Alkoholijuomien valmistusaineet kiinnostavat kuluttajaa

Valtaosa suomalaisista (85 %) pitää valmistusaineiden ilmoittamista alkoholijuomissa hyödyllisenä. Taloustutkimuksen kyselyssä 89 % naisista ja 80 % miehistä pitää asiaa erittäin tai melko hyödyllisenä. Valmistusaineiden merkitseminen alkoholijuomiin on vapaaehtoista. Panimoliiton jäsenyritykset ovat jo vuosien ajan merkinneet elintarvikelain mukaisesti valmistusaineet ja ravintoarvot kaikkiin kotimaassa valmistettujen alkoholijuomien pakkauksiin.

Panimoliitto on osana yhteiskuntavastuutaan suosittanut jäsenyrityksilleen vuodesta 2005 lähtien merkitsemään kaikkien mietojen alkoholijuomien etiketteihin ainesosaluettelon sekä vuodesta 2008 lähtien elintarvikelain mukaiset ravintoarvomerkinnät. Laissa merkintöjä ei edellytetä alkoholijuomiin.

Kotimainen panimoteollisuus on edelläkävijä tuotetietojen avoimuudessa, sillä tuotetietojen merkitseminen alkoholijuomiin on eurooppalaisittain vielä harvinaista. Oluen osalta tilanteeseen on tulossa muutos, kun tiedot ovat tulossa the Brewers of Europen jäsenyritysten ja -järjestöjen tuotteisiin tai nettisivuille. Väkevien alkoholijuomien ja viinien osalta tilanne ei ole kuluttajan näkökulmasta yhtä hyvä.

”Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia hyvinvoinnistaan ja ravitsemuksestaan ja haluavat tarkistaa ruokien ja juomien valmistusaineet ja ravintosisällön. Näiden tietojen merkitseminen alkoholijuomiin on silti edelleen eurooppalaisittainkin poikkeuksellista, koska se ei ole pakollista. Panimoliiton jäsenyritykset ovat halunneet tarjota nämä tiedot kuluttajalle”, sanoo viestintäpäällikkö Outi Heikkinen Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitosta.

Olut sopii vegaanille – tänään vietetään Maailman vegaanipäivää

Alkoholijuomien pakkausmerkinnät antavat kuluttajalle tärkeää tietoa, jonka pohjalta voi tehdä tietoisia valintoja. Erityisruokavalioita noudattavat voivat pakkausmerkintöjen avulla valita ruokavalioonsa sopivat tuotteet. Alkoholijuomissa ravintoarvojen ja ainesosaluettelon merkinnät ovat vapaaehtoisia, mutta kaikki ravintoarvot tulee merkitä pakkaukseen, jos myynnin yhteydessä tai etiketissä esitetään ravitsemuksellinen väite. Siksi merkinnät löytyvät esimerkiksi kevyt- ja light-juomista sekä gluteenittomista oluista.

Tänään ympäri maailmaan vietetään vegaanipäivää, joka tuo esille kasvis- ja vegaaniruokavaliota. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Hartwallin, Mallaskosken, Olvin, Saimaan Juomatehtaan ja Sinebrychoffin valmistamat oluet sopivat vegaanista ruokavaliota noudattaville.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 9.−15.2.2016. Tutkimukseen vastasi 1069 suomalaista, jotka ovat iältään 18−79-vuotiaita. Tutkimuksen virhemarginaali on ±3,2 %-yksikköä.