SuomiAreenassa kerätään biopankkinäytteitä Suomen ensimmäisessä mobiilissa biopankissa

Uutinen   •   Heinä 03, 2017 13:58 EEST

Suomen biopankit, Suomen Syöpäpotilaat ry, MSD ja Pfizer tuovat biopankkibussin Porin SuomiAreenalle heinäkuun toisella viikolla. Biopankkibussilla voi käydä tutustumassa biopankkien toimintaan, luovuttaa näytteen biopankkien käyttöön tai antaa suostumuksensa näytteenottoon. Biopankkibussin ovet ovat SuomiAreenassa avoinna tiistaista torstaihin 11.–13.7. klo 10–17 ja se löytyy Antinkadulta Porin torin laidalta.

Lisäksi järjestetään paneelikeskustelu, jonka aiheena on "Suomalaiset syöpää vastaan – Terveydenhoidon vallankumous kasvaa korkoa biopankeissa". Keskustelu on tiistaina 11.7. kello 11.45 kauppakeskus Puuvillassa (Siltapuistokatu 14, Pori). Paneelikeskustelun juontaa Baba Lybeck ja keskusteluun osallistuvat:

• Anne-Mari Virolainen (kansanedustaja, suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomus)
  • Olli Carpén (patologian professori, tieteellinen johtaja, Helsingin Biopankki)
  • Johanna Mattson (toimialajohtaja, HYKS Syöpäkeskus)
  • Eveliina Määttälä (potilaspuheenvuoro)
  • Ilpo Tolonen (toimitusjohtaja, Docrates Syöpäsairaala).

Biopankkinäytteiden pohjalta pystyään tekemään korkeatasoista tieteellistä tutkimustyötä vaikeiden sairauksien, kuten syövän, hoitomuotojen kehittämiseen. Jokainen näyte on tärkeä uusien hoitomuotojen kehittämisessä, koska niiden avulla saadaan uutta tietoa tautien synnystä. Antamalla näytteen lisäät tulevaisuuden potilaan todennäköisyyttä selvitä vaikeasta sairaudesta tai pidentää potilaiden elinikää. Lue lisää biopankeista: http://www.biopankki.fi/

Hyvä terveys on elintärkeää - niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Pfizerin tehtävänä on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kaikkialla maailmassa. Yhtenä maailman suurimmista lääkeyrityksistä Pfizerilla on ollut merkittävä rooli lääketieteen kehittämisessä. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä. Pfizer on mukana luomassa uusia, edistyksellisiä lääkehoitoja ja toimintatapoja muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on mahdollistaa paras lääkehoito sitä tarvitseville. Maailmassa on arvioitu olevan noin 30 000 eri sairautta. Niistä vain noin kolmasosaan on saatavilla tehokasta hoitoa. Kehitys on vasta alkanut. www.pfizer.fi