Oluen tilastoraportti 2015: Panimoala kasvaa Euroopassa − Suomessa alan työpaikat vähenevät

Oluen tuotanto ja arvoketju ovat kasvaneet Euroopassa, osoittaa oluen tilastoraportti 2015. Euroopan panimoliittojen kattojärjestö The Brewers of Europe on julkaissut vuoden 2015 Beer statistics -oluttilastoraportin, jossa tarkastellaan vuoden 2014 keskeisiä lukuja sekä trendejä vuodesta 2009 lähtien.

Olutsektori on avaintekijä uusien työpaikkojen luomisessa, mikä on yksi Eurooppa 2020 – Euroopan kasvustrategian keskeisiä tavoitteita. Olutteollisuuden suorat työpaikat kasvoivat 3,4 % vuonna 2014 vuoteen 2013 verrattuna.

”Tällä on paljon merkitystä, koska jokainen näistä työpaikoista luo lisää työpaikkoja kautta koko arvoketjun ”viljasta lasiin”, muun muassa ravintola-alalla, kuljetuksissa, panimoissa ja vähittäismyynnissä”, sanoo Pierre-Olivier Bergeron, The Brewers of Europe -järjestön pääsihteeri.

EU:n alueella toimii nyt 7000 panimoa. Määrä on kaksinkertainen vuoteen 2008 verrattuna. Pelkästään vuonna 2014 on avattu yli 700 uutta panimoa, mikä vastaa 12 % kasvua vuodesta 2013.

”Näin monien uusien panimojen syntyminen ei kuvasta vain elinkeinon luottamusta alaa kohtaan. Se todistaa myös, että kuluttajat ovat innostuneita oluen monipuolisuudesta”, Bergeron sanoo.

Suomessa on meneillään olutbuumi ja panimoiden toimilupien määrä on kaksinkertaistunut vuodesta 2008 vuoteen 2014, aivan kuten muuallakin Euroopassa. Panimoteollisuuden työpaikat sen sijaan eivät ole kasvaneet eurooppalaiseen tapaan vaan päinvastoin meillä on vuodesta 2013 vuoteen 2014 hävinnyt 4,6 % panimoiden suorista työpaikoista, vaikka panimoiden määrä on kasvanut merkittävästi. Oluen kotimaanmyynti on tippunut samaan aikaan 2,2 %.

Alan menestyminen on riippuvainen harjoitetusta elinkeino- ja alkoholipolitiikasta. Kilpailukykyinen verotus on Euroopan panimojen yhteinen vaatimus.

”Euroopassa panimoteollisuuden kasvu näyttää hyvältä. Suomi ei ole mukana tässä junassa. Veropolitiikalla on ohjattu kuluttajat kotimarkkinoiden sijaan hankkimaan juomansa joko Virosta tai nettikaupasta”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Suomen nykyinen alkoholilainsäädäntö ei tue elinkeinon myönteistä kehitystä, vaan on ennemminkin malliesimerkki ylisääntelystä.

”Meneillään oleva alkoholilain kokonaisuudistus on suuri mahdollisuus eurooppalaistaa alaa koskevaa sääntelyä”, Ussa toteaa.

• Talous, rahoitus

• alkoholi