Herlevi Capital Oy / Kill4IT

Tietokoneiden matka jatkuu opetustyöhön

Uutinen   •   Joulu 01, 2011 08:58 EET

Ei ole aivan sama, mihin starup-yritys rahansa laittaa. Kunnostetut tietokoneet saattavat auttaa lyhytaikaisesti. Joskus alkuvaiheessa tarvitaan myös lahjoittajan apua. Sellaista lahjoittajaa etsi uusi yrittäjäpariskunta, jonka toimintaan liittyy myös vapaaehtoisvoimin toimiva yhdistys Science Club Helsinki. Kerhossa sovelletaan nuorten matematiikan ja luonnontieteiden innostuksen herättämiseksi erilaista käytännönläheistä opetusmetodia. Opetuskieli on englanti.

Aina on tilanteita, joissa sana kiirii palvelun tai avun tarvitsijoista. Mediayrittäjä ja toimittaja Anne Hyvönen kuuli ghanalais-nigerialaiselta tuttavapariskunnaltaan, että heidän yhdistyksenä kaipaisi käynnistysvaiheessa tietokoneita opetuskäyttöön. Hyvönen oli saanut aiemmin kuulla Helsingin yrittäjänaisten tilaisuudessa, että Herlevi Capitalin toimitusjohtaja Tarmo Herlevi kunnostuttaa asiakkailta laitevaihtojen yhteydessä palautuneet laitteet ja lahjoittaa niistä mielellään osan kohteisiin, joissa niistä on yhteiskunnallistakin hyötyä. Niinpä Hyvönen ottikin yhteyttä Herleviin ja kertoi yhdistyksen tarpeista.

– Käytettyjen koneiden käyttö on tässä tapauksessa tuttavallani vain hätäratkaisu. Mutta aivan järkevä, kun heidän yritystoiminta on vasta päässyt käyntiin. Ja tärkeää työtä on helppo auttaa. Klubi on suunnattu erityisesti nuorille ja maahanmuuttajataustaisille, kertoo Hyvönen.

Herlevi vakuuttui yrittäjäpariskunnan toiminnasta kuulleessaan heidän tarinansa. Sen jälkeen Herlevillä oli helppo tehdä päätös ja antaa tietokoneet heille lahjoituksena.

– Nuorten kasvattamiseen ja opetustyöhön liittyvä toiminta ja sen tukeminen on minulle tärkeää. Olenhan kolmen lapsen isänä mukana heidän koulutyössään ja harrastuksissaan viikon jokaisena päivänä. Korviini kantautuu asioita, joissa toivoisin omalta osaltani voivani auttaa. Tietokoneet ja niihin liittyvät nykyaikaiset palvelut ovat ne, joilla voin auttaa. On kyse sitten yksittäisestä hankkeesta tai yrityksen koko IT:n järkeistämisestä, kertoo Tarmo Herlevi.

Anne Hyvönen odottaa itse parhaillaan päätöstä ulkoministeriön tuesta, jolloin hänellä olisi mahdollisuus jatkaa afganistanilaisten naisten kouluttamista toimittajiksi ja nykyaikaisten
mediavälineiden hyödyntäjiksi.  Jos päätös on myönteinen, vaatii Hyvösen opetus- ja työkäyttö Afganistanissa tietokoneilta tehokkuutta ja kestävyyttä. Kannettavat tietokoneet ovat lentomatkojen takia silloin ainoat oikeat valinnat.

Lisätietoja:

Anne Hyvönen, Oiva Juttu Tmi, puh. 0400 930 223