Dieta Oy

Ravintola Ragu hemmottelee kaikkia aisteja!

Uutinen   •   Touko 05, 2014 11:21 EEST

TARKKAAN HARKITTUJA YKSITYISKOHTIA

Huikean kaunis sisustus, loistava ruoka ja hyväntuulisuutta puhkuva erinomainen palvelu tekevät Ragusta  täydellisen "Must Visit" -paikan.
Ragu avasi ovensa ennen pääsiäistä ja sijaitsee keskeisellä paikalla Ludviginkadulla Helsingissä.

RAGU TARKOITTAA HAUDUTTAMISTA PIIIIIIITKÄÄN

Ravintolan ideologia syntyi täysin nimen ympärille. Ensin maisteltiin nimeä ja sen ympärille kehitettiin konsepti. Oma ainutlaatuinen makumaailma syntyy italialaisten perinneruokien ja pohjoismaisten raaka-aineiden yhdistelmästä, viinit tulevat Italiasta. Lähes 300 neliön kokoisessa Ragussa on viisi salia, joissa kaikissa on hiukan erilainen fiilis. Asiakaspaikkoja on 90, joista 20 baarissa.

"Tämä unelma sai alkunsa jo 7 vuotta sitten, Italiassa. Tapasin silloin Lennart "Lennu" Sukapään ensimmäistä kertaa ja lähes ensi kättelystä lähtien oli selvää, että haluamme tehdä yhdessä ravintolan", kertoo ravintoloitsija ja keittiömestari Antti Asujamaa. Nimet laitettiin papereihin 3 vuotta sitten, kun oikea tila löytyi ja perinpohjainen remontti alkoi. Esim. 70 neliöisen keittiömme paikalla oli alunperin varasto, joten kaikki keittiötekniikka piti rakentaa alusta alkaen".

"Henkilökuntaa on yhteensä 12 ja yhteishenkemme on upea. Teemme töitä kollektiivisesti, eli jokainen keittiössä pääsee vaikuttamaan komponenttien valintaan", Antti jatkaa, "tärkeää on myös, että jokainen saa tehdä töitä juuri omalla mukavuusalueellaan, sillä tällä alalla ei ole varaa kokeiluihin, on venyttävä parhaaseensa joka kerta. Haluan tehdä tästä parhaan duunipaikan meille jokaiselle. Henkilökunnan hyvinvointi on yhtä tärkeää kuin asiakkaidemme hyvinvointi, eikä tämä ole meille mikään klisee".

KOTIMAISUUS TÄRKEÄÄ

"Meille kaikille paras mahdollinen laatu ja kotimaisuus on tietysti tosi tärkeä juttu ihan kaikissa hankinnoissa raaka-aineista lähtien. Ja se, että Dieta on 100 % kotimainen on kuin piste i:n päälle, ihan huippuhomma", Antti toteaa.

"Ragun konseptina on hyödyntää kunkin sesongin tuoreita raaka-aineita, ja niissä menemme tosi rajusti juurille, sillä raaka-aineiden pitää maistua puhtaasti juuri omiltaan, aidosti maanläheisiltä", Antti kertoo. "Raaka-aine on meidän suunnittelussamme ehdoton kuningas", hehkuttavat yhteen ääneen keittiömestarit Erno Kemi ja Antti.

"Itse henkilökohtaisesti nautin pitkään kypsytetystä lihasta", tunnustaa Antti. "Itse asiassa on myönnettävä, että minulla on todellinen himo käyttää juuri sellaista lihaa, joka on mahdollisimman lähellä luuta, sillä siinä on enemmän makua ja mehukkuutta. Esim. kun häränhäntä on muhinnut yhdistelmäuunissa 20 tuntia, lopputulos sulaa suussa. Pienempiä eriä valmistamme myös sirkulaattorilla. Itse tehdyt makkarat kuuluvat niin ikään suosikkilistalleni".

VIINI KRUNAA MAKUELÄMYKSEN

Ruokien kanssa yhteensopivat italialaiset viinit valitsee sommelier Riia Manninen. "Tahdomme tarjota asiakkaillemme kohtuuhintaisia, mutta laadultaan erinomaisia viinejä. Suurin osa viineistämme sijoittuu hintaryhmään 40-60 euroa", kertoo ravintolapäällikkö Heidi hymyillen. "Parhaat kiksit meille kaikille syntyvät siitä, kun näkee, että asiakas diggaa viinistä sekä ruoasta".

Tässä tuulettavat ansaitusti vasemmalta alkaen Ragun ydinnelikkoon kuuluvat keittiömestari Erno Kemi, ravintolapäällikkö Heidi Ylinen sekä keittiömestari Antti Asujamaa. Kuvasta puuttuu toinen ravintoloitsija ja ravintola-alan konkari Lennu Sukapää.

YHTEYSTIEDOT & AUKIOLOAJAT

Ravintola Ragu, Ludviginkatu 3-5, 00130 Helsinki.
www.ragu.fi

Avoinna ma-la 17-24

VARAUKSET: reservation@ragu.fi tai (09) 596 659

Antti Asujamaa; antti@ragu.fi
Heidi Ylinen; heidi@ragu.fi

PS. Dietan vinkki: Ragu tarjoaa huikeat tilat 20-100 hengelle monenlaisia privaattijuhlia varten.