Visit Estonia Finland

Viro käy koulua Ounasvaaran ja Lyseonpuiston lukioissa Rovaniemellä

Uutinen   •   Loka 24, 2012 10:25 EEST

Viro-instituutin, Viron suurlähetystön ja Archimedes-säätiön koulutusprojekti Viro käy koulua suuntautuu 24.–25. lokakuuta Rovaniemen lukioihin. Samaan aikaan Rovaniemellä avataan myös Viron kunniakonsulaatti, järjestetään elinkeinoelämä- ja matkailuseminaari Viron ja Lapin yhteistyömahdollisuuksista ja Lapin yliopistossa pitää akateemisen yleisöluennon Viron opetusministeri Jaak Aaviksoo.

Viro käy koulua -projektin lukujärjestyksessä on viron kieltä ja kirjallisuutta, kulttuuria, historiaa, kuvataidetta sekä musiikkia ja mediaa käsitteleviä oppitunteja. Lisäksi lukiolaisille esitellään virolaisten korkeakoulujen opiskelumahdollisuuksia. Rovaniemen Ounasvaaran ja Lyseonpuiston lukion nuorille Viro-tietoutta jakavat Tartu Raatuse Gümnaasium -lukion Viron historianopettaja Mihkel Laar, Pärnu Hansagümnaasium -lukion mediaopettaja Maria Murumaa, Hyvinkään Sveitsin lukion taideopettaja Iikka Väisänen sekä Jenni Kavén ja Grete Ahtola Viro-instituutista.

“Viro käy koulua –projekti on ollut rikastava kokemus sekä tekijöille että osallistujille. Ja vastuu on myös suuri: Vaikutamme siihen, millainen Viron maine on maailmalla,” toteaa kulttuurineuvos Liisa Ojaveer Viron suurlähetystöstä. Koulupäivien päätteeksi opiskelijoille näytetään myös Jaan Tootsenin esikoiselokuva Uusi Maailma (Uus Maailm, Viro, 2011). Elokuva seuraa viiden vuoden ajan nuorten tallinnalaisten idealistisen kaupunkihankkeen syntymistä, elämää sekä kipuilua. Se on dramaattinen seikkailu, joka on täynnä rakkautta ja anarkiaa.

Viro käy koulua -projektin tavoitteena on tuoda Viroa lähemmäksi suomalaisia nuoria ja välittää tietoa eteläisestä naapurimaasta. "Olemme kierrelleet projektin kanssa monella Suomen paikkakunnalla ja koulujen palaute on aina ollut erittäin positiivista", sanoo Viron Suomen-instituutin johtaja Grete Ahtola. "Tuntien aiheista eniten kysytään historiaa, sillä Suomen koulujen historian oppikirjojen Viro-osuudet ovat melko suppeita. Suosittuja aiheita ovat myös musiikki ja media sekä tietysti viron kieli. " Viro käy koulua -projektia tukee Viro-instituutin ystävät ry.

Viron opetus- ja tiedeministeri, Lapin yliopiston kunniatohtori Jaak Aaviksoo luennoi Lapin yliopistolla keskiviikkona 24. lokakuuta kello 11–12 luentosalissa 6 (Yliopistonkatu 8, Rovaniemi). Aaviksoon englanninkielisen yleisölle avoimen luennon aiheena on pienten maiden asema globalisoituvassa maailmassa.
Lisätietoja Viro käy koulua -projektista:

Grete Ahtola grete@viro-instituutti.fi

puh. +358 9 669805, +358 50 4385331