Miten päihdepalveluja voidaan kehittää, kun resurssit vähenevät? Mitä Pohjoismaat voivat oppia toisiltaan? Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Pohjoismaisen hyvinvointikeskuksen seminaarissa ”Päihdepalvelujen paikallinen kehittäminen Suomessa ja esimerkkejä muista Pohjoismaista” Päihdepäivillä Helsingissä 6. kesäkuuta 2017.

Seminaari tarjoaa hyviä esimerkkejä Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta. Keskustelemme pohjoismaisen korvaushoidon kansallisista eroista sekä kokemuksista paikallisella tasolla, puhumme aikaisesta puuttumisesta alkoholin riskikäyttöön terveydenhuollossa ja alkoholineuvojien käytöstä Ruotsissa. Kerromme myös UngMAP-työkalusta, jota on käytetty nuorten päihde- ja mielenterveysongelmien tunnistamisessa kouluissa Norjassa ja Tanskassa.

Seminaarin puheenvuorot ovat suomeksi ja englanniksi.

Aika: Tiistai 6.6.2017 klo 14.30-16.30

Paikka: Helsingin Kulttuuritalo, Sturenkatu 4, Sali: Arkki

Ohjelma:

14.30 Puheenjohtajan alkusanat ja projektin esittely
Nina Rehn-Mendoza, toiminnanjohtaja, Pohjoismainen hyvinvointikeskus

14.40 Korvaushoito Pohjoismaissa – paikallisia kokemuksia ja kansallisia eroja
Jani Selin, erikoistutkija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

15.00 Early identification of risky alcohol consumption in somatic care and use of alcohol advisors in hospitals
Annika Nordström, tutkimusjohtaja, Umeå Universitet/Region Västerbotten, Ruotsi

15.40 YouthMAP as a tool in Denmark and Norway to identify youth at risk in schools
Mads Uffe Pedersen, professori, Center for Rusmiddelforskning, Århus Universitet, Tanska

16.20 Keskustelua

Pohjoismainen hyvinvointikeskus on Pohjoismaiden ministerineuvoston alainen laitos. Keskuksen tehtävänä on parantaa sosiaalipoliittisen työn laatua Pohjoismaissa koulutuksen, tiedotuksen, tutkimuksen, kehitystyön, verkostoitumisen ja kansainvälisen yhteistyön keinoin.

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Nina Rehn-Mendoza, Pohjoismainen hyvinvointikeskus, p. +46 73 535 80 92, sähköposti: nina.rehn(at)nordicwelfare.org

• Media, viestintä

Pohjoismainen hyvinvointikeskus on Pohjoismaiden ministerineuvoston alainen laitos, jonka tehtävänä on parantaa sosiaalipoliittisen työn laatua Pohjoismaissa.