Fordilta täysin uusi Fiesta jokaiseen elämäntyyliin

Fordilta täysin uusi Fiesta jokaiseen elämäntyyliin

• Täysin uusi Ford Fiesta on nyt saatavilla erottuvilla persoonallisuuksilla, ja siinä on enemmän personointivaihtoehtoja kuin koskaan aikaisemmin. Autossa on hienostuneet sisätilat, joissa on käytetty korkealaatuisia materiaaleja sekä tablettia muistuttavat kosketusnäytöt.
  • Autossa on enemmän kuljettajaa avustavia teknologioita kuin missään muussa myynnissä olevassa pienikokoisessa autossa. Fiestassa on Fordin ensimmäinen B&O PLAY -äänentoistojärjestelmä sekä avattava panorama-lasikatto.
  • Polttoainetaloudellisen Fiestan CO2-päästöt ovat alkaen 82 g/km. Fiestaa on hauska ajaa, mikä on tehnyt siitä suositun jo yli 40 vuoden ajan.

KÖLN, Saksa, 11.7.2017 – Täysin uusi Ford Fiesta on nyt saatavilla eri versioina, jotka sopivat lähes mihin tahansa elämäntyyliin.

Yli 40 vuotta sitten lanseeratun ikonisen pienikokoisen auton kaikkien aikojen kattavimpaan ja monipuolisimpaan mallistoon kuuluvat tyylikäs Fiesta Titanium, Ford Performance -mallien inspiroima ST-Line sekä ylellinen Fiesta Vignalen.

Vetovoimaisissa, täysin uudistetuissa Fiesta-malleissa on ennennäkemätön määrä uusia ominaisuuksia ja teknologioita, kuten pysäköintiavustin ja jalankulkijoiden tunnistus sekä avattava panorama-lasikatto sekä ensiluokkainen B&O PLAY -äänentoistojärjestelmä

”Koska jaamme asiakkaidemme intohimon Fiestaa kohtaan, olemme voineet tuoda tämän ikonisen pienen auton rakastettavan, hauskan ja urheilullisen ajotuntuman seuraavalla tasolle sekä tarjoamme enemmän persoonallisia malleja kuin koskaan aiemmin”, sanoi Jim Farley (Executive Vice President ja President, Europe, Middle East and Africa, Ford Motor Company). ”Meillä on nyt jokaiselle kuljettajalle sopiva Fiesta, jotka on varusteltu edistyksellisillä teknologioilla ja ominaisuuksilla, joista pienikokoisten autojen asiakkaat saattoivat vain haaveilla muutama vuosi sitten.”

Erottuvia persoonallisuuksia

Jokaisessa täysin uudessa Fiestassa − mukaan lukien ensi vuonna myyntiin tulevassa SUV-mallien inspiroimassa Fiesta Activessa ja Ford Performance -mallien inspiroimassa Fiesta ST:ssä – on yksilöllinen ja erottuva ilme sekä persoonallisuus. Ne tuovat laadukkaaseen pieneen autoon enemmän luonnetta kuin koskaan aikaisemmin.

Fiesta Vignalen räätälöity Vignale-säleikkökuvio, säleikön ympärys, sumuvalojen ympärykset, ja takadiffuusorin elementit lisäävät autoon ylellistä tunnelmaa. Fiesta Titaniumissa on kromiset yksityiskohdat, jotka luovat yksinkertaistetun mutta tyylikkään ilmeen. Fiesta ST-Linessa Ford Performancen inspiroima yksinkertainen etusäleikkö henkii auton suorituskykyä.

Täysin uuden Fiestan omistajat pääsevät lisäämään oman kädenjälkensä autoon eri värivaihtoehtojen kautta. Asiakkaat voivat valita kontrastiväreistä, joita ovat Bohai Bay Mint -minttu ja Chrome Copper -kupari kattoon ja ovipeileihin sekä Race Red -punainen ja Blue Wave -sininen auton sisätilojen koristerakenteisiin, kuten kojelautaan ja oven sisäosiin.

Täysin uusi Fiesta on saatavilla jopa 20 000 erilaisena variaationa, mikä on lähes kaksi kertaa enemmän kuin poistuvassa Fiesta-mallissa.

Hienostuneet sisätilat

Täysin uuden Fiestan sisätilat ovat aiempaa laadukkaammat korkealaatuisten materiaalien ja intuitiivisen uuden suunnittelun ansiosta. Ford on kehittänyt Fiestan sisätiloihin rauhallisen tunnelman.

Ylempi kojelauta on pehmeän tuntuinen ja alan korkealaatuisimpia materiaaleja on käytetty koriste-elementtien – myös monimutkaisten kolmiulotteisten – pinnoilla lisäämään ylellisyyden tunnetta.

Fiestan sisätilojen suunnitteluun vaikutti tapa, jolla kuluttajat käyttävät älylaitteita ja tabletteja. Kojelaudan keskiosassa on tabletin inspiroima näyttö.

8-tuumaista värikosketusnäyttöä voi käyttää nipistys- ja pyyhkäisyeleillä. Muita näyttövaihtoehtoja ovat 6,5-tuuman värikosketusnäyttö ja 4,2-tuuman värinäyttö, joka on yhdistetty MyFord Dock -telakka-asemaan ja jossa voi säilyttää ja ladata esimerkiksi matkapuhelimia tai navigaattoreita.

Keskikonsolin painikkeiden määrää on vähennetty lähes puolella, joten auton toimintoja on helpompi hallita. Myös ohjauspyörässä on entistä vähemmän painikkeita. Fiestassa on nyt ensimmäistä kertaa lämmitettävä ohjauspyörä. Avattava panorama-lasikatto tuo avaran, ilmavan tuntuman.

”Ihmiset päättävät kolmessa minuutissa, pitävätkö he tuotteesta vai eivät, ja tämä koskee myös autojamme”, sanoo Amko Leenarts (Head of global interior design operations, Ford Motor Company). ”Me suunnittelijat voimme auttaa luomaan täydellisen kokemuksen asiakkaille alkaen siitä hetkestä, kun asiakas astuu sisään autoon, muodostaa tuoksuyhteyksiä, tuntee auton sisätilan pinnat ja kuulee autonoven sulkeutumisen.”

Älykkäitä teknologioita

Täysin uusi Fiesta on teknologisesti kehittynein kaikista Euroopassa myynnissä olevista pienikokoisista autoista. Autossa on 15 kehittynyttä teknologiaa, jotka auttavat asiakkaita hallitsemaan ajamista ja pysäköintiä ja lisäävät turvallisuutta.

Fiestan anturit tarkkailevat auton ympäristöä 360 asteen kattavuudella ja voivat havainnoida jopa 130 metriä eteenpäin – mikä on enemmän kuin jalkapallokentän pituus.

Fiesta suojaa jalankulkijoita, jotka ovat tiellä tai lähellä tietä tai jotka voivat osua ajoneuvon reitille. Järjestelmä jarruttaa automaattisesti välttääkseen törmäyksen, jos kuljettaja ei reagoi järjestelmän varoitusääniin. Teknologia toimii myös pimeällä, jolloin se hyödyntää Fiestan ajovaloja.

Fiestan pysäköinti ei ole koskaan ollut helpompaa. Ultraäänianturit löytävät sopivan pysäköintipaikan muiden autojen välistä tai vierestä. Fiesta voi ohjata itsensä pysäköintipaikkoihin kuljettajan koskematta rattiin, mutta huolehtimalla kaasun ja jarrun painamisesta.

Muut teknologiat tarkkailevat liikennemerkkejä, jolloin kuljettaja pysyy ajan tasalla nopeusrajoituksista ja ohitussäännöistä, muuttavat ajonopeutta vakionopeudensäädintä käytettäessä pitämään asetettu etäisyys edessä olevaan ajoneuvoon sekä varoittaa sivusuunnasta lähestyvistä ajoneuvoista peruutettaessa pois pysäköintiruudusta.

Täysin uudessa Fiestassa on myös kehittynyttä viestintä- ja viihdeteknologiaa. Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä on Apple CarPlay and Android Auto™ -yhteensopiva. Kuljettaja voi hallita äänentoistoa, navigaatiota ja järjestelmään yhdistettyjä älypuhelimia yksinkertaisilla äänikomennoilla, kuten ”olen nälkäinen”, ”tarvitsen kahvia” tai ”tarvitsen polttoainetta”, jolloin SYNC 3 löytää lähellä sijaitsevat kahvilat, ravintolat tai huoltoasemat.

Musiikin ystävät valloittaa B&O PLAY -äänentoistojärjestelmän korkealaatuinen ääni, joka on ensimmäistä kertaa Ford-ajoneuvossa. Fiestassa on kymmenen kaiutinta, mukaan lukien tavaratilaan asennettu subwoofer ja kojelaudan yläosaan asennettu keskiäänikaiutin. Vahvistimen kokonaisteho on 675 wattia.

Hauska ajaa ja erittäin taloudellinen

Ford Fiesta on edustanut hauskuutta ja taloudellista ajamista vuoden 1976 lanseerauksestaan lähtien.

Fiestan kehittyneeseen moottori- ja vaihteistovalikoimaan kuuluvat moninkertaisesti palkittu 1.0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori, joka tuottaa jopa 140 hevosvoiman tehot ja on niin pieni, että se mahtuisi lentokoneen matkustamon matkatavarahyllylle, sekä 120-hevosvoimainen 1.5 litran TDCi-dieselmoottori, joka on ensimmäinen Fiestaan saatava tehokas diesel.

Polttoaineen kulutus ja CO2 -päästöt ovat alimmillaan 3,2 l/km ja 82 g/km. Taloudellisuutta lisää teknologia, joka pysäyttää moottorin automaattisesti, kun ajoneuvo seisoo liikkumatta liikenteessä ja käynnistää moottorin nopeasti, kun auto lähtee taas liikkeelle. Manuaalivaihteistojen uusi Eco-painike säätää moottorin ja kaasun asetuksia, mikä auttaa säästämään polttoainetta vielä enemmän.

Uusi renkaiden pitoon liittyvä teknologia korostaa Fiestan luonnetta hauskana ajettavana ja parantaa ajokokemusta jarruttamalla hieman sisäpuolen renkaita mahdollistaen paremman pidon ja vakauden mutkaan ajettaessa. Jarrutusetäisyys 100 km/h nopeudesta on 8 prosenttia aiempaa lyhempi.

”Hauska ajokokemus on olennainen osa Fiestan vetovoimaa. Seuraavan sukupolven Fiesta on uskollinen persoonalle, joka on ilahduttanut useita kuljettajasukupolvia, ja se on suorituskyvyltään toistaiseksi terävin, urheilullisin ja tasapainoisin”, sanoi Joe Bakaj (Vice President, Product Development, Ford of Europe). ”Enemmän tyyliä, hienostuneisuutta, teknologiaa ja hauskuutta – Euroopan suosituin pienikokoinen auto on fiestamaisempi kuin koskaan aiemmin.”

* Ilmoitetut polttoaineen kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivien (EC) 715/2007 ja (EC) 692/2008 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt on määritelty ajoneuvotyypin, ei yksittäisen auton mukaan. Käytetty testaustapa mahdollistaa vertailtavuuden eri autotyyppien ja valmistajien välillä. Polttoainetehokkuuden lisäksi ajokäyttäytymisellä sekä muilla ei-teknisillä asioilla on vaikutusta auton polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen määrittämiseen. CO2 on pääasiallisin kasvihuonekaasu, joka on syynä ilmaston lämpenemiseen.

Android ja Android Auto ovat Google Inc:n tavaramerkkejä.

Ford Motor Company on globaali auto- ja mobiliteettiyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 202 000 henkilöä ja sillä on 62 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Laajentaakseen liiketoimintamalliaan Ford investoi aktiivisesti uusiin mahdollisuuksiin sähköautoissa, itseohjautuvissa autoissa ja liikkumisen sujuvoittamisessa. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 52 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.