Yli 130 olutta tavoittelee Suomen Paras Olut -kilpailun voittoa

Suomalainen Olut ry järjestää Suomen Paras Olut -kilpailun tänä vuonna jo neljännen kerran. Kilpailussa on kuusi sarjaa kotimaassa valmistetuille oluille. Sarjoihin on ilmoitettu yhteensä 131 erilaista olutta 20 eri panimolta.

Suomen Paras Olut -kilpailun alkukarsinnat käydään tänään Suuret Oluet – Pienet Panimot -tapahtumassa Helsingin Rautatientorilla. Tuomaristo valitsee alkukarsinnoista sarjojen parhaat, jotka osallistuvat loppukilpailuun. Loppukilpailu järjestetään ja kilpailun tulokset julkistetaan Herkkujen Suomi – Syystober -tapahtumassa Helsingin Rautatientorilla torstaina 21.8. Finaalin voittaja nimetään Suomen Parhaaksi Olueksi vuonna 2014.

Kilpailu on avoin kaikille kaupallisten panimoiden kotimaassa valmistetuille oluille, jotka ovat säännöllisessä anniskelu- tai vähittäismyynnissä. Kilpailuun eivät voi osallistua erilaiset kausituotteet, kuten joulu- ja pääsiäisoluet, sekä kotimaisten panimoiden ulkomailla valmistuttamat oluet.

Kilpailun tuomaristo koostuu alan puolueettomista ammattilaisista, harrastajista sekä tavallisista oluenkuluttajista. Oluet arvioidaan sokkomaisteluina kukin sarja kerrallaan.

Vuosittain järjestettävän Suomen Paras Olut -kilpailun päällimmäisenä tarkoituksena on tuoda nykyistä laajemmin kaikkien oluenkuluttajien tietoon meidän panimoidemme oluiden valtava kirjo. Kilpailussa mukana olevat yli 130 olutta muodostavat loistavan näyteikkunan kotimaiselle panimo-osaamiselle.

Kisan toteutuksesta vastaa Panimo ja -virvoitusjuomateollisuusliiton ja Pienpanimoliiton perustama Suomalainen Olut ry. Kilpailun johtajana toimii olutasiantuntija Kari Likovuori.

Kilpailusarjat

1. Vaalea lager, enintään 4,7 %
2. Vaalea lager, yli 4,7 %
3. Tumma tai värillinen lager