AinaCom Oy

Yhdistetyllä viestinnällä tuottavuus paremmaksi

Uutinen   •   Syys 08, 2014 15:36 EEST

Tämän päivän edelläkävijäyritykset käyttävät viestintäteknologiaa tuottavuuden parantamiseen ja toimintakustannusten alentamiseen. Yhdistetty viestintä auttaa leikkaamaan pullonkauloja ja tekee teknologiasta liiketoiminnan aidon tehostajan.

Yhdistetyn viestinnän potentiaali kustannusten leikkaajana ja tuottavuuden parantajana on suuri. Se integroi hajallaan olevat viestintäjärjestelmät ja -kanavat kuten videoneuvottelut, pikaviestit, teleyhteydet sekä asiakkuudenhallinta- ja toiminnanohjausjärjestelmät keskustelemaan keskenään paikasta ja alustasta riippumatta.

”Tavoitettavuuden parantuminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että asiakaspuhelun aikana voidaan välittömästi saada linjoille tarvittava asiantuntija tai vastuuhenkilö. Tämä nopeuttaa kaupantekoa ja parantaa asiakaspalvelua”, kertoo AinaComin yrityspalveluiden johtaja Arto Puumalainen.

Puumalainen lisää, että toisaalta työntekijä voi käyttää tavoitettavuuden hallintaa myös vapaa-ajan puheluiden siirtoon tai väliaikaisen työrauhan järjestämiseen, mikä näkyy työhyvinvointina. Paikkariippumattomuus mahdollistaa työn tekemisen mistä tahansa, mikä säästyy matkakuluissa.

Suomen suurin apuvälinealan toimija Respecta otti käyttöön keskeiset viestintäkanavat ja –järjestelmät integroivan AinaUCX:n.

”Saimme 15 prosentin säästön telekustannuksissa jo ensimmäisten kuukausien aikana ja pidemmällä aikavälillä tuottavuus kasvoi viisi prosenttia tehostuneen ajankäytön kautta. Sisäisen kommunikaation tehostaminen vapauttaa esimerkiksi myyjien aikaa myyntityöhön”, Respectan hankintajohtaja Leo Siira kertoo ja lisää, että pelkästään vähentyneet matkakulut ovat säästäneet Respectalle jo koko palvelun hinnan.

Osa-optimoinnista kokonaissäästöihin

Teknologia ei voi vapauttaa liiketoimintaa, jos siitä päättävät tahot eivät sitoudu riittävästi.

”Uusiin toimintatapoihin tarvitaan kokonaisnäkemystä. Hankintojen pitäisi lähteä liiketoiminnan kehittämisestä, ja vasta sitten päätyä IT-osastojen ratkaistavaksi”, Puumalainen sanoo. Hän kertoo huomanneensa, että IT saattaa trimmata viidensadan euron säästöä omalla tontillaan, vaikka vaakakupissa on tuhansien eurojen kokonaissäästö muilla toiminta-alueilla.

Toisaalta uusien järjestelmien ja ratkaisuiden jalkautus voi olla laiskaa.

”Koulutus tapahtuu usein teknisesti: paina tuosta, niin tapahtuu tätä. Ei siis siten, kuinka niistä saisi suurimman hyödyn. Siksi on hyvä miettiä kenen varsinaisesti kannattaisi kouluttaa uusia järjestelmiä.”

AinaCom ottaa konsultatiivisen roolin uusien viestintäratkaisuiden jalkauttajana. AinaComin asiantuntijat perehtyvät asiakasyrityksen liiketoimintaan ja etsivät sopivimman polun viestintäratkaisuiden hyödyntämiselle. ”Tarkoituksemme on sparrata ja tuoda oma näkemyksemme asiakkaan liiketoiminnan tueksi.”

Artikkeli julkaistu Taloussanomissa 5.9.2013