Visit Estonia Finland

Suomessa juhlistetaan Viron itsenäisyyspäivää 24. helmikuuta

Uutinen   •   Helmi 19, 2013 13:05 EET

Naapurimaamme Viro viettää tänä vuonna näyttävästi 95. itsenäisyyspäiväänsä. Sitä juhlistetaan monin eri tavoin myös Suomessa lähes koko helmikuun ajan. Viron kansalaiset ovat Suomen suurin ulkomaalaisryhmä. Viron itsenäisyyspäivää juhlitaan pääkaupunkiseudulla yhdessä suomalais- ja virolaisvoimin.

”Viron itsenäisyyspäivällä on minulle Suomessa jopa suurempi merkitys kuin Virossa. Olen virolainen ja haluan pitää huolta äidinkielestäni ja kulttuuristani. Kaksikielisessä perheessämme tyttäremme kasvaa kahden kulttuurin kansalaiseksi: virolaiseksi ja suomalaiseksi,” kertoo tutkija Tiina Hakman, joka on asunut kahdeksan vuotta Suomessa. ”Itsenäisyyspäivää vietämme katsomalla aamulla netin välityksellä Viron tv:stä lipunnoston Tallinnan Toompean mäellä. Niin on hyvä aloittaa juhlapäivä. Kotona meillä on Viron itsenäisyyspäivänä esillä myös oma pieni pöytälippu. Jos olisimme Virossa, emme kai pitäisi sitä niin tärkeänä.” hän pohtii.

Helsingissä Viron itsenäisyyspäivän vietto alkaa 24. helmikuuta kello 11 vironkielisellä jumalanpalveluksella Alppilan kirkossa (Kotkankatu 2).

Kello 12 on vuorossa kunniakäynti ja seppeleenlasku sodissamme kaatuneiden virolaisten vapaaehtoisten muistomerkillä Malmin hautausmaalla. Muistopuheen muistomerkillä pitää Suomen-poikien perinneyhdistyksen puheenjohtaja Nyyrikki Kurkivuori.

Kello 16 kaikki ovat tervetulleita myös kunniakäynnille ja seppeleenlaskuun Viron vapaussodassa kaatuneiden suomalaisten vapaaehtoisten muistomerkille Vanhan kirkon puistoon (Lönnrotinkatu 6), jossa puheen pitää Tuglas-seuran toiminnanjohtaja Jaana Vasama.

Kello 19 on vuorossa virolaisen Jana Abzalonin konsertti Alppilan kirkossa.

Itsenäisyyspäivän illanvietto järjestetään kello 17.30-21.00 Eesti Maja – Viro-keskuksessa, johon kaikki suomalaiset Viron-ystävät ja Suomessa asuvat virolaiset ystävineen ovat tervetulleita. Ohjelmassa on musiikkia ja Viron presidentin itsenäisyyspäivän puheen ja vastaanoton seuraamista. Viron valtion tervehdyksen tilaisuuteen tuo Viron suurlähettiläs Suomessa, Mart Tarmak. Juhlapuheen tilaisuudessa pitää Suomen Viro-yhdistysten liiton puheenjohtaja Sanna Immanen. Juhlassa esiintyy Suomessa asuvien virolaisten oma Siller-sekakuoro.

Tapahtumia järjestävät Eesti Maja – Viro-keskus, Helsingin seurakuntien vironkielinen työ ja Suomen poikien perinneyhdistys.

Eesti Maja – Viro-keskuksessa toimivat Suomen Viro-yhdistysten liitto, Tuglas-seura, Viron Suomen-instituutti ja Enterprise Estonia/ Viron matkailun edistämiskeskus.

Edellä mainittujen tapahtumien lisäksi 95-vuotiasta Viroa juhlitaan ympäri Suomen myös muissa Viro-yhdistyksissä. Lisätietoa koko Suomen Viro-tapahtumista saa Eesti Maja – Viro-keskuksesta www.eestimaja.fi tai seuraavilta nettisivuilta:

Viron itsenäisyyspäivän tapahtumia Suomessa:

Diiva-konserttiperformanssi Aleksanterin teatterissa 21.2. Järj. Viron suurlähetystö http://www.viro-instituutti.fi/tapahtumia/diiva.html

Katrin Valdre ja Sven Saag: Koos  Yhdessä näyttelyn avajaiset 21.2. Järj. Tuglas-seura

Viron itsenäisyyspäivän rukouspalvelus ja juhla Pyhän Kolminaisuuden kirkossa 23.2. Järj. Viron ortodoksisen kirkon ystävyysseura VYS http://vys.palvelee.fi/uutiset.html

Untsakad-folkyhtyeen konsertti 23.2. Järj. Viljandin ystävät http://www.viro-instituutti.fi/tapahtumia/untsakad.html