Tiedote -

VTT:n tutkimus: Nastarenkailla ajavilla vähemmän onnettomuuksia kuin kitkarenkaiden käyttäjillä

Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat, osoittaa tuoreVTT:n julkaisema tutkimus. Kitkoja käyttävät ovat kokeneempia ajajia kuin nastoilla menijät, mutta he eivät huomioi keliolosuhteita riittävästi.

Pimeys ja liukkaus lisäävät onnettomuusriskiä talviajossa. Onnettomuuteen joutumiseen vaikuttaa varsinkin se, miten kuljettaja suhteuttaa ajamisensa vallitseviin olosuhteisiin. Rengasvalinnalla on kuitenkin merkitystä.

VTT:n julkaiseman tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet. Kaikkein selvin ero nastallisten ja ei-nastallisten talvirenkaiden välillä oli jäisellä tiellä ajettaessa: kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 %, jos olisi käytetty nastoja. Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa -tutkimuksen* ovat tehneet Juha Luoma VTT:ltä ja Mikko Malmivuo Innomikko Oy:stä.

– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, sanoo VTT:n tutkija Juha Luoma.

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri painottaa, että nastarengas on edelleen ainoa rengas, joka pystyy tasaamaan ajo-olosuhteita, vaikka kitkataso tien pinnassa muuttuu.

– Muuttuvat olosuhteet tien pinnassa saattavat yllättää kitkojen käyttäjän esimerkiksi risteyksessä, jossa on usein kovaksi pakkautunutta lunta tai ns. mustaa jäätä. Vaikka kitkarenkaat pitäisivät muuten hyvin, muuttunut kitkataso voi tehdä tepposet. Tien pinnan kitka ei ole samanlainen kaikkialla ja eron huomaa nimenomaan ei-nastoitetulla renkaalla, Morri sanoo.

Nastoja tarvitaan myös kaupungissa

Kitkarenkaita käytetään varsinkin kaupunkiolosuhteissa, koska niiden aiheuttama meluhaitta on pienempi ja ne kuluttavat tienpintaa vähemmän. Helsingissäkin on keskusteltu nastarenkaiden rajoittamisesta ympäristötekijöiden vuoksi, ja Oslossa on jo käytössä nastarengasmaksu. Mitä tähän malliin siirtyminen tarkoittaisi liikenneturvallisuuden kannalta, on vaikea arvioida.

– Kaupungista maakuntien jäisille teille lähtevät kitkakuljettajat saattaisivat olla vaikeuksissa, Juha Luoma arvioi.

Matti Morrin mielestä kaupunkiliikenteessä tarvitaan sekä kitkojen että nastojen käyttäjiä.

– Nastarenkaat karhentavat liukasta tien pintaa, jolloin kitkarenkaat pitävät sillä paremmin. Jos nastarenkaat kiellettäisiin kokonaan, tarvittaisiin entistä enemmän hiekoitusta, mikä taas lisäisi katupölyä, Morri sanoo.

Tutkimustulosten mukaan kitkarenkaat ovat keskimäärin huonokuntoisempia kuin nastarenkaat. Niissä on vähemmän urasyvyyttä ja rengaspaineet ovat enemmän vinksallaan. Tämä voi selittyä sillä, että kitkoilla saatetaan ajaa ympäri vuoden, jolloin niiden kuntoa ei tule tarkistettua kausittaisen renkaanvaihdon yhteydessä.

Onnettomuuksiin joutuvat kitkarengaskuskit syyllistyvät tutkimuksen mukaan myös useammin alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin kuin nastarenkaita käyttävät. Toisaalta tutkimus osoittaa, että kitkoja käyttävät suhteellisen kokeneet ja paljon ajavat kuljettajat.

– Tutkimus ei kuitenkaan kerro, ovatko tieliikennerikkomuksiin syyllistyvät ja kokeneet kuskit samoja henkilöitä, muistuttaa Juha Luoma.

Eurooppalaisella talvirenkaalla ei Suomessa pärjää

Nasta- ja kitkarenkaiden osuutta talviajan liikenteessä luotaavassa tutkimuksessa ei huomioitu erikseen pohjoismaisiin talvioloihin ja Keski-Euroopan keleihin suunniteltuja kitkarenkaita. Yhä suurempi osa kuluttajista tilaa renkaansa suoraan verkkokaupoista.

– Noin 17 prosenttia Suomessa käytettävistä kitkarenkaista on Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltuja. Kuluttajia pitäisi informoida enemmän Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan oloihin suunniteltujen talvirenkaiden pito-ominaisuuksista eri keleillä, Juha Luoma painottaa.

Myös Matti Morri peräänkuuluttaa nettikauppiaiden ja rengasostoksia tekevien autoilijoiden vastuuta.

– Nastattomalla eurooppalaisella talvirenkaalla ei todellakaan pärjää Suomen talvioloissa, sillä sen kumiseos on tarkoitettu suurempiin ajonopeuksiin ja helppoihin talviolosuhteisiin. Märkäpito on tyypillisesti hyvä, mutta jääpito olematon. On syytä huomioida, että Keski-Euroopasta talvella ostetussa autossa saattaa olla meidän keleihimme sopimattomat kumit alla. Vaikka toisikin auton ulkomailta, renkaat kannattaa vaihdattaa pohjoisen talveen sopiviksi, mikä on paras vaihtoehto kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden kannalta, Morri painottaa.

Lisätietoja:

*Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa -tutkimus on luettavissa osoitteessa http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf

Juha Luoma, tutkija, VTT, puh. 040 581 9053, juha.luoma@vtt.fi

Matti Morri, teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj, puh. 010 401 7621, matti. morri@nokiantyres.com

Kuvatekstit:

Nastarengas: Nastarenkaan etuna on, että se pystyy tasaamaan ajo-olosuhteita, vaikka kitkataso tien pinnassa muuttuu.

Kitkarengas: Tien pinnan kitka ei ole samanlainen kaikkialla ja eron huomaa nimenomaan kitkarenkailla. Kitkarenkaat tuovat joustoa renkaiden vaihtoon, sillä ne voi laittaa alle jo hyvissä ajoin ennen liukkaita kelejä ja toisaalta ne tuotavat ajoturvallisuutta kevääseen, jolloin lämpötilat vaihtelevat yllättävänkin paljon.

• Autot ja liikenne

• kitkarengas
  • nastarengas
  • nokian renkaat