Wiman ajaa Yhdysvaltojen sotilastukikohdassa kilpaa

Wiman ajaa Yhdysvaltojen sotilastukikohdassa kilpaa

Amerikan Global Rallycross Championship (GRC) –sarja kirjoittaa tulevana viikonloppuna autourheiluhistoriaa, sillä koskaan aiemmin Yhdysvaltojen puolustusvoimat ei ole antanut lupaa järjestää kansainvälistä autourheilutapahtumaa toiminnassa olevan sotilastukikohtansa alueella. Historiaa on kirjoittamassa myös Fordin Joni WIman.

GRC-sarjan neljäs osakilpailu ajetaan myöhään sunnuntai-iltana Suomen aikaa Pohjois-Carolinassa sijaitsevan Yhdysvaltojen armeijan New River -sotilastukikohdan alueella. Sarjan neljännen mestaruusosakilpailun nimi on osuva “The Base - Tukikohta“.

GRC-sarjan mestaruutta puolustava Fordin Joni Wiman odottaa tulevaa mielenkiinnolla.

- Alue on totta kai meille kaikille uusi. Tiimeille ei ole vielä toimitettu rata-alueelta edes rataprofiilia, joten näemme vasta paikan päällä, minkälainen rata ja puitteet meitä on viikonloppuna odottamassa.

Sarjan edellisissä osakilpailussa Floridan Daytonassa pistetilinsä avannut ja sarjassa tällä hetkellä sijalla kahdeksan ajava Wiman tähtää New Riverissä palkintopallille.

- Olemme tutkineet Daytonan tapahtumat videolta ja todenneet, että meikäläisellä on ollut todella huonoa tuuria. Esimerkiksi edellisessä osakilpailussa Tanner Foustin auto vain hipaisee autoni eturengasta, mutta kun osuma tulee takaviistosta niin se katkaisee auton hammastangon, menetän ohjauksen ja samalla palkintopallisijan.

- Automme Ford Fiesta ST on hyvässä iskussa. Tulevana viikonloppuna aion lisätä ajooni röyhkeyttä ja rohkeutta. Varomalla ja arkailemalla ei tässä lajissa saa ainakaan mitään aikaiseksi.

- Ensimmäinen tavoite on onnistua aika-ajoissa ja alkuerissä, ja hankkia paalupaikka A-finaaliin. Kymmenen auton finaalissa takarivin paikoilta ei palkintopallille nousta, Wiman tietää.

Yhdysvaltojen itärannikolla Pohjois-Carolinassa Jacksonvillen lähistöllä sijaitsevan New River –sotilastukikohdan alueella ajettava kauden neljäs GRC-osakilpailu käydään tulevana viikonloppuna myöhään sunnuntai-iltana Suomen aikaa.

*  *  *

Lisätietoja:

Marko Mäkinen

marko.markinen@kolumbus.fi

Riitta Salin

rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 194 000 henkilöä ja sillä on 66 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 23 tuotantolaitosta, joista 15 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 8 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.