Panimojuomien kotimaanmyynti laski edelleen – pudotusta kaikissa juomaryhmissä

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenryritysten kotimaanmyynti vuonna 2015

Panimojuomia myytiin vuonna 2015 yhteensä 755,0 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti laski 16,9 miljoonaa litraa eli 2,2 prosenttia. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Captol Investin, Hartwallin, Olvin, Red Bullin, Saimaan Juomatehtaan ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.

Panimojuomien kotimaanmyynti laski 2,2 prosenttia vuonna 2015 ja edeltävänä vuonna lasku oli noin 2 prosenttia. Kotimaanmyynti laskee, mutta matkustajatuonti on pysytellyt koko ajan samalla tasolla.

”Hinta ja saatavuus ovat kohdallaan laivoilla ja Tallinnan satamassa. Meidän olutveromme on Viroon nähden aivan liian korkealla tasolla, että se ohjaisi ostosten tekemistä Suomeen. Alkoholijuomien ohella Virosta ostetaan vaatteet ja elintarvikkeet sekä huollatetaan autot ja käydään kampaajalla. Suomi menettää valtavan määrän verotuloja”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Suomessa 4,7-tilavuusprosenttisella oluella on veroa 1,51 euroa litralta ja Virossa 0,39 euroa litralta. Hintaeroa kasvattavat myös Suomen Viroa suurempi arvonlisävero ja pantti. Olutta tuodaan matkustajatuontina nelinkertainen määrä Alkossa myydyn oluen määrään nähden. Viranomaisten matkustajatuontitutkimuksen mukaan Virosta tuodusta oluesta vain kolmannes on Suomessa valmistettua.

Alkoholin arvonlisäveroa ravintoloissa laskettava

Alkoholin yksityinen matkustajatuonti on huomattavasti suurempaa kuin koko Suomen alkoholin ravintolamyynti. Oluen myynnistä ravintolamyynnin osuus oli vielä kymmenen vuotta sitten yli 20 prosenttia, kun viime vuonna se oli enää alle 15 prosenttia.

”Alkoholin arvonlisävero anniskelussa tulisi laskea 14 prosenttiin kulutuksen siirtämiseksi ravintoloihin. Sillä olisi myönteinen vaikutus ravintoloiden anniskelu- ja ruokamyyntiin sekä työllisyyteen ja siten verotuloihin. Ihmisiä ei ohjata ravintoloihin vain sallimalla oluen ostaminen myös pöydässä istuvalle kaverille. Tarvitaan merkittävämpiä uudistuksia alkoholipolitiikkaan”, Ussa sanoo.

Kotimainen panimoteollisuus työllistää Suomessa suoraan yli 1 700 henkilöä. Alalta on hävinnyt 40 prosenttia työpaikoista vuoden 2003 jälkeen. Välilliset ja epäsuorat vaikutukset ovat myös merkittävät. Erityisesti ravintola-alalta on hävinnyt tuhansia työpaikkoja.

Panimoliiton jäsenyritykset myivät vuonna 2015 olutta yhteensä 385,2 miljoonaa litraa. Edelliseen vuoteen verrattuna myynti laski 4,1 miljoonaa litraa eli 1,1 prosenttia. Long drink -juomia myytiin yhteensä 35,5 miljoonaa litraa ja siideriä 29,1 miljoonaa litraa. Long drink -juomien myynti laski 3,2 miljoonaa litraa eli 8,3 prosenttia ja siidereiden 2,2 miljoonaa litraa eli 7,0 prosenttia. Virvoitusjuomien myynti laski 5,0 miljoonaa litraa eli 2,1 prosenttia. Juomia myytiin 237,2 miljoonaa litraa. Kivennäisvesiä myytiin 68,0 miljoonaa litraa. Kivennäisvesimyynti laski 2,3 miljoonaa litraa eli 3,3 prosenttia.

KOTIMAANMYYNTI 2015

Juoma 2015 2014 Muutos Muutos ed.

milj. l. milj. l. milj.l. vuosi %
Olut 385,2 389,3 -4,1 -1,1
Siideri 29,1 31,3 -2,2 -7,0
Long drinkit 35,5 38,7 -3,2 -8,3
Virvoitusjuomat 237,2 242,2 -5,0 -2,1
Kivennäisvedet 68,0 70,3 -2,3 -3,3
Kokonaismyynti 755,0 771,9 -16,9 -2,2

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää vuoden 2011 alusta lähtien kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

• Talous, rahoitus

• alkoholivero