Olut kruunaa perinteisen suomalaisen joulupöydän

Olut sopii hyvin yhteen suomalaisen joulupöydän perinteisten ruokien kanssa. Olut on kuulunut suomalaisten joulupöytään jo vuosisatoja. Olut onkin varma juomavalinta läpi aterian. Panimoliiton 2014 teettämän kuluttajatutkimuksen* mukaan suomalaisista yli puolella (59 %) on olutta tarjolla joulupöydässä. Reilu kolmannes (36 %) vastaajista sanoo, ettei olut kuulu heidän joulupöytäänsä.

Monet suomalaisen joulupöydän ruoat ovat sellaisia, joiden kanssa olut sopii mainiosti yhteen. Oluen ystävä voi valita erilaisia oluita kaikille jouluaterian ruokalajeille. Kotimaisten oluiden kirjo on nykyään laaja ja monipuolinen. Vaikka Suomessa oluella on pitkät perinteet, olutkulttuurin monipuolistuminen alkoi vasta 1990-luvun puolivälissä, kun Suomi liittyi EU:n jäseneksi ja Alkon sääntely oluenvalmistuksesta loppui.

Useat suomalaisen joulupöydän ruokalajit ovat hyvin vaativia juomavalinnan suhteen. Lasimestarin silli, erilaiset maustesilakat, mäti ja graavilohi täydentyvät mainiosti raikkaalla oluella ryyditettynä. Kalapöydän makuhaasteiden kanssa vehnäolut toimii parhaiten. Joulupöytään voi valita erityisesti kauteen sopivia tummia ja maltaisia jouluoluita.

Olut on kevyt alkoholijuoma

Olut on alkoholipitoisuudeltaan mieto ja vähäkalorinen alkoholijuoma. Tutkimusten mukaan oluella on useita terveyttä edistäviä vaikutuksia. Kohtuullisesti nautittuna olut alentaa riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin, kakkostyypin diabetekseen ja osteoporoosiin. Olut sisältää myös monia tärkeitä vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja.

”Olutta voi suositella joulupöytään myös matalan alkoholipitoisuutensa vuoksi. Matalan alkoholipitoisuutensa ansiosta olut on myös kevyt alkoholijuoma. Alkoholinkäytössä tulee aina muistaa kohtuus”, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

* Taloustutkimus toteutti suomalaisten kuluttajien mietojen alkoholi- ja virvoitusjuomien osto- ja kulutuskäyttäytymistä selvittäneen tutkimuksen maaliskuussa 2014. Tutkimuksen tilaajana oli Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto. Tutkimukseen vastasi 1023 henkilöä Taloustutkimuksen Internet-paneelissa. Tutkimustulokset on painotettu vastaamaan Suomen aikuisväestöä iän, sukupuolen ja suuralueen mukaan.

• alkoholi

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.