivää seuraamassa elokuvan tekemistä kulisseissa. Luonnollisesti kyseeseen voi tulla bränditason tai tuotetason kumppanuutta, mutta hyödyntämisestä keskustellaan aina erikseen. Huonoin tapa markkinoijalle on antaa elokuvalle rahallista tukea ja näkyä vain logona lopputeksteissä, Ruola kuittaa.

Verkostot apuun

Aku Louhimies toteaa olevansa ohjaajana vastuussa elokuvasta sisällöllisesti ja myös taloudellisesti niin, että elokuva syntyy ilmoitetulla budjetilla. Aku Louhimiehen mukaan ensimmäinen askel oli turvautua 25 vuotta sijoitusalalla toimineen Ari Lahden verkostoihin, sillä hankkeen uskottavuuden takia siihen oli tärkeä saada ns. ankkurisijoittajat. Sellaisiksi saatiin Jenny ja Antti Wihurin säätiö, CapManin Ari Tolppanen sekä LähiTapiola-ryhmä.

– Tärkeä oli myös, että tästä tehtiin aito sijoituscase: projektin onnistuessa siitä on mahdollista saada rahansa pois ja vähän korkoakin, mutta en usko kenenkään lähteneen mukaan vain sen takia, että tällä haluttaisiin tehdä roppakaupalla rahaa, Lahti arvelee.

Yksittäiset sijoitukset liikkuvat tässä tapauksessa kuusinumeroisissa luvuissa, eli ihan piensijoittajille Tuntematonta ei ole tarkoitettu. Ari Lahti sanoo joka tapauksessa uskovansa, että lopputulos on sijoittajankin kannalta hyvä.

– Eihän tämä missään nimessä riskitöntä ole, mutta tuotantoyhtiö yrittää pitää huolen siitä, että pysytään kulubudjetissa ja asiat tehdään niin hyvin kuin on luvattu tehdä.

Ratkaisevaa on Lahden mukaan lopulta, miten hyvin elokuva myy eli kuinka paljon myydään elokuvalippuja ja tv-oikeuksia sekä mahdollisesti elokuvalevikkiä ehkä Ruotsiin ja Baltian maihin. Sijoituksen näkökulmasta lopputulosta päästään arvioimaan aikaisintaan vuonna 2018.

Marja-Liisa Kinturin kirjoittama artikkeli on julkaistu kokonaisuudessaan Luottolista-lehdessä 21/2015.