Tieturi Oy

Mobiilipäivä keräsi salin täyteen

Uutinen   •   Tammi 31, 2014 14:02 EET

Mobiiliverkkokauppa haastaa kaupan

Verkkokauppayksikön johtaja Tapio Valli Soprano Oyj:stä kertoi verkkokauppa-alustojen kehitysmuutoksista. Alustojen kehitysvauhti on nopea ja globalisaatio luo ekosysteemeitä verkkokauppa-alustojen ympärille. Soprano toimittaa avoimeen teknologiaan pohjautuvan Magenton päälle rakennettuja verkkokaupparatkaisuja. Magenton markkinaosuus maailmanlaajuisesti on 26 %. Ekosysteemin myötä myös verkkokauppias pystyy hankkimaan uusia sovelluksia verkkkauppaansa aiempaa edullisemmin. Aiemmin kymmeniä tuhansia maksaneita komponentteja saa nyt muutamalla satasella. Verkkokauppiaaksi ryhtyminen on riskitöntä. Tapio Valli näkee merkittäväksi verkkokaupan ominaisuudeksi asiakasprofiloinnin, jonka avulla kauppiaan on helpompi kohdentaa kaupankäynti asiakkaan tarpeisiin.

Mobiiliverkkokauppa haastaa kaupan. Asiakkaat haluavat usein koskea ja nähdä tuotteita perinteisessä kaupassa. Ostaja saattaa kuitenkin mobiililaitteen avulla tehdä oston verkon kautta etsimällä verkkokaupan, josta tuotteen saa edullisimmin. Mobiilin verkkokaupan haaste on Vallin mukaan mobiilimaksaminen. Lisäksi hän toteaa, että verkkokauppiaalle haaste on muuta kuin tekninen. Tapio Valli antaa 10 teesiä verkkokauppiaan pohdittavaksi.

Suosittu Android leviää monimuotoisiin laitteisiin

Tieturin valmennuskonsultti Arto Santala kertoi Androidin uutuuksista. Androidilla on lähes 80 % markkinaosuus mobiilialustoista. Androidin 4-versiosta alkaen se toimii sekä älypuhelimella että tableteilla.

Uusin Android-versio on 4.4., lempinimeltään KitKat. KitKat julkaistiin vuoden 2013 puolella. Visuaalisia elementtejä on lisätty, mahdollisuuksia valita on nyt enemmän, uutuutena mm. läpikuultavat elementit. 4-versioon tulleet päivitykset ovat hienosäätöä, ei massiivinen versiouudistus. Yhä enemmän pieniä ominaisuuksia on saatavissa sovelluksina. Moniajoa on parennettu. Havaittavia viiveitä toiminnassa ei juurikaan enää näe, kiittelee Arto Santala. NFC (Near Field Communication) on mielenkiintoinen ominaisuus, joskaan ei vielä runsaasti käytetty. Uusilla tekniikoilla on mahdollista toteuttaa mm. maksupalvelu ja esim. autojen kanssa vuorovaikutus on helpompaa.

Santala esitteli myös Android-laitteita. Älypuhelinten ja tablettien lisäksi on tarjolla esimerkiksi ChromeCast-tikku ja Google-lasit. ChromeCast-tikku on kytkettävissä television tai videotykin HDMI-porttiin. Sen kautta on mahdollista ladata videoita ja musiikkia. Google-lasit tuovat mukaan lisätyn todellisuuden. Laseja pitävä henkilö näkee todellisuuden päällle piirretyn toisen maailman. Laseja voidaan ohjata esim. puheella. Eräs laseja hyödyntävä sovellus on kielenkäännös. Sovelluskehittäjälle Android tarjoaa paljon mahdollisuuksia, sovellusten innovointi voi kuitenkin aluksi olla haastavaa, toteaa Arto Santala.

Webin tulevaisuus paremmassa käyttäjäkokemuksessa

Tieturin valmennuskonsultti Petri Niemi avasi yleisölle HTML 5:n ja JavaScriptin Single Page Application –tekniikkaa. Monet ovat kuulleet SPA:sta, mutta harva vielä soveltanut. Petri Niemi demosi havainnollisin esimerkein perinteisen web-ratkaisun ja SPA-ratkaisun eroja. Perinteisessä web-ratkaisussa esim. valikkovalinnat aiheuttavat aina uudelleen koko sisällön uudelleenpäivittämisen välähdyksenomaisesti. SPA-tekniikka tuo paremman käyttäjäkokemuksen, välähdyksestä päästään eroon ja sivu latautuu vauhdikkaammin, koska sisältöä ei enää tarvitse siirtää palvelimelta koko ajan.

SPA-tekniikalla toteutettuja esimerkkejä ovat mm. Gmail ja Hotmail.Single Page Applications –tekniikassa sivut ovat mieluumminkin vaihtuvia sovelluksia kuin perinteisiä HTML-sivuja. Alisivut ovat siksi osia varsinaisessa HTML-sivussa. Käyttäjä havaitsee käytetyn tekniikan URL-rivin (#) Hashbang-merkinnästä, joka erottaa SPA:lla toteutetun vaihtuvan osan sivun URL:sta. Petri Niemi korostaa, että SPA-tekniikkaa käyttävien on osattava JavaScript hyvin. JavaScript ei ole ihan helppoa ja JavaScript-koodin määrä kasvaa.

Windows Phone –sovellusten levittäminen

Tieturin valmennuskonsultti Tommi Teräsvirta on tunnettu mobiiliteknologioiden syväosaamisestaan. Tällä kertaa hän ammensi oppeja sovellusten leivttämisen haasteiden voittamisesta. Monen sovelluskehittäjän tavoitteena on tehdä rahaa, mutta aina ei osata keskittyä ansaitsemisen mahdollistamiin asioihin riittävästi.

Perf & polish – Tommi Teräsvirta painotti suorituskyvyn ja ulkoasun viimeistelyä. Sovelluksen pitää näyttää hyvältä ja sen on oltava nopea. Näyttävän sovelluksen viimeistelyyn tarvitaan graafikon osaamista ja graafikon on tiedettävä ympäristön rajoitukset. Windows Phone –kehittäjille on tarjolla sovelluksen globaalia levitystä helpottavia ominaisuuksia. Näihin liittyy haasteita, esim. kielenkäännösten taso ei ole välttämättä herätä ostajakandidaattien luottamusta. Hyvin myyvän sovelluksen on oltava kaikilta osiltaan laadukas.

Ansaitsemismielessä Tommi Teräsvirta korostaa Trial-sovelluksen merkitystä. Maksuton kokeiluversio voi houkutella ostamaan. Sovellukselle on myös saatava näkyvyyttä, markkinointiin tarvitaan rahaa. Tommilta löytyi 10 vinkkiä Windows Phone –sovelluksen ansainnan parantamiseen.

Kun haluat oppia lisää näistä asioista tutustu tarjontaamme www.tieturi.fi tai ota yhteyttä!

Päivi Hietanen,
Johtaja, Tieturi Oy