Panimojuomien kotimaanmyynti laski 3,4 prosenttia − käännetään suunta Tanskan mallilla

Panimojuomia myytiin tammi-syyskuussa 2015 yhteensä 571,1 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti laski 19,9 miljoonaa litraa eli 3,4 prosenttia. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Captol Investin, Hartwallin, Olvin, Red Bullin, Saimaan juomatehtaan ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.

Panimojuomien kotimaanmyynti on laskenut jo pitkän ajan. Kymmenessä vuodessa myynti on pudonnut 10 %. Suomen korkea alkoholiverotus on ajanut ostajat hakemaan juomansa Virosta. Vain kolmasosa laivoilta ja Virosta tuodusta oluesta on kotimaassa valmistettua.

”Suomen kannalta tilanne on tyly. Meille jäi kulutus, mutta verotulot menivät Viroon”, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa ja viittaa korkeaan oluen matkustajatuontiin Virosta.

Korkea verotuksen seuraukset näkyvät kotimaan panimoissa. Suomen oluttuotanto on kymmenessä vuodessa vähentynyt 55 miljoonaa litraa. Samaan aikaan oluen tuotanto Virossa on kasvanut 57 miljoonaa litraa.

Tanskalainen alkoholipolitiikka tukee kotimaista elinkeinoa

Tanskassa laskettiin olutveroa 15 % rajakaupan hillitsemiseksi kesällä 2013. Vuodesta 2013 vuoteen 2014 Tanskan kotimaan olutmyynnit kasvoivat 3 %. Suomen olutmarkkinassa 3 % kasvu tarkoittaisi 12,5 miljoonan litran lisäystä kotimaanmyyntiin vuodessa.

”Tanskan esimerkki osoittaa hyvin, miten pienillä toimenpiteillä saadaan aikaan suunnanmuutos. Rajakaupan vähentämiseksi ja kotimarkkinan kasvattamiseksi tulisi Suomen olutveroa laskea maltillisesti 15 % kerrallaan”, Ussa esittää.

Tanskalainen alkoholipolitiikka vahvistaa kotimarkkinaa ja kotimaista elinkeinoa. Olutveron alentamisen lisäksi alkoholimainonnan rajoituksia on poistettu, eikä myyntiaikoja ole rajoitettu. Silti alkoholihaitat ovat Tanskassa Suomea vähäisemmät.

”Matkustajatuonnin hillitsemiseksi Suomen tulisi ottaa mallia Tanskasta, jossa tehdään aktiivista, kotimaisille elinkeinoille myönteistä alkoholipolitiikkaa”, Ussa sanoo.

Olutveron alentaminen on osoitus tanskalaisten halusta ohjata kulutusta väkevistä mietoihin. Tanskassa väkevien osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on tällä hetkellä 14 %, kun Suomessa väkevien osuus on neljännes alkoholinkulutuksesta.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2015−30.9.2015

Juoma 2015 2014 Muutos Muutos ed.

milj. l. milj. l. milj.l. vuosi %
Olut 289,2 295,0 -5,8 -2,0
Siideri 22,4 24,4 -2,0 -8,1
Long drinkit 27,6 30,7 -3,1 -10,1
Virvoitusjuomat 178,3 183,3 -5,0 -2,7
Kivennäisvedet 53,6 57,6 -4,0 -6,9
Kokonaismyynti 571,1 590,9 -19,9 -3,4

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää vuoden 2011 alusta lähtien kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677

www.panimoliitto.fi, www.kohtuullisesti.fi, www.maljasuomelle.fi
Twitter: @panimoliitto, Facebook: /panimoliitto, Instagram: @panimoliitto

• Talous, rahoitus

• virvoitusjuomat
  • kivennäisvesi
  • long drink -juomat
  • siideri
  • olut
  • kotimaanmyynti
  • panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.