Fordin täysin uuteen Galaxyyn älykäs neliveto; ylellinen seitsenpaikkainen on tilattavissa, alkaen hinta 42.204,11 euroa

• Täysin uuden Ford Galaxyn myötä nyt ensimmäistä kertaa tähän mallistoon älykäs neliveto, joka parantaa pitoa ja ajettavuutta
  • Älykäs neliveto mittaa jatkuvasti renkaiden pitoa ja laskee hetkessä, milloin ja mihin tarvitaan moottorin vääntömomenttia
  • Ford tarjoaa älykkään nelivedon nyt entistä useampiin autoihin, kuten Kuga-katumaasturiin, uuteen Mondeoon, uuteen S-MAXiin sekä ylelliseen Edge-katumaasturiin, joka saapuu markkinoille myöhemmin tänä vuonna
  • Galaxyn Trend-, Titanium- ja Titanium Business -mallit ovat nyt tilattavissa, alkaen hinta on 42.204,11 euroa.
  • Luokkansa hienostunein seitsenpaikkainen tila-auto tarjoaa ylellistä ja turvallista matkustusta käytännöllisillä innovaatioilla ja edistyneellä kuljettajaa avustavalla teknologialla höystettynä

Helsinki 3.6.2015 – Ford Motor Company tuo uuden Galaxyn myötä tähän mallistoon ensimmäistä kertaa nelivedon.

Fordin älykäs neliveto tarjoaa parempaa pitoa ja saumattoman tasaisen siirtymän etu- ja nelivedon välillä, mikä parantaa ajettavuutta erityisesti liukkaissa olosuhteissa.

Järjestelmä mittaa renkaiden otetta tien pinnasta 16 millisekunnin välein – kaksikymmentä kertaa silmänräpäystä nopeammin – ja voi suunnata jopa 100 prosenttia moottorin vääntömomentista etu- tai takapyöriin sekä tehdä tarvittavia säätöjä vain sadassa millisekunnissa. Kohdistamalla vääntömomenttia vain sinne mihin sitä tarvitaan älykäs neliveto vaikuttaa erittäin vähän polttoainetehokkuuteen ja hiilidioksidipäästöihin jatkuviin nelivetojärjestelmiin verrattuna.

“Perheet ympäri Eurooppaa ovat varttuneet yhdessä Galaxyn kanssa. Asiakkaat ovat vakuuttuneita sen sopivuudesta seitsemän hengen tila-autona, joka tarjoaa ensiluokkaisen mukavuuden ja turvallisuuden ja joka yllättää jatkuvasti monipuolisuudellaan”, kertoo Roelant de Waard (Vice president, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe). ”Uusi Galaxy tarjoaa nyt entistä enemmän varmuutta älykkäällä nelivedolla, joka optimoi aktiivisesti pitoa ja mahdollistaa entistä sujuvamman ja laadukkaamman matkustuskokemuksen.”

Teknisesti edistynyt seitsenpaikkainen Galaxy-tila-auto “paljastettiin” ensi kertaa tämän vuoden huhtikuussa – liikkuvan trailerin kyydissä illusionisti Darcy Oaken hämmästyttävän stuntin saattelemana.

Ford tarjoaa entistä useampaan autoon älykkään nelivedon, joka lanseerattiin ensimmäistä kertaa Euroopassa Kuga-katumaasturissa ja on saatavilla nyt myös uudessa Mondeossa ja uudessa S-MAXissa sekä tulee tarjolle uuteen, ylelliseen Edge-katumaasturiin myöhemmin tänä vuonna.

Enemmän pitoa tarvittaessa

Uuden Galaxyn älykäs neliveto on aina päällä. Sen päätavoite pienillä nopeuksilla on parantaa pitoa. Jos esimerkiksi auton etuosa on jäällä mutta takaosa ei, nelivetojärjestelmä voi ohjata kaiken voimansiirron tuottaman vääntömomentin takapyöriin eli sinne, missä kuljettaja sitä tarvitsee.

Yli 30 kilometrin tuntinopeuksilla älykäs neliveto on säädetty parantamaan ajotuntumaa, käsiteltävyyttä ja herkkyyttä jarrutuksen, vaihdelaatikon ja sähköisen ohjaustehostimen tuottaman informaation avulla. Ohjaamalla vääntömomentin takapyöriin auton kääntyessä kovalla nopeudella järjestelmä vähentää aliohjautuvuutta – siis tilanteita, joissa auto jatkaa suuren liikevoiman vuoksi suoraan eikä käänny kuljettajan haluamaan suuntaan.

“Älykäs neliveto aktivoituu kun sitä tarvitaan, joten se auttaa Galaxy-kuljettajia löytämään pitoa talvisissa olosuhteissa ja tehostaa ajodynamiikkaa vaikuttaen erittäin vähän polttoainetehokkuuteen ja auton hienostuneisuuteen. Älykkään nelivedon avulla Galaxyn omistajat voivat myös hinata 2000 kilon kuormaa”, sanoi Ulrich Koesters (Vehicle Line Director, Ford of Europe).

Älykkäällä nelivedolla varustettu uusi Galaxy on saatavilla 2.0-litraisella 150 hevosvoiman TDCi-dieselmoottorilla ja kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla sekä 2.0-litraisella 180 hevosvoiman TDCi-moottorilla ja kuusivaihteisella PowerShift-automaattivaihteistolla. Galaxyyn on saatavilla myös 120 hevosvoiman versio 2.0-litraisesta TDCi-moottorista sekä Fordin uusi, kahdella turboahtimella varustettu 2.0-litrainen 210 hevosvoiman TDCi-dieselmoottori, joka tarjoaa paremman vasteen ja 450 Nm vääntömomentin kierrosalueelta 2000 rpm ylöspäin.

Bensiinimoottorien valikoimaan kuuluvat Fordin uusi, polttoainetehokas 1.5 litran 160-hevosvoimainen ja 2.0 litran 240-hevosvoimainen EcoBoost. Galaxyn moottorivalikoima vastaa EURO VI -päästöluokitusta kautta linjan ja malliston CO2-päästöt ovat alkaen 129 g/km*, mihin pääsemistä tukevat älykäs lataustoiminto, Auto-Start-Stop-toiminto sekä aktiivinen etusäleikkö.

Ensiluokkaista matkustusta

Uuden Galaxyn Trend-, Titanium- ja Titanium Business -mallit ovat nyt tilattavissa. Autoverollinen alkaen hinta Suomessa on 42.204,11 euroa (2.0 TDCi 120 hv M6 Trend). Galaxy ilmentää Fordin tuoreinta globaalia muotokieltä hienostuneella etusäleiköllään ja kapeilla ajovaloillaan ja tarjoaa seitsemän täysikokoista istuinta, käytännöllisiä innovaatioita ja edistyneitä ajamista helpottavia teknologioita.

Ensimmäistä kertaa tässä segmentissä on saatavilla ominaisuus, joka nostaa kolmannen rivin istuimet napin painalluksella ja jonka ansiosta perheet voivat helposti vaihdella istuinkokoonpanon ja lastaustilan välillä tarpeen mukaan. Etuistuimilla matkustavien mukavuutta parantavat hierontatoiminnolla varustetut Ford Multi-Contour -istuimet, ja integral link
-takajousitus tekee takaistuimilla matkustavien matkasta tasaisemman ja hiljaisemman. Toisen ja kolmannen istuinrivin matkustajilla oli yli 10 mm enemmän pääntilaa nykyiseen Galaxyyn verrattuna. Kolmannen rivin istuimet ovat tilavammat kuin kilpailijoilla; pääntilaa on jopa 40 mm enemmän.

Uusi Galaxy auttaa niin kaupungissa kuin maantiellä ajavaa kuljettajaa useilla uusilla teknologioilla:

• Älykäs nopeudenrajoitin, joka aktivoituna tarkkailee liikennemerkkejä ja säätelee kaasua auttaakseen kuljettajaa pysymään nopeusrajoituksen sallimassa nopeudessa.
  • Pre-Collision Assist -törmäyksenestoavustin jalankulkijan tunnistuksella lieventää nokkakolareiden vakavuutta, tapahtui törmäys sitten toisen ajoneuvon tai jalankulkijan kanssa, tai voi auttaa kuljettajaa välttämään törmäyksiä kokonaan.
  • Fordin mukautuvan LED-ajovaloteknologian kanssa saatavilla olevat häikäisemättömät ajovalot häivyttävät muita kuljettajia häiritsevän valon, mutta säilyttävät maksimaalisen valaistuksen muihin suuntiin.
  • Front Split View Camera -järjestelmä, joka laajentaa kuljettajan näkökenttää parkkipaikalta tai liittymästä poistuttaessa auton etuosaan asennetulla 180 asteen kamerajärjestelmällä, jonka ottama kuva näkyy korkearesoluutioisella 8-tuumaisella kosketusnäytöllä keskikonsolissa.

Galaxy vie mallille tyypillisen henkilöautomaisen ajodynamiikan uudelle tasolle Fordin mukautuvalla ohjauksella, joka säätää ohjauksen välityksen nopeuden mukaan ja optimoi siten käsiteltävyyden ja tarkkuuden.

* Ilmoitetut polttoaineen kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivien (EC) 715/2007 ja (EC) 692/2008 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt on määritelty ajoneuvotyypin, ei yksittäisen auton mukaan. Käytetty testaustapa mahdollistaa vertailtavuuden eri autotyyppien ja valmistajien välillä. Polttoainetehokkuuden lisäksi ajokäyttäytymisellä sekä muilla ei-teknisillä asioilla on vaikutusta auton polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen määrittämiseen. CO2 on pääasiallisin kasvihuonekaasu, joka on syynä ilmaston lämpenemiseen. Luvut voivat erota maailman muiden alueiden luvuista johtuen alueiden eri ajosykleistä ja säännöksistä.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, 010 3447 123, rsalin1@ford.com

Lehdistökuvat ja -tiedotteet myös: http://galaxy.fordpresskits.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 194 000 henkilöä ja sillä on 66 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 23 tuotantolaitosta, joista 15 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 8 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.