Nordnet Superrahasto Suomi – täysin kuluton indeksirahasto

Blogikirjoitus   •   Touko 27, 2014 11:11 EEST

Kirjoittaja: Niklas Odenwall

blog_image

Lanseeraamme tänään Suomen ensimmäisen täysin kuluttoman indeksirahaston. Nordnet Superrahasto Suomi seuraa OMXH25-indeksiä, joka sisältää Helsingin pörssin 25 vaihdetuinta yhtiötä. Nordnet kattaa kaikki rahaston kulut, eli rahastossa ei ole merkintä- tai lunastuspalkkiota eikä vuosittaista hallinnointipalkkiota.

Tämä on suuri päivä ennen kaikkea suomalaisille piensijoittajille. Tuntuu aivan mielettömältä uudistaa rahastosäästämistä Suomessa ja olla ensimmäinen pankki, joka tarjoaa sijoittajille täysin kuluttoman rahaston.

Teemme tämän useasta eri syystä. Ensinnäkin olemme sitä mieltä, että vaurastumisen ei tarvitse maksaa. Toiseksi asiakkaamme ovat jo pitkään toivoneet tällaista tuotetta. Kolmanneksi haluamme nostaa sijoittajien tietoisuutta rahastosäästämisen kustannuksista ja passiivisesti hoidettujen rahastojen hyödyistä. Suomeen sijoittavien rahastojen keskimääräinen kokonaiskulusuhde on 1,58 %, eli jokaisesta 10 000 euron sijoituksesta menee 158 euroa rahaston omiin kuluihin vuodessa.

Seuraavan kolmen viikon aikana on käynnissä merkintäjakso, jonka aikana kerätään rahaston alkupääomaa. Kaupankäynti Superrahastolla alkaa 17.6.2014. Merkintäjakson aikana on mahdollista sijoittaa suurempiakin summia 1 miljoonaan euroon saakka, mutta kaupankäynnin alkaessa minimimerkintä yksittäiselle sijoittajalle on 15 euroa ja maksimi 10 000 euroa päivässä.

Superrahastoa hallinnoi Öhman Fonder ja sitä myydään ainoastaan Nordnetin asiakkaille. Kyseessä on kasvuosuusrahasto, eli osingot uudelleensijoitetaan rahastoon normaalisti. Emme ansaitse rahastolla suoraan, vaan näemme rahaston markkinointikeinona uusien asiakkaiden hankkimisessa. Lanseeraamme vastaavat rahastot myös Norjassa ja Tanskassa. Pohjoismaiset rahastot tulevat suomalaisten sijoittajien saataville kesän aikana.

Myös talousvalmentajamme Martin Paasi on innoissaan Superrahastosta:

- Maksamalla vähemmän saat enemmän. Sijoittamisessa kulut syövät tuottoa, eli niillä ei ainakaan akateemisen näytön valossa saa odotettua lisäarvoa. Minimoimalla kulut tiedät jo tänään, että sijoituksesi tuotto kuuluu parhaimmistoon jopa 40 vuoden päästä.

- Vaurastuminen on ihmisoikeus, johon lähes kaikilla ihmisillä on mahdollisuus pitkäjänteisen, kustannustehokkaan ja ajoissa aloitetun säästämisen avulla. Kuluton sijoitus päästää korkoa korolle -efektin valloilleen. Näin maailman kahdeksas ihme pääsee esteettömästi tekemään työtä sijoittajien taloudellisen riippumattomuuden eteen.

Lue lisää Nordnet Superrahasto Suomesta: www.nordnet.fi/super

Kommentit (0)