Sinkkiä flunssaan

Lehdistötiedote   •   Elo 31, 2015 14:09 EEST

C-vitamiini ja sinkki ovat tärkeitä immuunijärjestelmän toiminnalle. Molemmat ovat soluja suojaavia antioksidantteja, jotka täydentävät toistensa vaikutusta.

Sinkin ja C-vitamiinin vastustuskykyä parantava voima on tunnettu pitkään. Keväällä sinkin hyödyllisyydestä flunssan hoidossa saatiin uutta tietoa, kun Helsingin ja Sydneyn yliopistojen tutkijoiden yhteistyössä tehty tutkimus julkaistiin*. Sen mukaan imeskeltävä sinkki lievittää flunssan oireita ja lyhentää flunssan kestoa.

Imeskelytableteista sinkki imeytyy tehokkaasti suun limakalvoilta sekä vaikuttaa myös paikallisesti nielun alueella. Se voi vaikuttaa myös nuhaan ja nenän tukkoisuuteen. Parhaimman hyödyn imeskeltävästä sinkkitabletista flunssan hoidossa saa kun antaa tablettien sulaa hitaasti suussa.

Sinkin päivittäinen saantisuositus on aikuisella 10 milligrammaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan suurin hyväksyttävä päiväsaanti aikuiselle on 25 milligrammaa vuorokaudessa. Asiantuntijoiden mukaan tilapäisillä suurimmillakaan annoksilla ei mitään turvallisuushaittaa.

*The effectiveness of high dose zinc acetate lozenges on various common cold symptoms: a meta-analysis Harri Hemilä, Elizabeth Chalker BMC Family Practice 2015

Apteekkarin-sarjan herkulliset uutuudet

Suositut Apteekkarin mansikan-ja mustaherukanmakuiset C+Sinkkiporetabletit ovat saaneet rinnalleen imeskelytabletit sekä kuumajuoman.

Veriappelsiininmakuinen Apteekkarin C+Sinkkipastilli sisältää C-vitamiinia sekä hyvin imeytyvää sinkkiglukonaattia. Tablettien annetaan sulaa hitaasti suussa. Päiväannos on 1-4 tablettia. Imeskellään tarvittaessa 2-4 tunnin välein. Kätevässä taskuun tai käsilaukkuun mahtuvassa pakkauksessa on 30 imeskelytablettia. Hinta noin 5,60 euroa.

Mustaherukanmakuinen Apteekkarin Kuumajuoma sisältää runsaasti C-vitamiinia ja sinkkiä, jotka edistävät immuunipuolustusta. C- vitamiini vähentää myös väsymystä ja uupumusta. Valmiste sisältää myös virkistävää kofeiinia. Annospussi sekoitetaan mukilliseen kuumaa vettä. Päiväannos 1-3 annospussia. Pakkaus sisältää 20 pussia. Hinta noin 7,80 euroa.

Oriola Oy on suomalainen lääkkeiden tukkukauppa ja terveydenhuollon kuluttajatuotteiden markkinoija, jonka vahvuuksia ovat ammattitaitoinen henkilöstö, tehokas ja luotettava logistiikka, vahvat tuotemerkit, laadukkaat lisäarvopalvelut sekä pitkä kokemus toimialalta. Oriola Oy on osa Oriola-KD-konsernia, joka on johtava lääkkeiden vähittäis- ja tukkukaupan yhtiö Pohjois-Euroopassa. Oriola-KD-konsernin jatkuvien liiketoimintojen liikevaihto vuonna 2014 oli noin 1,6 miljardia euroa. Henkilöstön määrä tällä hetkellä on noin 2 350 työntekijää. Oriola-KD Oyj on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:n päälistalla. Lisätietoja: www.oriola.fi ja www.oriola-kd.com.