Tehokas ja täysin uusi Ford Edge laajentaa Fordin katumaastureiden ja AWD-nelivetojen tarjontaa yhdessä parannellun Kugan ja EcoSportin kanssa

• Täysin uusi Ford Edge laajentaa Fordin katumaastureiden tarjontaa Euroopassa; suuri ylellinen katumaasturi, jonka CO2-päästöt ovat alle 150 g/km ja joka on varustettu korkealaatuisella teknologialla
  • Sisätilaratkaisultaan paranneltu keskikokoinen Ford Kuga on varustettu 8 tuuman värikosketusnäytöllä sekä SYNC 2 -järjestelmällä ja malliin on myös tarjolla uusia värivaihtoehtoja
  • Pienikokoinen Ford EcoSport -kaupunkimaasturi on saatavilla ilman taakse kiinnitettyä vararengasta; parannettu ajodynamiikalla ja uusilla mukavuusvarusteilla
  • Fordin henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen mallistosta lähes puoleen on saatavilla joko AWD-nelivetoja tai muita 4WD-nelivetoja, suorituskykyisestä Ford Focus RS -mallista Ranger-avolavaan ja Transit-pakettiautoon

Helsinki 10.9.2015 – Täysin uusi Ford Edge, joka on osa Ford-yhtiön Euroopan markkinoilla myytävien kaupunkimaastureiden laajenemissuunnitelmaa, on ensiesittelyssä Frankfurtin autonäyttelyssä. Myöhemmin tänä vuonna tuotantoon menevä uusi Edge on kulutukseltaan suorituskykyinen ja sen CO2-päästöt ovat alle 150 g/km.

Korkealaatuisella teknologialla varustettu ylellinen, uusi Edge liittyy keskikokoisen Ford Kuga
-kaupunkimaasturin ja pienikokoisen EcoSportin joukkoon vastatakseen kaupunkimaastureiden ostajien vaatimuksiin Euroopassa. Ford odottaa myyvänsä 200 000 kaupunkimaasturia Euroopassa vuonna 2016, jolloin kasvua olisi 200 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna.

“Täysin uusi Ford Edge on varustettu kehittyneellä dieselmoottorilla, Auto-Start-Stop-järjestelmällä ja älykkäällä AWD-teknologialla ja on siten kulutukseltaan erittäin tehokas ja pienipäästöinen”, sanoo Roelant de Waard (Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe). ”Kuluttajien kaupunkimaastureita kohtaan kasvaneen kysynnän ja AWD-teknologialla varustettujen ajoneuvojen, kuten uuden Edge-mallin suosion takia suunnittelemme esittelevämme viisi uutta kaupunkimaastureiden ja crossover-mallien luokassa kilpailevaa ajoneuvoa seuraavan kolmen vuoden aikana.”

Suosittuun Ford Kugaan on nyt saatavilla muun muassa SYNC 2 -järjestelmä ja 8 tuuman värikosketusnäyttö, parannellut sisätilaratkaisut sekä uusia värivaihtoehtoja.Ford EcoSport
-mallia on päivitetty mukavuutta lisäävillä tyylikkäillä muotoiluratkaisuilla, parannetulla ajodynamiikalla ja uusilla varusteilla.

Täysin uusi ylellinen Ford Edge

Tyylikäs ja hienostunut suurikokoinen Ford Edge -kaupunkimaasturi tulee myyntiin Euroopassa 180-hevosvoimaisella 2.0 litran TDCi-dieselmoottorilla ja kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla tai vaihtoehtoisesti 210 hevosvoiman kahdella turboahtimella varustetulla 2.0 litran TDCi-dieselmoottorilla ja kuusivaihteisella PowerShift-automaattivaihteistolla. Kummassakin on Auto-Start-Stop-järjestelmä ja ne kuluttavat polttoainetta 5.8 l/100 km CO2-päästöjen ollessa 149 g/km.

Edge-mallin vakiovarusteisiin kuuluvan älykkään AWD-teknologian avulla voi saumattomasti siirtyä etuvetoajosta AWD-nelivetoon saadakseen auton paremmin tasapainoon, erityisesti liukkaalla ajokelillä.

Järjestelmä, joka mittaa auton renkaiden pitoa 16 millisekunnin välein, silmänräpäystä 20 kertaa nopeammin, kykenee tuottamaan jopa 100 prosentin vääntömomentin etu- tai takarenkaille. Älykäs AWD-teknologia tuottaa vääntömomenttia juuri oikeaan aikaan ja vain siellä, missä sitä tarvitaan, ja sillä on siten minimaalinen vaikutus polttoainekulutukseen ja CO2-päästöihin jatkuviin nelivetomalleihin verrattuna.

Täysin uudessa Edge-mallissa on Fordin uutta teknologiaa, muun muassa Adaptive Steering
-ohjausjärjestelmä, joka optimoi ohjauksen vasteen ajoneuvon nopeuden mukaan ja tekee autosta helposti käsiteltävän hiljaisella vauhdilla ajettaessa säilyttäen kuitenkin ohjauksen tarkkana ja intuitiivisena suuremmilla nopeuksilla. Lisäksi Front Split View Camera -kamera auttaa risteyksissä, joissa on huono näkyvyys, ja helpottaa pysäköintiä.

Edgessä on törmäyksenestoavustin jalankulkijan tunnistuksella (Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection), joka toimii 8-180 km/h nopeudella ajettaessa ja havaitsee tiellä olevia ajoneuvoja ja ihmisiä. Järjestelmä pystyy jarruttamaan automaattisesti, jos se havaitsee mahdollisen törmäyksen eikä kuljettaja reagoi järjestelmän antamiin varoituksiin. Ford odottaa saavansa viiden tähden turvallisuusluokituksen Euro NCAP:ltä.

Malliin tehtyihin parannuksiin kuuluvat akustinen tuulilasi ja laminoitu lasi kuljettajan ja etumatkustajan ikkunoissa, jotka vähentävät melua auton sisällä. Alustan paneelit ja lokakaarien eristeet niin ikään vähentävät tien ja tuulen aiheuttamaa ääntä. Kaikki Edge-mallit on myös varustettu Fordin Active Noise Control -teknologialla, joka havaitsee auton sisälle kantautuvaa moottorin aiheuttamaa melua ja vähentää sitä auton audiojärjestelmästä lähtevillä vastakkaisilla ääniaalloilla.

Edge-mallin sisätilojen suunnittelussa on panostettu ylelliseen matkustuskokemukseen ja käytetyt materiaalit ovat kaikki korkealaatuisia, esimerkkinä pehmeät pinnat kojelaudassa ja keskikonsolissa, kiiltävä pianonmusta kytkinten kehys ja satiinipintaiset metallinhopeat ovenkahvat, ilmanottoaukon kehykset ja hansikaslokeron ympäristö sekä ratin yksityiskohdat. Uuteen ja tilavaan Edge-malliin saa valinnaisvarusteena lämmitettävät ja viilentävät etuistuimet ja takaistuinten lämmityksen.

“Täysin uusi Edge on kilpailevia suurikokoisia ja kalliimpia kaupunkimaastureita tilavampi. Tyylikkään muotoilun, mukavuuden ja helpon käytettävyyden sekä turvallisuutta lisäävien teknisten ratkaisujen ansiosta Edge on täysin verrattavissa kalliimpiin vastaaviin automalleihin Euroopassa”, sanoi de Waard.

Kuga tarjoaa uutta teknologiaa ja muotoilua

Ford Kuga on varustettu ensi kertaa Fordin kehittyneellä SYNC 2 -audiojärjestelmällä, jonka avulla kuljettajat voivat käyttää puhelinta, viihde-, ilmastointi- ja navigaatiojärjestelmiä yksinkertaisten äänikomentojen avulla.

SYNC 2 -järjestelmään kuuluu keskikonsoliin sijoitettu 8 tuuman värikosketusnäyttö, joka oli aiemmin kooltaan 5 tuumaa ja joka auttaa kuljettajaa auton ohjaamisessa näyttämällä reaaliaikaista kuvaa Rear View -kamerajärjestelmän kautta.

Kugan avattavaa panoraamakattoa on päivitetty niin, että se mahdollistaa paremman ilmanvaihdon matkustajille. Panoraamakattoa ja sivuikkunoita voi nyt molempia ohjata kaiken kattavan avaustoiminnon avulla, jolla sisätiloja voi viilentää kuumina päivinä ennen kuin autoon menee sisälle. Tyylikkäitä sisätiloja on paranneltu uudelleen suunnitellulla ilmanvaihdolla, joka myös vähentää heijastuksia ikkunoissa. Kugan Ginger Ale ja Panther Black -värit on korvattu uusilla erottuvilla ja korkealaatuisilla Green Instinct ja Shadow Black –väreillä.

Tyylikäs toisen sukupolven Ford Kuga esitteli ensi kertaa Fordin älykästä AWD-teknologiaa Euroopassa vuonna 2012. Kuga on myös varustettu Fordin Hands-Free-takaluukulla, jonka ansiosta takaluukun voi avata heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla.

Muita uuden Kugan kuljettajaa avustavia teknologioita ovat pysäköintiavustin (Active Park Assist), kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Information System), törmäyksenestojärjestelmä (Active City Stop), kaistanpitoavustin (Lane Keeping Aid), kaistavahti (Lane Departure Warning), automaattiset kaukovalot (Auto High Beam), kuljettajan vireystilaa valvova Driver Alert -toiminto ja liikennemerkkitunnistin (Traffic Sign Recognition).

Kuga on saatavilla kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla ja automaattisella PowerShift-vaihteistolla sekä useilla erilaisilla moottoreilla. Valikoimassa on muun muassa 2.0 litran TDCi-dieselmoottori, jossa on joko 120, 150 tai 180 hevosvoimaa ja jonka CO2-päästöt ovat alimmillaan 120 g/km ja polttoaineen kulutus 4,6 l/100 km. Fordin 1.5 litran EcoBoost-bensiinimoottori on myös saatavilla joko 150 tai 182 hevosvoiman versiona ja sen CO2-päästöt ovat alimmillaan 143 g/km ja polttoaineen kulutus 6,2 l/100 km.

Ford myi tammi-elokuussa 65 500 Kugaa . Kasvua oli 21 prosenttia vuoden 2014 vastaavaan jaksoon verrattuna.**

Paranneltu kompakti EcoSport

Kompakti Ford EcoSport -kaupunkimaasturi on nyt ensimmäistä kertaa saatavilla ilman auton takaosaan kiinnitettyä vararengasta.

Uusittu tavaratila on suunniteltu niin, että sinne on helpompi pääsy. Sisällä uudet, osittain nahalla päällystetyt istuimet kuuluvat Titanium-mallien perusvarustukseen ja kaikkia EcoSport-malleja saa myös tummennetuilla ikkunoilla. Uuteen Winter Pack -varustepakettiin kuuluu lämmitettävä tuulilasi, peilit ja etuistuimet sekä takaosan lattiatasolla olevat ilmapuhaltimet, jotka lisäävät takapenkin mukavuutta kylmällä säällä.

Uudelleen suunnitellut sisätilat antavat nykyaikaisen, ylellisemmän vaikutelman yhdessä korkealaatuisella nahalla päällystetyn uuden ohjauspyörän, hiilenmustan alemman kojelaudan, keskikonsolin ja ovien kanssa. Mittaristo on varustettu valon himmennystoiminnolla ja kromilla päällystetyillä kehyksillä, jotka sopivat yhteen elektronisten ikkunan kytkinten kanssa.

Fordin ääniohjauksella toimivaan SYNC-yhteydenpitojärjestelmään kuuluu keskikonsoliin sijoitettu 4 tuuman värinäyttö. Käsijarrun kahva on sijoitettu kaikissa uusissa EcoSport-malleissa optimaaliseen paikkaan, josta sitä on helpompi käyttää.

Melu- ja värähtelytasoa on pienennetty ovissa ja kojelaudassa käytetyillä paksummilla ääntä poistavilla materiaaleilla ja tiiviimmillä poljinten eristeillä, jotka tekevät sisätilasta mukavamman ja ajomatkoista hiljaisempia. Moottorin ja vaihdelaatikon yhteensopivuutta on parannettu, jotta moottori pystyy tuottamaan enemmän vääntöä hitaassa vauhdissa ja auton ajettavuus paranee.

EcoSportin ajodynamiikka on parantunut merkittävästi Fordin Belgiassa sijaitsevan Lommelin testiradalla tehdyn kehitystyön tuloksena. Alueella on yhteensä 80 kilometriä testiratoja, joihin kuuluu täydellisiä kopioita aidoista tienpinnoista ympäri maailmaa.

Takajousituksen jäykempi vääntövarsi helpottaa kallistusohjausta ja tehostettu jousitus ja iskunvaimennin vaimentavat tärinää entistä paremmin. 10 mm matalampi ajokorkeus madaltaa EcoSportin painopistettä ja parantaa siten ohjattavuutta. Electronic Stability Control -ajonvakausjärjestelmä ja ohjaustehostimet on myös viritetty erityisesti Euroopan teitä varten.

1.5 litran TDCi-moottorissa on 95 hevosvoimaa, 5 hevosvoimaa enemmän kuin aiemmin, ja se kuluttaa 4.4 l/100 km ja sen CO2-päästöt ovat 115 g/km. 125 hevosvoiman 1.0 litran EcoBoost-moottori kuluttaa 5.4 l/100 km ja sen CO2-päästöt ovat 125 g/km, kun taas 1.5 litran Ti-VCT-moottori kuluttaa 6.3 l/100 km ja sen CO2-päästöt ovat 149 g/km. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästöstandardit.

“Tyylikäs ja käytännöllinen Ford EcoSport tarjoaa asiakkaille mukautuvan ja taloudellisen kaupunkimaasturin, ja näiden parannusten jälkeen EcoSport näyttää ja tuntuu entistä terävämmältä”, sanoi Joe Bakaj (Vice President, Product Development, Ford of Europe). ”EcoSportia kehitettiin ankarimmissa maastoissa ja ilmasto-olosuhteissa ympäri maailmaa, jotta siitä voitiin tehdä entistä vakuuttavampi vaihtoehto kuluttajille osana kasvavaa kaupunkimaastureiden tarjontaamme Euroopassa. Lisäksi Lommelin testiradalla työskennelleen ryhmän jäsenet ovat parantaneet sen ajodynamiikkaa tehdäkseen EcoSportilla ajamisesta entistä hauskempaa Euroopan teillä.”

Ford myi tammi-elokuussa 22 900 EcoSportia. Kasvua oli nelinkertaisesti vuoden 2014 vastaavaan jaksoon verrattuna.

AWD-neliveto kasvattaa suosiotaan

Euroopan Fordin 17 henkilöauton ja hyötyajoneuvon mallistosta kahdeksassa on joko AWD- tai 4WD-nelivetoja, jotka tarjoavat parempaa ajokokemusta asiakkaille, pitävät auton paremmin tiellä ja mahdollistavat off-road-ajon.

Täysin uusi, suorituskykyinen Ford Focus RS on varustettu Fordin AWD-teknologialla ja dynaamisella kaarreajon hallintajärjestelmällä, joka tekee autosta helposti käsiteltävän ja hauskan ajaa. Suunnittelu pohjautuu kahteen elektronisesti ohjautuvaan kytkimeen, jotka on sijoitettu voimanlähteen molemmin puolin. Nämä hallitsevat väännön jakautumista edessä ja takana ja voivat säädellä myös väännön jakautumista takarenkaiden välillä. Näin saadaan aikaan kaarreajo-ominaisuus, jolla on merkittävä vaikutus auton käsiteltävyyteen ja käyttäytymiseen mutkissa.

Hallintayksikkö muuttaa voimanjakoa kulloisenkin ajotilanteen mukaisesti ja tarkkailee sitä lukuisten antureiden avulla 100 kertaa sekunnissa. Väännöstä enimmillään 70 prosenttia voidaan ohjata taka-akselille. Koko taka-akselissa oleva vääntö voidaan jakaa jommallekummalle takapyörälle.

“Tämä neliveto on läpimurto, ja se saa auton toimimaan loistavasti mutkissa ja tarjoaa viihdyttävää käsiteltävyyttä”, kertoo Dave Pericak (Director, Global Ford Performance). “Revimme sääntökirjan, jossa sanotaan, että viistoperäisellä nelivetoautolla ajaminen ei voi olla hauskaa, ja loimme auton joka sekä yllättää että palkitsee yhtä aikaa.”

Täysin uudet Ford Galaxy, Mondeo ja S-MAX on varustettu älykkäällä AWD-teknologialla, joka parantaa niiden luistonestoa ja jonka avulla ne pysyvät paremmin tiellä ja voivat saumattomasti vaihtaa etuvetoajosta AWD-nelivetoon saadakseen auton paremmin tasapainoon, erityisesti liukkaalla ajokelillä.

Ford Transit on myös saatavilla älykkäällä AWD-teknologialla varustettuna, jolloin se pystyy tarjoamaan erinomaista pitoa ja dynamiikkaa. Valittavissa olevan AWD-lukitustilan avulla Transit tarjoaa lisäksi optimaalista pitoa poikkeuksellisissa olosuhteissa.

Ford Ranger -avolavamalli on varustettu kuljettajan valittavissa olevalla 4WD-neliveto-ominaisuudella ja kaksivaihteisella jakovaihteistolla. Kuljettaja voi vaihtaa takavetoajon ja 4WD-nelivedon high-range-tilan välillä keskikonsolin säätimen avulla jopa 120 kilometrin tuntivauhdissa. Hitaan ajon vääntömomenttia tai vaikeakulkuisessa maastossa ylimääräistä alamäen jarrutusta varten kuljettajat voivat myös ottaa käyttöön 4WD-nelivedon low-range-tilan. Elektroninen tasauspyörästön lukitus auttaa lisäksi parantamaan pitoa vaikeakulkuisissa olosuhteissa.

Uusi Ford Ranger esitellään ensi kertaa Euroopassa Frankfurtin autonäyttelyssä. Rohkean uuden ilmeen saanut Ranger on varustettu huipputeknologialla ja kulutukseltaan 17 prosenttia tehokkaammilla dieselmoottoreilla, jonka CO2-päästöt ovat 171 g/km.

Frankfurtissa esitelty lippulaivamalli Ranger Wildtrak on varustettu hienoilla ulkoisilla ominaisuuksilla, ainutlaatuisilla oranssin sävyttämillä sisätiloilla sekä uudella upealla Pride Orange -värillä. Uudessa Ranger-mallissa on edistyksellisiä ominaisuuksia, kuten SYNC 2
-järjestelmä, kaistanpitoavustin ja mukautuva vakionopeudensäädin.

* Ilmoitetut polttoaineen kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivien (EC) 715/2007 ja (EC) 692/2008 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt on määritelty ajoneuvotyypin, ei yksittäisen auton mukaan. Käytetty testaustapa mahdollistaa vertailtavuuden eri autotyyppien ja valmistajien välillä. Polttoainetehokkuuden lisäksi ajokäyttäytymisellä sekä muilla ei-teknisillä asioilla on vaikutusta auton polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen määrittämiseen. CO2 on pääasiallisin kasvihuonekaasu, joka on syynä ilmaston lämpenemiseen. Luvut voivat erota maailman muiden alueiden luvuista johtuen alueiden eri ajosykleistä ja säännöksistä.

** Euroopan Ford raportoi myyntiluvuistaan 20 Euroopan päämarkkina-alueellaan kansallisten myyntiyhtiöiden kautta. Euro 20 -markkinoihin kuuluvat Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Norja, Puola, Portugali, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tsekki ja Unkari.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, 010 3447 123, rsalin1@ford.com

Mediatiedotteet ja kuvat löydät: http://iaa2015.fordpresskits.com/  ja video: http://youtu.be/aDNTxi05G8Q

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 194 000 henkilöä ja sillä on 66 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 23 tuotantolaitosta, joista 15 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 8 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.