DAF aloittaa kenttätestit CF Hybrid -kuorma-autolla

DAF Trucks on aloittanut CF Hybrid -kuorma-autojen kenttätestauksen tavoitteenaan kerätä kokemuksia niiden päivittäisestä käytöstä. Alankomaalainen kuljetusyritys Peter Appel on ottanut kaksi tällaista innovatiivista kuorma-autoa käyttöönsä toimituksissaan Alankomaiden ytimessä sijaitseviin supermarketteihin. DAF CF Hybrid on täysin sähkökäyttöinen kaupunkiajossa, ja muualla se hyödyntää puhdasta dieseltekniikkaa. Innovatiivinen kuorma-auto yhdistää sähköajoneuvon ja polttomoottorikäytön parhaat puolet tarjoamalla sekä päästötöntä ajoa kaupungissa että pitkän kantaman ja joustavan ajon kaupunkialueiden ulkopuolella.

Innovatiivisissa DAF CF Hybrid -kuorma-autoissa on erittäin tehokas 10,8 litran PACCAR MX-11 -dieselmoottori (330 kW / 450 hv), ZF-sähkömoottori
(75 kW / 100 hv, huipputeho 130 kW / 175 hv) ja ZF TraXon -erikoisvaihteisto hybridivoimansiirtoon.

Lataus ajon aikana tai latausasemalla

Sähkömoottori saa virtaa 85 kWh:n akusta, joka latautuu dieselmoottorin ollessa käytössä. Dieselkäytön aikana sähkömoottori toimii generaattorina ja tuottaa energiaa akkuun. Tulevaisuudessa akku voidaan ladata myös (pika)latausasemalla.

Kun akku on ladattu täyteen, DAF CF Hybridin sähkökäytön toimintasäde on (kuorma-auton ja perävaunun yhdistelmän kokonaispainon mukaan) 30–50 kilometriä, mikä riittää päästöttömiin toimituksiin kaupunkialueilla.

Älykästä energianhallintaa

Kaupungin ulkopuolella CF Hybrid -kuorma-auton voimanlähteenä on puhdas ja tehokas PACCAR MX-11 -dieselmoottori, joka mahdollistaa pitkän toimintamatkan. Lisäksi hybriditekniikka tarjoaa lisäsäästöjä polttoainekustannuksissa älykkään energianhallinnan ansiosta. Sähkömoottori avustaa dieselmoottoria pakokaasujarrun ja alamäkiajonsäätimen tuottaman energian avulla. Tämä pienentää sekä polttoaineen kulutusta että CO 2-päästöjä.

Soveltuu pitkän matkan kuljetuksiin

”Etsimme aina yhdessä asiakkaamme Albert Heijnin kanssa tapoja pienentää hiilijalanjälkeämme”, kertoo Marcel Pater, Peter Appel Transportin kalustopäällikkö. Heidän kalustoonsa kuuluu 680 kuorma-autoa. ”Sähkökuorma-autot ovat loistava valinta kaupunkijakeluun, mutta hybriditekniikka soveltuu paremmin pitkän matkan kuljetuksiin. DAF CF Hybrid on kaupungeissa täysin sähkökäyttöinen, ja dieselmoottorin ansiosta pitkätkin matkat Alankomaissa ja muissa maissa sijaitseviin jakelukeskuksiin sujuvat ongelmitta.

Asiakkaiden päivittäisessä käytössä

”DAF:n tavoitteena on puhtaampi kuljetusalan tulevaisuus. Kuljetusalan erilaisiin käyttötarkoituksiin ei kuitenkaan ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa teknistä ratkaisua. Siksi testaamme erilaisia tekniikoita. Täysin sähköinen vaihtoehto sopii kaupunkijakeluun, kun taas puhdas dieseltekniikka soveltuu erinomaisesti pidempiin kuljetuksiin – osittain uudentyyppisten polttoaineiden vuoksi. Pitkän aikavälin tavoitteenamme on myös tutustua tarkemmin vetyratkaisuihin. CF Hybrid -kuorma-autojen kenttätestien avulla haluamme arvioida sähkö- ja dieseltekniikan suorituskykyä, mutta myös sitä, miten hyvin ne sopivat asiakkaidemme päivittäiseen käyttöön.”