Staria Oyj

Suomen Tarkett Oy ulkoisti talousosastonsa Starialle

Uutinen   •   Maalis 07, 2006 11:24 EET

7.3.2006

Maailmanlaajuinen Tarkett-konserni siirtää taloushallintoaan palvelukeskuksiin Suomen Tarkett Oy ulkoisti talousosastonsa Starialle

Tarkett-konserni suunnittelee keskittävänsä eri maissa toimivien yhtiöidensä talousosastoja taloushallinnon palvelukeskuksiin. Suomessa Tarkett Oy valitsi taloushallinnon ulkoistuskumppanikseen Staria Oyj:n.

Kotimainen, taloushallinnon ulkoistuksiin erikoistunut Staria Oyj toteutti yhtiön tarpeisiin suunnitellun, yrityskohtaisen taloushallinnon palvelukeskuksen. Tarkett Oy kuuluu konsernin pohjoismaiseen myyntiorganisaatioon, jonka myynti vuonna 2005 oli noin 170 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Mika Laineen mukaan taloushallinnon ulkoistamisen taustalla on tarve vapauttaa yhtiön talousjohto rutiinitehtävistä sen liiketoiminnan taloudellisen tulevaisuuden ennustamiseen ja toimimiseen johdon tukena.

"Samalla taataan myös taloushallinnon keskeytyksettömät palvelut henkilöresursseista riippumatta. Siirtyminen sähköiseen taloushallintoon ilman omia järjestelmäinvestointeja tehostaa myös prosesseja ja voimme hyödyntää Starian asiantuntijoiden tietotaitoa".

Ulkoistamisratkaisun yhteydessä Tarkett otti käyttöönsä sekä ostolaskujen matkalaskujen sähköisen kierrätyksen. Staria vastaa tarvittavista tietojärjestelmistä.

Konsernin sisäistä raportointia lukuun ottamatta Starian palvelukeskus vastaa kaikista muista talousosaston prosesseista. Sinne on keskitetetty muun muassa kirjanpito, ostoreskontra, matkalaskut, maksatus, palkanlaskenta, käyttöomaisuuskirjanpito, viranomaisraportit, virallinen tilinpäätös ja veroilmoituksen tekeminen.

Palvelukeskus tuottaa suomalaisten viranomaisten edellyttämien raporttien ohella konserniraportoinnin mukaista informaatiota.

"Järjestelmän toimittajavalinnan perusteena oli Starian hyvä palveluasenne sekä yhtiön järjestelmäkonsepti, joka mahdollistaa taloushallinnon nykyaikaiset työvälineet. Nyt myös kotikonttoreista käsin työskentelevät myyntimiehemme pääsevät web-liittymän avulla käyttämään taloushallinnon järjestelmää", korostaa Mika Laine.

"Tarkett Oy:n taloushallinnon palvelukeskus vahvistaa kehitystä, jossa toimiala kansainvälistyy koko ajan. Tämä edellyttää taloushallinnon ulkoistuspalveluihin keskittyvältä yhtiöltä laajaa tietotekniikan ja talousprosessien tuntemusta", painottaa Staria Oyj:n toimitusjohtaja Juha Tommila.

Suomessa Tarkett Oy:n taloushallinnon ulkoistaminen toteutui marraskuun alussa. Samanaikaisesti Myös Norjassa ja Tanskassa Tarkettin myyntiyhtiöt ovat ulkoistaneet taloushallintonsa.

Tarkett-konserni on Euroopan johtava lattiapäällysteiden tuottaja. Maailmanlaajuisen konsernin liikevaihto vuonna 2005 oli noin 1,6 miljardia euroa ja sen palveluksessa työskenteli noin 7 000 työntekijää.

Tarkett Oy lyhyesti

Tarkett Oy myy ja markkinoi lattian- ja seinänpäällysteitä sekä koteihin että julkisiin tiloihin. Tarkettilla on laaja valikoima laadukkaita pohjoismaiseen makuun suunniteltuja lattian- ja seinänpäällysteitä, joiden valmistuksessa otetaan ympäristö huomioon. Tarkett Oy kuuluu Tarkett konsernin Pohjoismaiden (Nordic) myyntiyhtiöorganisaatioon. Pohjoismaiden myyntiyhtiöiden myynti vuonna 2005 oli noin 170 miljoonaa euroa. Tarkett konsernin maailmanlaajuinen liikevaihto vuonna 2005oli noin 1,6 miljardia euroa. Tarkett työllistää eri maanosissa yhteensä noin 7 000 työntekijää. Lisätietoa www.tarkett.com.

Staria Oyj lyhyesti

Suomalainen Staria Oyj on riippumaton talousosastoliiketoimintaan erikoistunut asiantuntijayritys. Yhtiö kehittää, suunnittelee, rakentaa ja pitää huolta asiakasyritystensä talousosastoista ja niiden tietojärjestelmistä. Staria Oyj:n tavoitteena on olla Skandinavian johtava talousosastopartner.

Staria Oyj on toteuttanut yrityskohtaisia taloudenpalvelukeskuksia pörssiyrityksille ja keskisuurille yrityksille sekä ulkomaisten yritysten suomalaisille tytäryhtiöille.

Staria Talousosasto -palvelussa Starian asiantuntijat vastaavat asiakaskohtaisesti suunnitellun talousosaston toiminnasta. Kumppanuus mahdollistaa asiakasyrityksen talousjohdon keskittymisen talouden johtamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Asiakasyritys voi siirtää haluamansa taloushallinnan toiminnot palvelukeskukseen. Yrityskohtainen palvelukeskus integroidaan asiakasyrityksen muihin operatiivisiin järjestelmiin. Asiakasyrityksen talous- ja muu johto saa käyttöönsä sähköisen taloushallinnan edut sekä Starian taloushallinnan henkilöstön asiantuntemuksen. Staria Oyj:n toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa ja Tukholmassa.