Vanhasta pientalosta RenZERO-remontointiratkaisulla lähes nollaenergiatasoinen: VTT: ”Vanhan omakotitalon lämmitysenergiankulutus voidaan pudottaa yhteen viidesosaan”

Suomessa ja Ruotsissa on saatu loppusuoralle kahden vanhan omakotitalon energiaremontti, jotka on toteutettu täysin uudenlaisella, pohjoisen ilmasto-oloihin suunnitellulla RenZERO-remontointikonseptilla. Suomessa pilottikohteena on toiminut vuonna 1948 rakennettu puurunkoinen rintamamiestalo, joka remontin myötä muuttuu lähes nollaenergiatasoiseksi.

Hankkeessa mukana oleva VTT:n tutkija Mikko Virtanen kertoo, että energiatehokkuustavoitteeksi asetettiin uuden energiatodistuksen A-energialuokka, johon E-luvuksi vaaditaan Luumäen kohteen osalta 80 kWh/m² tai tätä pienempi. Tähän päädyttiin, koska lähes nollaenergia-rakennukselle ei vielä löydy virallista määritelmää.

”Talo Salopellon korjauksella saavutettaneen energiatehokkuustaso, jossa lämmitysenergiankulutus on noin 23 kWh/m². Ero aiempaan on huomattava, sillä talon lämmitysenergiakulutuksen laskettiin olleen noin 150 kWh/m² luokkaa”, Mikko Virtanen kertoo.

Eristeratkaisuvalmistaja Paroc Groupin johtamaan kehityshankkeeseen ovat osallistuneet VTT:n lisäksi Metsä Wood, Ensto Enervent, Skaala, Oilon sekä arkkitehtina Kimmo Lylykangas ja rakenneasiantuntijana Asko Keronen. Tarkoituksena on ollut löytää turvallinen ja kustannustehokas ratkaisu muuttaa 1940−1970 -luvuilla rakennetut pientalot vastaamaan uusia energiatehokkuusvaatimuksia.

”Halutun nollaenergiatason saavuttamiseksi tarvitaan sekä rakenne- että taloteknisiä ratkaisuja, joten yhteistyö eri valmistajien välillä on ollut tärkeää,”projektipäällikkö Janne Heikkilä Paroc Oy Ab:lta toteaa.

RenZERO tarjoaa ratkaisun energiasäästötavoitteisiin

Suomen RenZERO-pilotin, Talo Salopellon, rakenteiden ja elementtien tuotekehitykseen ja rakenteiden suunnitteluun osallistunut rakenneasiantuntija Asko Keronen sanoo olevansa tässä vaiheessa tyytyväinen lopputulokseen. RenZERO-konsepti soveltuu Kerosen mukaan kaikenikäisille rakenteille ja lähes kaikille rakennetyypeille.

”RenZERO tarjoaa vastauksen tiukentuneilla energiansäästövaatimuksille. Ratkaisun avulla vaipan lämmöneristystä voidaan helposti säätää kullekin rakennukselle asetettujen tavoitteiden mukaisesti”, Keronen toteaa.

Ennen korjaustöiden aloittamista rakennukselle tehtiin tiiveysmittaus. Samalla etsittiin pahimpia ilmanvuotokohtia lämpökameran avulla. VTT teki myös kohteessa energiasimulointeja ja tarkasteli laskennallisesti korjausrakenteen kosteusteknistä toimivuutta.

VTT seuraa konseptin toimivuutta sekä Ruotsissa että Suomessa toteutetuissa kohteissa vuoden ajan. Talo Salopellon toinen tiiviysmittaus tehdään vuoden 2014 alkupuolella, kun korjaushanke on saatu kokonaan päätökseen ja kaikki talotekniikka asennettua.

VTT on asentanut ulkoseiniin ja yläpohjaan kosteusantureita, joiden avulla kosteustasojen kehittymistä lisäeristysrakenteissa on mahdollista seurata. ”Seuraamme energiankulutusta mittaamalla lämmityksen ja lämpimän käyttöveden energiankulutusta, sähkönkulutusta sekä rakennuksen lämpötilatasoja”, Mikko Virtanen kertoo.

Laajan energiaremontin kannattavuus tutkitaan pilottikohteen osalta tarkoin. VTT laatii ensi vuoden aikana lopulliset kustannusanalyysit, kunhan lopulliset korjauskustannukset ja käytetty työmäärä ovat Suomen pilottikohteen osalta saatu selville.

Lisätietoja:

Janne Heikkilä, projektipäällikkö, Paroc Oy Ab, p. 040 167 8711, janne.heikkila@paroc.com

Mikko Virtanen, tutkija, VTT, p. 020 722 4915, mikko.virtanen@vtt.fi

Asko Keronen, Insinööritoimisto Asko Keronen, p. 050 598 6274, asko.keronen@kolumbus.fi

Riikka Flaaming, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Paroc Oy Ab, p. 040 704 8680, riikka.flaaming@paroc.com

Kohteen seurantasivut osoitteessa www.renzero.fi

Taustatiedote:

Pientalojen energiaremontointiin haetaan ratkaisua Tekesin rahoittamalla renZERO-konseptilla

Yli puoli miljoona vanhaa pientaloa on energiaremontin tarpeessa seuraavan viiden vuoden sisällä

Suomessa on yli puoli miljoona ennen 1980-lukua rakennettua pientaloa, jotka tarvitsevat energiaremontin seuraavan viiden vuoden kuluessa*. Omakotitalon remontointi useita energialuokkia alkuperäistä paremmaksi on kuitenkin haasteellista ja valmiita konsepteja ei ole markkinoilla.

Tekesin rahoittamassa ja VTT:n tutkimassa renZEROTM-hankkeessa on etsitty keinoja toteuttaa vanhojen pientalojen energiaremontti, jonka avulla voitaisiin turvallisesti ja kustannustehokkaasti päivittää vuosikymmenten ikäiset talot liki 0-energiatasoisiksi. Nyt renZEROTM-hanke on edennyt pilotointivaiheeseen.

RenZEROTM -hankkeessa ovat mukana Paroc Group, Oilon Home, Ensto Enervent, Metsä Wood, Skaala, Arkkitehtuuritoimisto Kimmo Lylykangas ja Insinööritoimisto Asko Keronen.

Pilottikohteena toimii Lappeenrannan lähellä Luumäellä sijaitseva puurunkoinen rintamamiestalo. Vuonna 1948 rakennettu Talo Salopelto on remontoitu kesän ja syksyn 2013 kuluessa lähes kokonaan vaipan ja talotekniikan osalta. Rakennustyöt käynnistyivät kesäkuun lopussa ja niiden arvioidaan valmistuvan vuoden loppuun mennessä. Tämän jälkeen VTT jatkaa kohteen seurantamittauksia vuoden verran. Konseptin lähtökohtana on, että asukkaat pystyvät asumaan kotonaan koko remontin ajan.

RenZEROTM -energiaremontointiratkaisusta pyritään tekemään helppo, nopea ja turvallinen toteuttaa rakentajan kannalta. Asukas hyötyy sekä pienentyneen energiankulutuksen että kodin uudistautumisen ja asumismukavuuden parantumisen kautta monin tavoin. Asumismukavuutta lisäävät merkittävästi tehokkaamman ilmanvaihdon ja turvallisten rakenneratkaisujen myötä parantunut sisäilman laatu ja tasainen, vedoton sisälämpötila sekä ulkoa sisälle kantautuvien häiritsevien äänten väheneminen. Talon julkisivun voi joko entistää vanhaa kunnioittaen tai päivittää täysin uuteen asuun. Remontin myötä kiinteistön arvonnousu voi olla huomattava.

Energiaremontin yhteydessä kohdetalon julkisivu, ikkunat, ovet ja katto uusitaan sekä talo lisäeristetään. Myös ilmanvaihto-, lämmitys- ja energiajärjestelmät korvataan alan uusimmalla energiataloudellisella teknologialla. Pilottikohteessa käytetään ensi kertaa Parocin, MetsäWoodin ja VTT:n kehittämää uutta tuulettuvaa eriste-elementtiä, joka on kehitetty erityisesti 1940-1970 -lukujen puurunkoisten talojen energiaremontteihin.

Samalla kun pilottikohteen energiankulutusta vähennetään, parannetaan talon ilmatiiviyttä sekä lisätään uusiutuvan energian käyttöä hyödyntämällä maalämpöä ja aurinkoenergiaa. Taloon asennetaan muun muassa Oilon Home Oy:n maalämpöpumppu sekä hybridivaraaja, joka mahdollistaa aurinkoenergian hyödyntämisen maalämpöjärjestelmän yhteydessä. Skaalan Alfa-ikkunat kuuluvat parhaaseen A++ -energialuokkaan ja niillä on markkinoiden paras U-arvo. Enston Enervent-ilmanvaihtolaitteissa lämmön talteenotto on toteutettu pyörivällä lämmönsiirtimellä, jonka saralla yritys on alan pioneereja.

*Lähde:

• renzero