IBD-viikkoa vietetään 1.–7. joulukuuta – tapahtuma Kampin kauppakeskuksessa 2.12. tekee tulehdukselliset suolistosairaudet näkyviksi

Uutinen   •   Joulu 02, 2019 07:58 EET

Tulehdukselliset suolistosairaudet (IBD), joihin kuuluvat haavainen paksusuolitulehdus eli colitis ulcerosa (CU) ja Chronin tauti yleistyvät Suomessa vauhdilla. Niitä sairastaa Suomessa jo lähes 50 000 ihmistä,1 ja diagnoosin saa vuodessa noin 2 000 ihmistä lisää.2 Suolistosairauksista onkin ennustettu seuraavaa suomalaista kansantautia.

Sekä haavaista paksusuolitulehdusta että Chronin tautia sairastavien yksi yleisimmistä oireista on ripuli, ja moni potilas joutuu käymään vessassa useita kertoja päivässä. Pfizerin ja potilasjärjestö Crohn ja Colitis ry:n keväällä 2019 julkistetussa kyselytutkimuksessa viidennes vastaajista kertoi, että pahimmillaan vessareissuja voi kertyä jopa yli 20 päivässä.3

Kivut ja jatkuva vessassa ramppaaminen vaikuttavat ajankäytön lisäksi laajasti myös henkiseen jaksamiseen ja koko elämään. Kyselyn mukaan yli 40 prosenttia kaikista vastaajista ja jopa 70 prosenttia niistä, joiden sairaus ei ollut vastaushetkellä remissiossa kokee sairauden hallitsevan heidän elämäänsä enemmän kuin he sairauttaan.3

Vuosittain 1.–7. joulukuuta vietettävän IBD-viikon tarkoitus on lisätä tietoisuutta tulehduksellisista suolistosairauksista. Tehdäkseen sairauden vaikutukset kouriintuntuviksi potilasjärjestö Crohn ja Colitis ry ja Pfizer Suomi tuovat Kampin kauppakeskukseen läpinäkyvän vessakopin, jossa näyttelijä istuu lähes koko päivän keskellä kansaa. Tapahtuma järjestetään 2. joulukuuta klo 7.30–19 Kampin Kauppakeskuksen keskusaukiolla.

#suolihuolia-tapahtuman tavoitteena on lisätä ymmärrystä IBD-sairauksista sekä niiden inhimillisistä ja yhteiskunnallisista vaikutuksista myös muiden kuin sairastavien keskuudessa. Lisäksi tempauksella pyritään poistamaan stigmaa usein kiusalliseksikin koetun sairauden ympäriltä ja kannustamaan ihmisiä, jotka tunnistavat oireet ja epäilevät suolistosairautta, hakeutumaan hoidon piiriin. Pfizer Suomi tukee #suolihuolia-tapahtuman järjestämistä.

Lähteet

1 https://crohnjacolitis.fi/tietoa-sairauksista/. Crohn ja Colitis ry. Sivulla vierailtu 27.11.2019.

2 Kolho & Färkkilä. Tulehdukselliset suolistosairaudet – mikä vialla? Duodecim 2017; 133: 1701–9.

3 UC Narrative -kyselytutkimus, Pfizer 2018.