20.6. on maailman munuaissyöpäpäivä

Uutinen   •   Kesä 19, 2019 08:02 EEST

Torstaina 20.6. vietetään maailman munuaissyöpäpäivää. Suomessa todetaan vuosittain noin 900–1000 uutta munuaissyöpää.1 Se on 2–3 % kaikista syöpätapauksista Suomessa.1 Munuaissyöpä on yksi nopeimmin yleistyvistä syövistä, ja maailmanlaajuisesti diagnosoidaan lähes 340 000 uutta munuaissyöpätapausta vuodessa.2 Munuaissyövän syntymekanismi tunnetaan melko hyvin, mutta sen aiheuttajista ei ole kovin tarkkaa tietoa.3 Tupakointi ja ylipaino ovat munuaissyövän riskitekijöitä.3

Maailman munuaissyöpäpäivän tavoitteena on jakaa tietoa munuaissyövästä, ja päivä on kansainvälisen munuaissyöpäkoalition (IKCC, International Kidney Cancer Coalition) organisoima. IKCC on munuaissyöpäpotilasjärjestöjen maailmanlaajuinen yhteisö, jonka ylläpitämältä sivulta voit lukea munuaissyövästä ja munuaissyöpäpäivästä: https://worldkidneycancerday.org/

Lähteet
1 Suomen Syöpärekisteri, www.syoparekisteri.fi . Vierailtu 17.6.2019
2 IKCC:n www-sivut: https://worldkidneycancerday.org/. Vierailtu 17.6.2019
3 Syöpäjärjestöt: Tietoa syövästä: Munuaissyöpä. https://www.kaikkisyovasta.fi/tietoa-syovasta/syopataudit/munuaissyopa/. Vierailtu 17.6.2019