​Pienpanimotuki kohdennettava käsityöpanimoihin

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto kannattaa hallituksen esitystä laajentaa pienpanimoiden alkoholiveroalennus 200 000 litrasta 500 000 litraan.

Panimoliitto pitää järkevänä nostaa suurimpaan veronalennukseen oikeuttavaa litramäärää, koska se mahdollistaa pienpanimotoiminnan ja monipuolistaa olutkulttuuria. Enemmistö Suomen pienpanimoista tuottaa olutta alle 200 000 litraa vuodessa ja saa nykyisin suurimman mahdollisen veroedun, joka on 50 prosentin alennus olutverosta. Rajan nostaminen 500 000 litraan kannustaa pienpanimoita lisäämään tuotantoaan ja vakiinnuttaa niiden toimintaa.

Pienpanimoiden alkoholijuomaveron verovähennysmalli luotiin korjaamaan vuosikymmenten taantumaa olutkulttuurin kehityksen saralla. Pienpanimoiden määrä on kasvanut tuntuvasti viime vuosina ja uusia yrittäjiä on tullut markkinoille eri puolilla Suomea. Pienpanimoilla on merkitystä, paitsi olutkirjon monipuolistajina, myös paikallisina työllistäjinä ja matkailun edistäjinä.

www.panimoliitto.fiwww.kohtuullisesti.fiwww.maljasuomelle.fi

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.