CityFrendit.com

Verklighetens sociala media vinner mark - aktivitetsforum ny trend

Uutinen   •   Loka 13, 2010 10:24 EEST

500 vänner på Facebook men inga i verkligheten? De så kallade sociala nätverken fick oss att skapa en umgängeskrets som i själva verket inte fanns. Nu verkar vi dock tröttna på att poka och adda. Allt fler upptäcker aktivitetsforumen, sociala nätverk på riktigt, där man istället möts i verkligheten

Att ha många vänner på Facebook blev snabbt en statushöjare. Vi byggde snabbt upp en chimär av ett rikt socialt liv, och pokade och addade som besatta. Men gjorde oss de sociala nätverken mer sociala? Snarare tvärtom. Fenomenet fjättrade istället oss vid datorerna, och tog oss än längre bort från verklig social kontakt. Nu kommer motreaktionen. Aktivitetsforumen.

På ett aktivitetsforum umgås man på riktigt, i verkligheten. Datorn reduceras till blott ett hjälpmedel för att göra det möjligt för deltagarna att ta initiativ till olika former av sociala aktiviteter IRL. Kännetecknande för aktivitetsforumet är att det är medlemmarna själva som lägger upp aktiviteterna. Vem som helst kan lägga upp något kul, sedan är det fritt fram för vem som helst att anmäla sig och hänga med.

På aktivitetsforumet CityPolarna.se, med devisen logga ut och häng med, märker man att allt fler väljer att göra just det, stänga ner datorn och hänga med ut i verkligheten istället. Sedan starten 2006 har sajtens medlemmar tillsammans skapat mer än 11000 aktiviteter. Det har handlat om allt från att fixa fikasällskap, bilda ett innebandylag, gå på picnic, till att få hjälp med olika saker som att bära soffor, storhandla etc.

-"Det blir ofta ganska spontant eftersom det är ett så kravlöst och skönt sätt att umgås på. Du kan när du vill slänga ett öga i kalendern och välja att haka på en aktivitet när du känner för det", säger CityPolarnas grundare, Christian Altenius.

CityPolarna belönades så sent som i mars tidigare i år med Relationspriset, för sina handlingar och föredömliga insatser för att främja goda relationer människor emellan.

Christian Altenius tror att vi bara sett början på aktivitetsforumen som en ny trend. -"Jag är övertygad om att folk nu har en inneboende längtan efter verklig social kontakt, när vi under flera år lagt vår energi på att uppdatera våra statusrader och adda låtsasvänner".

Men är det verkligen så smart av ett internetbaserat forum att vilja att användarna loggar ut och lämnar sajten?  -"Visst är det en paradox för oss att vi vill att medlemmarna tillbringar så lite tid som möjligt på vår sajt, men det egentliga värdet som vi ser det ligger i att låta folk ses IRL, så ju kortare tid man är inne på sajten desto gladare blir vi", avslutar Christian Altenius.

Den 18-20:e oktober startar vi upp CityPolarna i Finland, under namnet CityFrendit.com. För mer info och bokning av intervjuer, kontakta info@cityfrendit.com