Alkoholimainonnan määrä väheni vuonna 2015

Viime vuonna Panimoliiton ennakkotarkastustoimikunta tarkasti alkoholimainoksia vähemmän kuin koskaan aiemmin. Toimikunta tutki ennakkoon 60 alkoholijuomien mainosta tai käsikirjoitusta. Hylättyjen materiaalien osuus (5,0 %) oli pienin koko ennakkotarkastustoimikunnan toiminnan aikana. Kaikki Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten televisiomainonta tarkastetaan ennen esitystä.

Vuonna 2015 toimikunta tarkasti 47 televisiomainosta ja 13 käsikirjoitusta. TV-mainoksia hylättiin 3, käsikirjoituksia ei yhtään. Ulkomainoksia ei tullut tarkastukseen enää lainkaan. Mietojen alkoholijuomien mainonta yleisellä paikalla kiellettiin pääsääntöisesti vuoden 2015 alussa. Ulkomainonta rajattiin anniskelualueiden ja vähittäismyyntipisteiden läheisyyteen sekä yleisötilaisuuksiin.

Panimoliiton alkoholimainonnan ennakkotarkastustoimikunta aloitti toimintansa syyskuussa 2011. Vain ennakkotarkastuksessa hyväksytty mainonta päätyy esitettäväksi.

”Ilahduttavaa on, että hylättyjen materiaalien määrä on vähentynyt ja ennakkotarkastustoiminta on vakiinnuttanut asemansa osana panimoiden yhteiskuntavastuuta”, sanoo ennakkotarkastustoimikunnan sihteeri, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen.

Ennakkotarkastustoimikunta on panimoalasta riippumaton työryhmä, jossa on asiantuntemusta mm. markkinoinnista, mainonnasta sekä juridiikasta. Jäsenet on valittu siten, ettei kenelläkään ole sidonnaisuuksia Panimoliittoon tai sen jäsenyrityksiin.

Panimoalan ennakkotarkastustoimikunnan kokoonpano:Puheenjohtaja, Markkinaoikeustuomari Jussi Karttunen, Markkinaoikeus
Partner, KTL Mika Raulas, ICMI – Intelligent Customer Management International Oy
Johtava lakimies, OTK Tuula Sario, Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry
Toimitusjohtaja, KTM Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto ry

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677

www.panimoliitto.fi, www.kohtuullisesti.fi, www.maljasuomelle.fi
Twitter: @panimoliitto, Facebook: /panimoliitto, Instagram: @panimoliitto

• Media, viestintä

• panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
  • alkoholi
  • alkoholimainonta
  • itsesäätely
  • ennakkotarkastus

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.