Staria Oyj

Staria Express käynnisti Outokumpu Castform Oy:n yritysjärjestelystä syntyneen uuden Upcast Oy:n taloushallinnon

Uutinen   •   Touko 15, 2006 17:12 EEST

15.5.2006

Yrityskaupan seurauksena Outokumpu Castform Oy:n upcast®-liiketoiminnasta muodostettiin itsenäinen osakeyhtiö Upcast Oy. Uuden yhtiön talousosasto käynnistyi muutamassa viikossa Staria Express -talousosastopalvelun avulla. Talousosaston käynnistämisen jälkeen Staria jatkaa yhtiön taloushallinnon ulkoistuspartnerina.

Upcast Oy perustettiin 28.2.2006 jatkamaan Outokumpu Castform Oy:n upcast®-liiketoimintaa. Suomessa kehitetyllä upcast®-menetelmällä valmistetaan happivapaita kuparilankoja. Yhtiön tuotteena ovat Upcast® -tuotemerkillä myytävät laitteistot, joilla lankaa valmistetaan.

Nopean yritysjärjestelyn seurauksena syntynyt yhtiö tarvitsi talousosastopalvelut. Liiketoiminta piti käynnistää välittömästi, lakisääteiset viranomaisilmoitukset tuli laatia ja kolmenkymmenen työntekijän palkanmaksu tuli jatkua keskeytyksettä.

Upcast Oy valitsi Staria Oyj:n talousosaston ulkoistuspartnerikseen. Nopeita yritysjärjestelyitä varten kehitetetty Staria Express -talousosastopalvelu käynnisti uuden yhtiön talousosaston kriittiset toiminnot jo maaliskuun ensimmäisinä viikkoina.

”Ilman Staria Express -talousosastopalvelua, emme olisi kyenneet käynnistämään normaaleja liiketoimintojamme käytännössä välittömästi yrityskaupan jälkeen”, kertoo Upcast Oy:n controller Risto Kuhalampi.

”Jo pelkästään taloushallinnon järjestelmävalinta, taloushallinnon henkilöstön rekrytointi ja perehdyttäminen olisi kestänyt kuukausia.”

Starian talousosastopalveluiden johtajan Mervi Liukkaan mukaan Staria Express -palvelu vastaa tämän hetken taloushallinnon ajankohtaisiin haasteisiin, joita liiketoimintojen nopeat muutokset aiheuttavat.

”Nopeat yrityskaupat, MBO-järjestelyt, liiketoiminnan voimakas orgaaninen kasvu, markkinatilanteiden yllättävät muutokset sekä erilaiset liiketoimintojen siirrot vaativat talousosaston kriittisten toimintojen välitöntä käynnistymistä valmiiden ratkaisujen ja järjestelmien avulla.

”Haasteina olivat Upcast Oy:n talousosaston käynnistämisessä palkanlaskentajärjestelmän, pankkiyhteyksien, sähköisen ostolaskunkierron ja sähköisen matkalaskujen hyväksymiskierron toteuttaminen erittäin nopeassa aikataulussa”, korostaa Mervi Liukas.

Staria Express -palvelu mahdollistaa nopean talousosaston käynnistämisen, koska joustava konsepti takaa valmiit järjestelmäratkaisut, yrityskohtaiset tarpeet voidaan huomioida ja käynnistysorganisaatiolla on kokemusta lukuisista vastaavan kaltaisista käynnistyksistä.

Käytännössä Staria Express -palvelun ensimmäisessä vaiheessa tehdään Starian asiantuntijoiden kanssa yhdessä kriittisten toimintojen arviointi ja niiden käynnistys, tämän jälkeen seuraavat koko taloushallinnon talousprosessien suunnittelu ja tavoiteprosessien käyttöönotot. Lopputuloksena prosessien yksityiskohtaisesta räätälöinnistä ovat tavoitteiden mukainen sähköinen ajasta ja paikasta riippumaton ulkoistettu talousosasto.

"Staria Express -palvelun ansiosta yritys saa nopeasti käyttöönsä valmiin toimivan talousosaston, joka toteutetaan turvallisesti, käytännössä testattujen ratkaisuiden ja kokeneiden Starian asiantuntijoiden avulla”, painottaa Mervi Liukas.

Staria Express -palvelua käyttävän yrityksen ei tarvitse investoida omiin taloushallinnon henkilöihin ja heidän perehdyttämiseen, talousosaston prosessien käynnistämiseen eikä taloushallinnon tietojärjestelmiin. Staria Oyj vastaa ulkoistetun talousosaston integroimisesta asiakasyrityksen muihin tietotojärjestelmiin.

Starian ulkoistusratkaisuissa yhdistyvät nopeat haltuunotot, tehokkaat talousprosessit, controller -palvelut ja kumppanuuden kehittäminen.

Manager Mervi Liukas, Staria Oyj. puh. 040 860 9412
Controller Risto Kuhalampi, Upcast Oy, puh. 0207 577 491

Staria Oyj lyhyesti

Suomalainen Staria Oyj on kokenut talousosastopalveluihin erikoistunut asiantuntijayritys. Starian ulkoistamisratkaisuissa yhdistyvät nopeat haltuunotot, tehokkaat talousprosessit, controller -palvelut ja kumppanuuden kehittäminen.

Staria Talousosasto -palvelussa Starian asiantuntijat vastaavat asiakaskohtaisesti suunnitellun talousosaston toiminnasta. Kumppanuus mahdollistaa asiakasyrityksen talousjohdon keskittymisen talouden johtamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Asiakasyritys voi siirtää haluamansa taloushallinnan toiminnot palvelukeskukseen. Yrityskohtainen palvelukeskus integroidaan asiakasyrityksen muihin operatiivisiin järjestelmiin. Asiakasyrityksen talous- ja muu johto saa käyttöönsä sähköisen taloushallinnan edut sekä Starian taloushallinnan henkilöstön asiantuntemuksen.

Suomalainen Staria Oyj on toteuttanut yrityskohtaisia talouden palvelukeskuksia pörssiyrityksille ja keskisuurille yrityksille sekä ulkomaisten yritysten suomalaisille tytäryhtiöille. Staria Oyj:n tavoitteena on olla Skandinavian halutuin talousosastopartner. Staria Oyj:n toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa ja Tukholmassa.

Upcast Oy lyhyesti

Koko Outokumpu Castform Oy:n upcast® -liiketoiminnassa mukana ollut henkilöstö siirtyi vanhoina työntekijöinä uuden yhtiön palvelukseen. Henkilökunnan määrä on 28. Toiminta on pääosin Porissa, mutta myös pääkaupunkiseudulla on toimipiste. Yhtiö ei kuulu mihinkään konserniin, vaan sen omistavat yhtiön johtoon kuuluvat henkilöt sekä kaksi yhtiön ulkopuolista sijoittajaa. Yhtiön suurin omistaja on Erkki Lehtonen, joka on myös Lehtosen Konepaja Oy:n omistaja. Yhtiön markkinat ovat maailmanlaajuiset.