Pohjoismainen panimokorkeakoulu täyttää 90 vuotta

Pohjoismainen panimokorkeakoulu on kouluttanut panimomestareita Tanskassa jo 90 vuoden ajan. Vuodesta 1925 lähtien koulusta on valmistunut kaiken kaikkiaan 726 panimomestaria. Suomalaisia valmistuneista on 51, joista naisia on 11 ja miehiä 40.

Pohjoismainen panimokorkeakoulu on suomalaisille lähin paikka opiskella panimomestariksi. Ennen koulun perustamista suomalaiset opiskelivat panimomestareiksi Saksassa. Alalla arvostetunpanimomestarin tutkinnon voi nykyisin suorittaa Tanskan lisäksi myös esimerkiksi Saksassa tai Yhdysvalloissa. Panimomestarin tutkinto on suojattu ja ilman kyseistä koulutusta oluen valmistajista käytetään tyypillisesti nimikettä olutmestari.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyrityksissä työskentelee useita Pohjoismaisen panimokorkeakoulun käyneitä tai muualla tutkinnon suorittaneita panimomestareita.Panimomestari vastaa työssään oluen valmistuksesta reseptien kehityksestä lähtien aina valmiiseen tuotteeseen asti. Suomalaisen oluen laadun ja panimon tuotantoprosessien kehittämisen kannalta on ollut ensisijaisen tärkeää, että meillä on panimoissa panimomestarikoulutuksen suorittaneita.

”Panimomestarikoulutus antaa valmiudet ymmärtää tuotteen asettamia vaatimuksia niin raaka-aineille, reseptiikalle, prosessille kuin prosessoinnille. Opitaanpa siinä myös muiden, usein panimoissa valmistettavien tuotteiden valmistamisen saloja. Koulutuksessa saa kokonaisvaltaisen kuvan, miten oluen tie jyvästä kuluttajan lasiin tehdään”, sanoo Olvin tuotekehitys- ja hankintajohtaja, Pia Hortling, panimomestari ja Panimoliiton edustaja Pohjoismaisen Panimokorkeakoulun hallituksessa.

Koulutus sisältää 16 viikkoa lähiopetusta ja 18 viikkoa harjoittelua teollisuudessa. Opiskelijat tulevat kouluun pääosin Pohjoismaista, mutta koulu on avoin opiskelijoille ympäri maailman. Panimomestarin tutkinnon lisäksi koulussa voi opiskella erilaisia kursseja oluen ja virvoitusjuomien valmistamisesta. Koulu tarjoaa myös räätälöityjä kursseja

Yksityisen Panimokorkeakoulun omistavat Tanskan, Suomen, Ruotsin ja Norjan Panimoliitot. Suomen Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitosta tuli yksi omistajista vuonna 1993. Pohjoismainen Panimokorkeakoulu tekee tiivistä yhteistyötä Kööpenhaminan yliopiston kanssa.

Scandinavian School of Brewing
Johtaja, Gitte Gross, p. +45 21 60 68 06
www.brewingschool.dk

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton edustaja Panimokorkeakoulun hallituksessa